Kampanj
Rebecca och Fiona släpper Elitloppet-låt – inspireras av travande hästar
Publicerad: 26 maj 2023, 11:56
Foto: Celine Barwich
Låten ”Sing Hallelujah (Das Herz-Style Version)” släpps i samarbete med ATG.
I dag börjar Elitloppshelgen, årets höjdpunkt inom svensk travsport. I årets kampanj för evenemanget har ATG och Gullers grupp tagit hjälp av Rebecca och Fiona för att skapa musik med rytm som speglar pulsen hos 75 V75-spelare. Bland de som fått sin puls tagen finns kända travspelare som ishockeystjärnan Peter Forsberg men också helt vanliga traventusiaster.
– I samband med Elitloppet vill vi förmedla känslan av att spela V75 på ett sätt som skapar nyfikenhet även utanför travet. Att göra en låt baserad på puls känns nytt och oväntat, men ger också anledning att lyfta historierna som gör V75 till en pulshöjare. Att Rebecca och Fiona tog sig an uppdraget känns otroligt kul! De tillhör Sveriges främsta “beat-queens” och känns helt rätt i sammanhanget, säger Martina Olsson, pr-ansvarig på ATG.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Spotify är blockerad under “Visa våra partners”.
Låten i sig är en ny version av Dr. Albans klassiker "Sing hallelujah", den gode doktorn har funnits med i studion även vid nyinspelningen. Dessutom kommer den ta plats på B-sidan av Rebecca och Fionas kommande EP.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Låten börjar i 70 BPM för att mot slutet nå 140, den puls stjärnkusken Björn Goop hade på upploppet under prestigetävlingen Paralympiatravet.
– Förutom pulsdata, har vi lyssnat på hur det låter när hästar travar och basgången i och rytmen speglar en häst under ett lopp. Låten växlar i tempo och jag kan tänka mig att det motsvarar känslan när man följer ett lopp. Kul att den ändå kan vara så houseig, säger Rebecca Scheja.
DJ-duon har själva ingen vidare erfarenhet av travsport, precis som när ATG under pandemin lät Little Jinder leda en egen talkshow om trav.
Arbetsgrupp
ATG
Martina Olsson, PR-ansvarig
Malin Rosendal, Social media manager
Gullers grupp
Charlotte Henriksson – Client Director, Project Manager, PR-specialist
Idah Emteryd – PR-specialist, Social media
Klara Lindholm – Content specialist, Production leader
Kristofer Björn – PR-specialist
Gustaf Furusten – Graphic Designer
Linda Örborg – AD
Maja Hulth – Intern