Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag19.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Redaktionen väljer: 15 exempel på briljant kommunikation 2020 att inspireras av 2021

Publicerad: 26 December 2020, 08:49

Resumés redaktion blickar ut och summerar 2020. Här är guldkornen från Kommunikationsvärlden att ta med sig in i nästa år.


Medieval

Bild 1/1  


CSR
Ninento-spelet Animal Crossing blev en lägereld under pandemin. Majonäsmärket Hellmann's öppnade en egen ö i det massivt populära spelet och började donera digitala rovor. För var och en som släpptes av på ön lovade varumärket att de kommer donera en måltid till Second Harvest, en välgörenhetsorganisation som bidrar med mat till människor i nöd. 

 

Inkludering


Snoop i siffror
Brittiska Just Eat ska betalat Snoop Dogg 5.3 miljoner pund för att medverka i en reklamkampanj. Det verkade betala av sig. I tredje kvartalet ökade försäljningen med 43 procent jämfört med föregående år. Under året har ordervärdet ökat med 123 miljoner pund. 



Pastisch

Presidentval i USA 2020, då används Ronald Reagans 36 år gamla, ikoniska återvalskampanj för att trycka dit Donald Trump.


Utomhus

Bild 1/1  

Precis som sitt tema vaknade den här utomhustavlan från BBC först när solen gått ner.

Trenchcoat 


Tonträff
Här lyckas Dove vara relevanta och differentiera sig i pandemins början. Utan att för den sakens skull kompromissa med sitt DNA.

Episkt
En väldigt kongenial lösning att uttrycka vad 2020 har handlat om. 


Hemmet
Det är många varumärken som har försökt att hitta en naturlig plats i konsumenternas vardagsrum under de senaste åren, inte minst i Sverige med Ikeas nyligen skrotade kommunikationskoncept ”Där livet händer” som det tydligaste exemplet. Den brittiska hemmafixaren B&Q:s val att använda autentiskt videomaterial, för att aktualisera hemmets plats i pandemitider, tillförde något nytt.

 

Vertikal video


Ägande

Det är sannerligen inte bara Libresse som har försökt starta en dialog kring menstruation sedan 2013, men genom kontinuitet, interaktion, hantverk och fantasi har varumärket gjort diskursen till sin. 

 

Identitet
Den isländska byrån Brandenburgs logotyp och utseende för fotbollslandslaget är ett koncentrerat av landets tusenåriga historiska.  

Bild 1/1  

OBS-värde
Moldy Whopper är årets mest prisade kampanj på den internationella tävlingsscenen och svenska Ingo var med och tog fram den. En möglig hamburgare för att illustrera ett värde av hållbarhet som historiskt varit svagt hos Buger King. Hatten av för kund som vågar, gång på gång.


Den dolda pandemin

Bild 1/1  

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.