Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 20 oktober 2021, 12:15

Ju sämre film, desto bättre pris, rövslickarcitat från Flashback och John Lundvik i Småland. Här kommer Resumés veckovisa urval av kampanjer. Håll tillgodo!


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsEstrellaPassion LabVisit SwedenIngoMcDonald´sNord DDB

 

”Vad får det lov att vara?” / Convini / Onemotion IMC

Convini försöker vinna striden mot matlådan genom kampanjen ”Vad får det lov att vara?”. Genom att lyfta Convinis priser vill man slå hål på tron att det är billigare och bättre att ta med en egen matlåda, och samtidigt visa den gemenskap som lunch och fikaraster bidrar till.

Kampanjen går i digitala kanaler, sociala medier och utomhus.

Läs mer här.

Arbetsgrupp

Convini:

Marie Mets – Marknadschef

Mats Palmquist – vd

Sofia Selberg - Strategisk projektledare Marknad

Boban Knezevic – Strategisk projektledare Marknad

Niclas Dorfh – Försäljningschef

Lina Söderqvist - Styrelseledamot

Onemotion IMC:

Wilhelmina Gabriele – Creative lead

Edit Linder – Projektledare

Rikard Köhler – Art Director

Susanne Ringblom – Produktionsledare

Fredrik Hillerborg – Mediestrateg

Foto:

Fredrik Skogkvist – Agent Molly

Gisela Rydberg – Stylist

”Make crypto boring” / Safello / Animal / Keybroker

Genom att citera användare från forumet Flashback går Safello ut i en första bred kampanj. Att handla med kryptovalutor som bitcoin och ethereum ska inte vara svårt eller riskabelt, utan rentav lite tråkigt. 

– Sedan start har vårt motto varit ”Boring is good”, säger Safellos marknadschef Karl Garberg till Resumé.

Läs mer här.  

Arbetsgrupp

Safello:

Karl Garberg, CMO

Philip Bratt, Brand Designer

Evelina Appelskog, PR & Communications Manager

Niklas Lundbäck, CPO

Frank Schuil, CEO

Animal:

Herman Vieweg, CD

Lars Staffas, Account Director

Gustav Lindberg, copywriter

Jakob Eriksson, AD

Cornelia Röstlund, Production Manager

Simon Åslund, Content Designer

Keybroker:

Lars Ohlson, Media advisor

”För dig som behöver tanka” / Tanka i Sverige AB / F&B Inhouse

Tanka tar på sin folkliga kostym i den nya kampanjen ”För dig som behöver tanka”. I kampanjen vill man lyfta det som Tanka gör – möjliggör livet. Manus och filmidé är framtagna med F&B Inhouse och systerbyrån F&B Studios.

– Att använda sig av ett litet utsnitt av människors vardag, mer specifikt det lilla kärleksfulla skavet mellan familj och vänner skapar en fin dynamik till den korta paus i livet som att stanna för att tanka faktiskt är, säger regissör Lina Eriksson på F&B Studios i en kommentar till Resumé.

Arbetsgrupp

Tanka i Sverige AB/Volvofinans Bank:

Jan Wallin

Kenny Brovall

Anna Hartelius

 

F&B Inhouse:

Projektledare: Sandra Rynning

AD: Sanna Rosén och Elias Brovik

Copy: Martin Johansson

Final art: Elin Lundén och Victor Edholm

 

F&B Studios:

Producent: Henrietta Sterner

Regissör: Lina Eriksson

Fotograf: Ludvig Woll

Colorist: Jimmy Wulff

 

”Mindre plast = schysstare snacks” / Estrella / The Bond

Estrella har minskat storleken på sina förpackningar och gjort dem tunnare, utan att minska mängden snacks. Lägger man ihop den plast som sparas in på ett år så blir det 430 kilometer. För att illustrera detta skickade man upp Tiktok-stjärnan Galadrius på taket till Gothia Towers, 77 meter över marken. Gör man den resan 5500 gånger så har man färdats 430 kilometer – lika mycket plast som Estrella alltså sparar in på ett år. 

Arbetsgrupp

The Bond

Karin Haglund, projektledare

Emelie Martinsson, AD

Niklas Arvidsson, copywriter

John Lindblom, produktionsledare

Madeleine Fransson Stöök, PR

 

Estrella

Sofi Randén, marknadschef

Karin Isaksson, Senior Brand Manager

Jenny Pira, PR & Social Media Manager

Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager

”Bad Movie Index” / Draken Film / Forsman & Bodenfors

Draken Film och Forsman & Bodenfors vill hylla kvalitetsfilm på ett litet annorlunda sätt. Genom API:er sammanställs genomsnittsbetyget på filmerna som streamas i Sverige. Dessa bestämmer sedan det rörliga priset för prenumerationstjänsten hos Draken film. Ju sämre rulle som trendar i Sverige, desto bättre pris på Draken film, är alltså devisen. Här kan du läsa mer.

