Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 26 januari 2022, 14:22

Pandemins vardagshjältar, Spotifys maffiga mediesatsning och hysterisk b2b-satir när Resumé sammanfattar kampanjveckan.


 

LO – Reform Society – ”Vi går till jobbet”

Bild 1/2  

Foto: LO/Pressbild

Samtidigt som tjänstemannasverige fokuserar på hemmaarbetet och alla problem som det medfört lanserar LO en kampanj för att belysa den andra sidan – de som inte kan lämna jobbet mitt i en pandemi. Organisationen använder dokumentära fotografier för att visa verkligheten för sina medlemmar som är på väg till jobbet under dygnets alla timmar.

– Att den kommer just nu är att vi behöver uppmärksamma våra medlemmar och hur deras verklighet ser ut. Det var väl ingen som trodde att den här pandemin skulle hålla i sig i närmare 2 år. Risken är att våra medlemmar osynliggörs, det vill vi ändra på.

Kampanjen är redan i gång i LO:s egna kanaler och drar i gång nästa vecka utomhus och i tidningar och och kommer utvärderas genom att mäta kännedom och lojalitet, samt att LO kommer göra analyser sina egna digitala kanaler. 

Läs mer här. 

Region Sthlm – Familjen – ”Hela Stockholm mot pandemin”

Kampanjen, ”Hela Stockholm mot pandemin”, bygger på samarbete och involvering av såväl kommuner som företag och civilsamhället. Fokus ligger på områden med lägre vaccinationstäckning, och först ut är Järvaområdet. Under fyra veckors tid kommer regionen tillsammans med lokala aktörer anordna aktiviteter under parollen ”Hela Järva mot pandemin”.

Kampanjenheterna är medvetet framtagna för att enkelt kunna anpassas och användas av andra intressenter.  ”Hela Järva mot pandemin” byts lätt ut mot exempelvis ” Hela Idrottsförening x mot pandemin”, och kampanjen kommer synas såväl utomhus som digitalt och i lokalpress.

Läs mer här.

Almega – Spotlight – ”Ett Riktigt Viktigt Jobb”

Almega vill uppmärksamma städarnas viktiga arbete med sin kampanj ”Ett riktigt viktigt jobb”. Reklamfilmen ackompanjeras av dikten ”Jag är städare” och klippbilder från olika städares arbetsdagar.

Enligt Emma Unevik, ordförande för Almega Serviceföretagen, har städare ett av de mest fördomstyngda yrkena i Sverige, och kampanjen vill döda myter och visa yrkesstolthet. 

– Kampanjen påminner folk om att inte ta städarna för givet, genom att visa på funktionen de faktiskt har i vårt samhälle, säger Emma Unevik.

Kampanjen är gjord av Spotlight och producerad av Makeriet.

Läs mer här. 

Spotify – Abby Priest – ”De fria”

Bild 1/2  

Spotify storsatsar på ljuddramat De Fria och det märks i lanseringskampanjen. Gjord av Abby Priest, och med PR från Jung Relations, lanserades kampanjen brett i Stockholm och Göteborg i veckan.

– Det här är verkligen ett projekt där integriteten vad gäller hantverk har premierats genomgående av alla inblandade. Kärnan i identiteten handlade om att visa att ”De Fria” som uttrycksform verkligen är något helt annat än den traditionella radioteatern, säger Adrian Mörner Hansen, design director på Abby Priest.

Jung Relations har arbetat med PR kring lanseringen och lanseringen har fått ta stor plats, berättar byråchefen Sofia Karlsson.

– Upplevelsemässigt tar ”De Fria” podcasten till en helt ny nivå så det kändes givet att lägga lanseringen på samma nivå som för andra stora populärkulturella släpp. Den har förtjänat all uppmärksamhet, säger hon.

Läs mer här. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Textoo – Le Bureau

Om budskapet inte blir förstått spelar det ingen roll hur roligt det är – det är kärnan i Textoos kampanj om översättningstjänster. 

– När undertexter är välgjorda tänker du inte på dem och när de är slarvigt gjorda blir det i princip det enda du tänker på när du ser en film. Allt från dåliga översättningar till olika syftningsfel. Vi har förståelse för att det inte är prio i filmskapandet att tänka på texten, men när man väl kommer på det i sista sekund så finns vi där, säger Nils Forsberg, projektledare på Textoo, som är en onlinetjänst från Svensk Medietext.

Textoos är främst ett b2b-företag och det är också det som är målgruppen: företag. Kampanjen är skapad tillsammans med Le Bureau, och kampanjfilmen är regisserad av Isak Lindberg och producerad av Slutet Är Nära.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

 

 

LO, Svenskt Näringsliv och Svenska staten – Coller/Andersson & Jourdan

WorldSkills Sweden, ett samarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO, Skolverket, Utbildningsdepartementet och Myndigheten för yrkeshögskolan, lanserar en kampanj tillsammans med Daniel Hallberg. I tretton filmer kommer man få följa honom medan han testar på olika yrkesutbildningar.

Kampanjen syftar till att höja programmens status bland högstadieelever och deras föräldrar. Enligt SCB:s prognoser kommer det att saknas närmare 300 000 yrkesutbildade fram till år 2035, samtidigt som arbetslösheten är hög.

– Runt 125 000 ungdomar ska snart välja gymnasieprogram och vi vet att den som i dag väljer ett yrkesprogram snabbt kan få jobb, göra en bra karriär eller starta eget företag direkt efter studenten, säger Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden. 

Under pandemin har det varit svårt att visa upp yrkesprogrammen, så nu passar man på. 

– I den här programserien har jag fått prova på en massa yrkesutbildningar. Mina egna fördomar om yrkesutbildningar har blivit krossade och många gånger har jag seriöst blivit avis på de ungdomar jag träffat. Det är lite sent för 34-åriga jag att ångra mitt gymnasieval, men jag hoppas att den här programserien kan inspirera ungdomar att söka yrkesutbildningar, kommenterar Daniel Hallberg.

Kampanjidén är utvecklad av Coller/Andersson & Jourdan och filmerna har producerats i samarbete med Kahlo och Gabous Production. De första lanseras på sociala medier i samband med gymnasievalsperioden och samtliga avsnitten kommer att ligga ute på DinTalang.se, där unga även kan genomföra ett talangtest för att upptäcka vilket yrkesprogram som passar dem bäst.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Svensk Fastighetsförmedlings nya identitet – Grow

Ny logotyp, ny identitet och ett nytt butikskoncept. Svensk Fastighetsförmedling får ett ansiktslyft för att bli ett modernare varumärke som är mer hållbara och möter kundernas krav. Arbetet har genomförts tillsammans med varumärkesbyrån Grow.

230 av Svensk Fastighetsförmedlings bobutiker ska göras om och få nya skyltar i Sverige och i Spanien.  Mäklaren kommer också byta logotyp, byta sin identitet och samtidigt lansera en stor marknadsföringskampanj för att cementera sin nya varumärkesidentitet.

Arbetsgrupp

Svensk Fastighetsförmedling:

Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer, Maria Sånge Brand & Content Manager, Marisa Fjärem Service & User Experience Designer, David Granström Projektledare.

Varumärkesbyrå Grow:

Elsa Victorin Business Director, Peter Asplund Client Director,

Kajsa Svärd Director Brand Strategy, Helena Helsing Mork Concept Developer & Copywriter,

Johan Bergman Design Director. Niclas Engsäll Executive Creative Director,

Erik Arve Junior Brand Identity Designer, Mari Strömkvist Project Manager/Producer

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.