Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 9 februari 2022, 14:21

80-talsdrömmare, organisationens hårda passning mot OS-sponsorer och en laktosintolerant bärfis när Resumé sammanfattar kampanjveckan.


Ämnen i artikeln:

NyheterReklamkampanjNordaxGarantLogitechReportrar utan gränser

 

Nordax – ”Dreamers” 

Var femte svensk har någon form av visstidsanställning och nästan en halv miljon är egenföretagare. Att inte ha fast anställning kan göra det svårt att få bolån, till exempel. Det är någonting som Nordax vill kunna erbjuda. 

Nordax bank står ofta ut med sina eklektiska reklamfilmer och för att illustrera de olika typerna av arbete har man denna gång inspirerats av 80-talets glammiga poprock och lanserat bandet Dreamers, som tar plats i kampanjfilmerna.

Kampanjen blir också premiär för Nordax nya grafiska profil, och kommer synas i digitala kanaler, utomhus och på radio. Man har dessutom skrivit, producerat och släppt en specialskriven låt för kampanjen.

Läs mer om kampanjen här.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Nordax:

Felix Holfve, CD

Robin Sjöblom, CD

Hanna Belander, CMO 

Malin Thell, Marknadskoordinator

Anna Berg, content manager

Jonas Axblom, Social Media & Campaign Strategist

Max Lundmark, Senior Digital Strategist

 

Produktionsbolag:

Brand New Story

Klas Lindberg, producent

Henrik Wahström, manus, skådis och regi

Leo Riggebo, manus, skådis och regi

 

Flickorna Larsson

Daniel Kilgren, regi

Karolina Kilgren, producent

 

Mediabyrå: 

MediaCom

Precis Digital

 

Reportrar utan gränser – ”Dear partner”

Inför invigningen av vinter-OS i Kina lanserade Reportrar utan gränser en internationell kampanj för att sätta ljuset på det förtryck som pågår i landet, genom att kapa reklamslogans och logotyper från IOK:s största sponsorer.

Airbnb, som sponsrar IOK med 500 miljoner dollar och är en huvudpartner fram till 2028, har en slogan som lyder ”Belong everywhere”. I kampanjen omvandlas detta till ”In China, journalists do not just belong everywhere but in jail”.

Läs mer om kampanjen här.

Logitech x Creative Headz – Wenderfalck - ”Creator heads”


Logitechs nya serie med färgglada hörlurar marknadsförs med hjälp av frisörsalongen Creative Headz. Tillsammans med Wenderfalck, som är byrån bakom kampanjen, har flera volontärer stylats för att matcha sina Logitech-hörlurar på Creative Headz salong. Man tävlar också ut en styling och ett headset, samt har skapat inspirationsmaterial för den som vill experimentera med sin frisyr på egen hand.

I samband med kampanjen har dessutom utvalda gamingprofiler, till exempel Yumi och Alexa Blaze, gjort sponsrade inlägg i sociala medier.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Garant – Borg Owilli/Studio Olga – ”Kampen om gården”

”Kampen om gården” är namnet på en poddteater som Garant står bakom. Poddteatern handlar om en laktosintolerant bärfis får hela sitt liv omkullkastat efter att bonden meddelat om att gården ska säljas. Tillsammans med sina vänner tar herr Bärfis upp kampen för att stoppa försäljningsplanerna. 

Bakom poddteatern står contentbyrån Borg Owilli som tillsammans med produktionsbolaget Studio Olga gjort avsnitten. Berättelsen är skriven av Philip Kullgren och David Borg och regisserad av Astrid Mohlin, som bland annat gjort ungdomsdramat Fake på Sveriges Radio. Musiken är komponerad av Johanna Svensson som också sjunger ledmotivet.

Läs mer om kampanjen här.

Arbetsgrupp

Borg Owilli:

David Borg, kundansvarig och kreatör

Emma Willerstrand, projektledare

Philip Kullgren, kreatör (copy)

Erik Reimers, creative director

Linda Fornbrandt, art director

Siri Prydz, grafiker

Emily Ryan, illustratör


Studio Olga:

Mathilda von Essen, producent

Astrid Mohlin, regissör

Moa Hamner, mix

Nina Zanjani, skådespelare

Johannes Berg, skådespelare

Johanna Svensson, musik

Jakob Svensson, musik


Garant:

Emma Töpel Hanson, chef marknadskommunikation

Lovisa Boëthius, produktionsledare

Felicia Bakir, kommunikatör

 

Talita – Silver – ”Blommor och bin och pornografin”

Silver ligger bakom Talitas nya kampanj för Reality Check - ett initiativ i syfte att motverka pornografins skadeverkningar. Kampanjen kommer att synas både i printannonser och på sociala medier. Målgruppen för kampanjen ”Blommor och bin och pornografin” är både unga och lärare. Och syftet är att ta död på de positiva myter som organisationen anser omger porrindustrin.

 

Läs mer om kampanjen här.

Arbetsgrupp

Talita

Meghan Donevan,  beställare

 

Silver

Josefin Inge, kreatör, konceptutveckling

Frida Berlin, kreatör, konceptutveckling

Mikaela Sandström, regissör

Sophia Danforth, klippning och produktion

Johan Ekström, motion graphics

Daniel Månsson, projektledare

 

Cassini

Linda Kokovic, mediastrategi och mediaöp

Emma Sverin, mediastrategi och mediaköp

 

Media:

Print: SvD, Aftonbladet, Amelia, M, Tara

 

Digitalt: SvD,  Instagram, Facebook

 

XXL – ”The Hunt”

Fritidskedjan XXL har lanserat den nya kampanjen ”The Hunt”. Reklamfilmen fick snabbt över 100 000 visningar på Youtube. 

Ett liknande koncept som gjorde det franska skidproffset Candide Thovex viral för nära ett decennium sedan i klippet ”One of these days”.

I XXL:s reklamfilm jagar ett hundratal människor en ensam kanin nedför ett berg, genom gator och över sjöar i de franska Pyrenéerna. Kaninen spelas av de franska skidåkarna Alex Remonnay och Leo Fourcade. Bakom konceptet står byrån Anorak, som är en del av Noa, och är inspelad för XXL i Norge.

Den svenska byrån Orange Blue Supervision har tagit fram musiken i reklamfilmen.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Läs mer om kampanjen här.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.