Arbetsgrupp

Draken Film

Head of Marketing: Karl Svedung

Head of Communications: Andreas Degerhammar

Manager: Olle Agebro

Editor: Erik Toresson Hellqvist

Back-end developer: Anders Matsson

 

Forsman & Bodenfors

Art Directors: Leo Dal, Karl Risenfors, Sophia Lindholm

Copywriters: Hampus Elfström

Designer: Martin Joelsson

Client Director: Cilla Pegelow

Account Executive: Ewa Edlund

PR: Bjarne Darwall

Planner: Daniel Sjöstrand

Web Strategist: Peter Gaudiano

 

F&B Daily

Music: Jonas Quant

Front end & web production: Simma Lugnt

”Hemma i Småland” / Visit Småland / Passion Lab

Smålands landskapssång, Smålandssången, tolkas av Växjö-bördiga John Lundvik och ska locka turister till Småland. Det är tanken bakom den nya kampanjen ”Hemma i Småland”. John Lundvik är den första artisten som tolkar låten och gör en musikvideo, och kommer följas av fler Smålands-artister. Dessutom står pianot, som sången framförs på, kvar.

– Pianot som John Lundvik spelar på i filmen står kvar i skogen. Tanken är att det ska förfalla på ett vackert sätt i naturen. Vi uppger också koordinaterna till de mest hugade att finna platsen och pianot, berättar Niklas Turner Olovzon, grundare och kreativ chef på Passion Lab.

Arbetsgrupp

Destination Småland:

Oskar Wijk, vd

Cathrine Rydström, marknadskommunikatör

 

Passion Lab:

Amanda Blomqvist, projektledare

Daniel Hegborn, strateg

Niklas Turner Olovzon, kreativ chef

Lisa Hågeby, art director

Marie Swahn, copywriter

Anton Green, fotoretusch

Patrik Buch, digital design

Johanna Mannefred, producent sociala medier

 

Filmproduktion: Kentsdottir

Fotograf: Anna Nordström

Mediabyrå: Tre Kronor

PR: Marko Määttä, aStory

”Universal health wear” / Craft / Ingo

– Dear United States of America, you are the richest nation in the world. In Sweden, we look up to you for a lot of things. We have noticed that you are one of few developed nations without universal healthcare, and that a heart attack will cost you 1776% more in the US compared to Sweden.

Det berättar speakerrösten för oss i Crafts kampanjfilm ”Universal Health Wear”. Det svenska sportmärket sänker priset med 10,7 procent – samma procentsats som man i snitt betalar av sin inkomst till sjukvården i Sverge – för att uppmärksamma träningens positiva inverkan på hälsan. Kampanjen kommer pågå tills USA introducerar universell sjukvård. Efter att Tommy Rivs, en av Crafts sponsrade elitlöpare i USA, drabbats av en ovanlig lungcancer tvingades han söka sig till crowd-funding för att ha råd med behandling. Det inspirerade till kampanjen.

Arbetsgrupp

CCO: Björn Ståhl

Art Director: Max Hultberg

Copywriter: Magnus Ivansson

Project Manager: Ylva Jacobsson

Planner: Markus Söderberg

Tech Director: Stefan Kindgren

Final art: Alexander Lundvall

 

Craft:

Product & Marketing Director: Daniel Högling 

Marketing Manager, International: Niklas Moberg

CEO, Craft Sportswear NA: Eric Schenker

Marketing Director, Craft Sportswear NA: Jon Howard

Creative Manager: Niklas Ericsson

 

Byråproducent: Colony

Director: Peter Hansson

Producer: Mats Sandin

 

Produktionsbolag: FLX

Regissör: Peter Hansson

Head of Commercial & Branded content: Therese Pettersson

Exekutive producent: Johan Gabous

Producent: Nathalie Bergdahl

”McSelection Premium Beef” / McDonalds / Nord DDB

Hamburgerkedjan lanserar sin nya burgare, Premium Beef, genom att härma Chef's Tables manér. I reklamfilmen blir McDonald's anställda huvudpersoner och får presentera den nya burgaren, som utvecklats tillsammans med Scan. 

– Vi ville låna det här kända manéret och den smått absurda tonaliteten för att berätta att det numera finns en otroligt lyxig burgare på Sveriges folkligaste restaurang, Sofia Nordström, art director på Nord DDB, i ett pressmeddelande.

...Och hederspris till McDonald's i Trollhättan

Som lyckades lansera en blixtkampanj efter besök från musikstjärnan Kanye West eller Ye. Ett par timmar efter att hans besök på restaurangen blivit viralt hade man, tillsammans med Nord DDB, fått in Kanyes beställning på en bild och skrivit ett fyndigt Facebook-inlägg med taglinen ”Treat Yeself” och beskrivningen ”Det är ett helt hav mellan USA och Donken i Trollhättan, men är man sugen så är man.” 

Läs mer här.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.