Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer ut veckans kampanjer

Publicerad: 2 februari 2022, 13:30

Moderaterna börjar bearbeta väljarna med samhällsproblem, Ikea både återanvänder möbler och 3D-printar köttbullar, medan Anyfin ger sig in i elprisdebatten. Här är sex kampanjer från senaste veckan.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaIngoIkeaAnyfinDrama Queen

 

Moderaterna – Season5

Bild 1/2  

Moderaterna var tidigt ute med att värva en byråpartner, Season5, inför valet. Nu har man lanserat en ny hemsida, framtagen av HiQ, och under fredagen påbörjades vinterkampanjen, en omfattande utomhuskampanj där partiledaren Ulf Kristersson lyfter samhällsproblem. Den har tagits fram av reklambyrån Season5 och rullas ut över hela Sverige under söndagen. Med budskap om klimatet, arbetslösheten och skjutvapenvåldet hoppas man kunna rivstarta valrörelsen, säger kommunikationschefen Martin Borgs.

– Det här är en ganska omfattande vinterkampanj och även om sidbytarna historiskt bestämmer sig sent så vet vi att det finns många att nå som redan grubblar i de här frågorna. Därför kan det här bli en rivstart på valrörelsen.

Läs mer här. 

Ikea – Ingo – Taste The Future

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

I en ny rekryterings- och employer branding-kampanj vill Ikea locka unga techexperter till 150 tjänster inom företaget. Kampanjen är skapad tillsammans med Ingo och det är första samarbetet mellan Stockholmsbyrån och Ikea.

Ikeas köttbullar har blivit en stark symbol för varumärket. Under pandemin har Ikea till och med släppt receptet på köttbullarna för att kunder i lockdown skulle kunna åtnjuta delikatessen hemmavid. Nu får arbetssökande chansen att smaka en ny version av Ikea-köttbullen som är både vegansk och 3D-printad.

– Det är jätteroligt att jobba med ett ikoniskt och fantastiskt varumärke som Ikea, och det är roligt att jobba på den här nivån med dem, säger Björn Ståhl, kreativ chef på Ingo.

Läs mer här.

Bild 1/2  

Axa – IW Edition – Upplev havreeffekten

IW Edition har tagit fram Axas nya kommunikationskoncept, som handlar om supermaten havre. Tillsammans med produktionsbolaget FLX har man tagit fram reklamfilmer som visar hur en familj tar sig genom små situationer i vardagen. 

– Vi ville berätta om allt gott som havren ger utan att behöva rabbla vitaminer. Så vi dramatiserade havreeffekten med hjälp av igenkänningsbara situationer hos målgruppen och humor, säger IW Editions art director Elin Breig Lindell.

Konceptet lanseras i Norden under januari och februari.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Ikea – Try / Orange Blue Supervision – The Life Collection

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Norska Ikea vill uppmana kunder att vända sig till deras second hand-butiker, både för att köpa och sälja möbler. Nu lanserar man Life Collection, en reklamfilm som visar upp möbler som blivit överflödiga när livet förändrats till tonerna av poplåten ”Don't You (Forget about me)” i en nytolkning av artisten Okay Kaya. Filmen är skapad av den norska reklambyrån Try och Orange Blue Supervision, en svensk musikbyrå som startades i september 2021.

Anyfin – Dela upp din elräkning

Bild 1/2  

Anyfin har länge använt sig av influencer marketing, men nu tar man det ett steg längre och ger sig in i elpris-diskussionerna. 

I ett Instagram-inlägg på Sofia Wistams profil bjuds energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar (S) in till en diskussion. Frågan är om kampanjen får politiskt resultat? 

– Vi bygger alltid produkter som kunderna behöver just nu. Idag är det elpriser, i morgon något annat. Då ska vi självklart göra det vi kan för att ställa om och hjälpa till med det vi kan, säger Johanna Eklund, PR- och marknadsföringsansvarig på Anyfin.

Läs mer här. 

Medicheck – Drama Queen

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Specialistnätläkaren Medicheck har fått en helt ny varumärkesidentitet, som just nu syns bland annat digitalt och i kollektivtrafiken. Samarbetet med byrån Drama Queen inleddes sommaren 2021 och kommer fortsätta även under 2022.

– Företag som Medicheck ställer krav på oss som byrå: dels att vi kan jobba agilt och dels att vi har en approach där vi tar fram ett varumärke som bolaget snabbt kan ta till marknaden och sedan fortsätta att växa med över tid, säger Morten Haargaard, business director på Drama Queen.

Läs mer här.

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.