Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Rakhyvels-startupen Estrid vill att färre ska raka sig i ny kampanj

Publicerad: 4 Februari 2021, 09:12

Det uppmärksammade rakhyvelsföretaget Estrid har sedan starten marknadsförts som ett normbrytande varumärke som vill stoppa ”hårskammen” för kvinnor. Nu har de utsett tre ambassadörer för den senaste kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Estrid

I höstas rapporterade Resumé om Estrid. Startupen som lyckats locka till sig tunga investerare (tog in 150 miljoner kronor från bland annat Cristina Stenbeck i december), men också kritiserats för att kopiera amerikanska Billies affärsidé, identitet och kommunikationsstrategi. Bolaget har också anklagats av tidigare arbetssökande för att ta idéer ur arbetsprover och använda dem i marknadsföringen – utan att ersätta kreatörerna.

Nu lanserar startupen en ny bildmässig kampanj där olika kvinnor visar upp sin kroppsbehåring. Kommunikationen tar utgångspunkt i en undersökning som visar att 3 av 5 kvinnor inte är bekväma med att visa kroppshår, framtagen av Kantar Sifo på uppdrag av Estrid.

Sedan starten har Estrid positionerat företaget som normkritiskt där de vill bekämpa rådande skönhetsideal och stoppa ”hårskammen”. Nu har bolaget letat efter en ny sorts förebild – en Super Hairo.

Under 2020 lanserade bolaget en jobbannons för tjänsten som Professional Super Hairo. 100 personer sökte tjänsten, och de tre kvinnor valdes ut medverkar nu i kampanjen: Lisa, Beth och Alexandria.

Här visar de upp håriga ben, armhålor. Syftet med kampanjen ”Super Hairos” är att förändra rådande skönhetsideal.

– Vi vill belysa frågan ytterligare och faktiskt bidra till förändring. Kvinnor ska kunna känna sig bekväma i att visa sitt naturliga kroppshår och vi hoppas kunna bidra till normaliseringen av kvinnligt kroppshår genom att visa nya ideal, säger Amanda Westerbom, medgrundare av Estrid i ett pressmeddelande. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Estrid

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.