Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer: Här är årets bästa internationella julkampanjer

Publicerad: 25 november 2022, 11:30

Skejting, dribblande citroner, snöglober och björnar. Här är Resumés urval av årets bästa internationella julreklamer.

I helgen är det första advent och då börjar de svenska julkampanjerna ofta skrida in. Internationellt har det dock redan kommit i gång. Här är några av årets bästa internationella julreklamer, från John Lewis, Lidl, och Penny, bland andra.

Ämnen i artikeln:

JulkampanjNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


 

John Lewis

Varuhuset John Lewis julkampanjer tenderar att få stor uppmärksamhet. I upplagan för 2022 har varumärket lagt specialeffekter och flärd och åt sidan och gått all in på en fosterpappa som kämpar med att lära sig skateboard, som ett sätt att få kontakt med fosterdottern som kommer. För John Lewis handlar kampanjen om att bidra till samhället när levnadskostnaderna stiger, snarare än att uppmuntra till konsumtion.

Kampanjen är framtagen av Adam & Eve/DDB och är en del av ett långsiktigt projekt. John Lewis har också skapat en kampanjsida som ger nyckelstatistik om vårdsystemet, med uppseende data som att människor som vuxit upp på institutioner inom det sociala skyddsnätet löper tre gånger större risk att bli hemlös än att gå på universitetet.

Genom hela processen hämtade kampanjen insikter från människor som vuxit upp inom det sociala skyddsnätet i alla skeden.

De 30, 60 och 90 sekunder långa varianterna ackompanjeras av en långsam pianocover av Blink-182s ”All The Small Things”, framförd av Mike Geier för att dra nytta av nostalgin hos människor som växte upp med att lyssna på originalet och nu är i en ålder där de själva skaffar barn.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Barbour

En björn från mörkaste Peru. Barbour lånar britternas favoritbjörn, Paddington, för att sprida julglädje. I årets julkampanj ”One of a Kind-ness” delar Paddington ut presenter när han noterar att den sura grannen – Mr Curry – känner sig utanför av den lokala gemenskapen.  Björnen ger sig sedan ut för att muntra upp honom med en present, en unik återanvänd Barbour-jacka. Barbour Re-Loved är en hörnsten i varumärkets hållbarhetsinitiativ Wax for Life. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Boots

I Boots julkampanj har ”It's a Sin”-skådespelaren Lydia West huvudrollen. Det är en sprudlande berättelse ackompanjerad av Hall & Oates-låten ”You Make My Dreams (Come True)”. Hennes karaktär hittar ett par magiska glasögon på bussen, som ger henne superkraften att kunna se vad som ger människor glädje. På så sätt kan hon förvandla den stela stämningen i kollektivtrafiken till fest. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Burberry

Lyxvarumärket Burberry har tagit hjälp av Shakira och Burna Boy för julkampanj ”The Night Before”. Filmen fokuserar på förväntan inför julfirandet och spänningen som följer. Filmen är regisserad av Torso och visar hur Burna Boy sprider paket från sin säck säck i en quiltad rutig jacka med svarta änglavingar. Medan Shakira förvandlar middagsbordet till en Burberry-bana i en skir tyllklänning klädd i kristaller. Snön faller i ett överflöd av produkter. Det kanske inte är samma julvärme som i de flesta av varuhusens kampanjer, men ingen kan säga något om hantverkshöjden. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Amazon 

E-handelsjätten håller sig inom ramen med en känslomässig och varm berättelse. Vi får se en kärleksfull pappa skapa en mycket speciell upplevelse för sin dotter, en snöglob som får liv. Julkampanjen är regisserad av Oscars-vinnaren Taika Waititi.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Mark's & Spencer

Mark's & Spencer hyllar gemenskapen och lyfter sitt samarbete med organisationen Neighbourly. Varuhuskedjan donerar 1 miljon pund till 1 000 samhällsgrupper och goda ändamål genom Neighbourly. Reklamfilmen är regisserad av filmskaparen Michael Gracey och ackompanjeras av Harry Styles låt ”Treat People with Kindness”. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Aldi

Matvarukedjan Aldis morot Kevin har varit en favorit sedan han lanserades 2016. I år har Kevin huvudrollen i en ”Ensam hemma”-inspirerad film, framtagen av McCann UK, där familjen glömmer bort honom när de reser till Paris. Snygg animering till trots når den dock inte upp till tidigare års upplagor. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Men i en annan reklamfilm, även den en del av julkampanjen, får vi i stället se vad som får moroten Kevin att missa flyget till Paris. Med cameos från Ronaldi, Macarooney, Messy och MmBap uppmärksammas något som kanske för vissa tar prioritet över julen: fotbolls-VM. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Penny

Den tyska matvarukedjan Penny har gjort en berörande och ovanligt mörk julkampanjfilm. ”The Rift”, (typ ”Sprickan”) inleds med en scen där en äldre dam är nära på att köra på en ung kille på en cykel när hon kör ner i garaget tillhörde ett höghus där de båda bor. Killen och damen börjar skrika på varandra, och skiljs sedan åt. Ambitionen med den fyra minuter långa filmen är att visa på splittringarna i samhället och tittaren uppmanas till att våga prata med sina grannar. Byrån bakom kampanjen är München-baserade Serviceplan och regissören är Seb Edwards

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Lidl

En krympt jultröja förvandlar en flickas teddybjörn till en internationell stjärna. Några photoshoots, galapremiärer och till slut skandalomslag senare finner vi flickan på julen, utan sin teddybjörn. Kommer han komma tillbaka hem?

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

McDonald's

I en reklamfilm (som verkar ha dragit viss inspiration från John Lewis) visar McDonald's och deras byråpartner Leo Burnett upp vad som är viktigast i juletider: kvalitetstid med familjen, och McDonald's. En pojke jobbar dag och natt på sin önskelista. Men olyckan är framme och listan flyger i väg. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev