Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 23 februari 2022, 14:33
AIK omdefinierar begreppet ”kunglighet” i senaste tröjlanseringen, Arbetsförmedlingens koncept med nya byrån och varumärkets hyllning till den svenska naturen när Resumé summerar kampanjveckan.
För några dagar sedan släppte Nike och AIK klubbens försäsongströja ”AIK Royal Edition”. Målet med tröjan och den tillhörande kampanjen som tagits fram av reklambyrån River är att samla in pengar för att fler unga ska få ekonomisk möjlighet att åka på idrottsläger. I andra hand handlar initiativet om att ta begreppet kunglighet och göra det mer inkluderande med budskapet ”The royal family is everywhere”, en variant av AIK-uttrycket ”Vi är överallt”
Tröjlanseringen har på några dagar plockats upp av medier, magasin och socialkonton på flera håll i världen, och synts hos hos Highsnobiety och Soccerbible.
Kampanjen består av bilder och filmer av spelare i slottsmiljö och fans i sina egna ”slott”.
För att kröna verket har man på hemmaplan även valt att retas lite med Nike-konkurrenten och tidigare AIK-sponsorn Adidas och geno att köra en kampanjfilm på den 140 kvadratmeter stora LED-skärmen ovanför Adidas flaggskeppsbutik på Kungsgatan i Stockholm.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
RIVER & Friends
Producer: Atina Bracin
Creative Director: Malin Evrenos
Strategist: Fanny Lövenheim
Art Director: Sebastian Hallqvist
Client Service Director: Richard Teroni
Photographer: Alex de Mora (DMB)
Film: Axel Arvefors och Casper Arvefors (FINGR)
Nike
Tomas Antonelius
David Nordbeck
Alexander Norrthon
AIK
Tobias Larsson
Olle Östman
Med en ny kommunikationsinsats ska Arbetsförmedlingen stimulera alla som har blivit arbetslösa under coronakrisen att byta bana i syfte att undvika långtidsarbetslöshet.
Ett arbetsliv är långt , och det som var ett rätt vägval för 10 eller 20 år sedan kanske inte är det längre.
Det huvudsakliga målet med Familjens kampanj ”Banbrytarna” är att öka intresset för att byta bana, och att långsiktigt få fler att ta ett steg på vägen mot att byta bana. Den primära målgruppen är de som har blivit arbetssökande under coronakrisen, i åldern 18–60 år.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Läs mer om kampanjen här.
Arbetsförmedlingen
Hanna Helsing, Kampanjledare
Lina Landerby, Produktionsledare
Maria Livijn, Innehållsansvarig
Familjen
Mats Eriksson, Client Director
Cecilia Besserer, Strategy
Karolina Strömgren, Account Director
Patricia Miodek, Art Director
Frida Omsén, Copywriter
Johan Olsson, Graphic Designer
Nathalie Blücher, UX Designer
Tommy Säl, UI Designer
BRF
Agnes-Lo Åkerlind, Regissör
Daniel Forsvik, Producent
Björn Tjärnberg, Fotograf
Linn Marnfeldt, Fotograf B-kamera
Johan Wennerström, Stillbildsfotograf
Joakim Schäfer, Scenograf
Hilda Junker, Stylist
Johan Kjellberg, Klippare
Svenska Soundtrack your brand släppte sin första större kampanj i somras. Bolaget, som beskriver sig själva som ”Spotify för företag”, har en katalog med närmare 60 miljoner låtar som företag kan spela i sina lokaler. Nu får kampanjen en uppföljning särskilt inriktad på två av bolagets största kundsegment – hotell och restauranger. Precis som i sommarens versioner är det på grund av missmatchad musik dålig stämning i olika lokaler, något under taglinen ”Your business, your playlist” rättas till. Kampanjerna är anpassade för den amerikanska publiken.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Läs mer om kampanjen här.
Soundtrack Your Brand
Sofia Lundström, Director of Online and Marketing
Erica Magnergård, CRO
Animal
Margarita Testa, Client Director
Beatrice Helin, Producer
Herman Vieweg, Creative Director
August Laustsen, Art Director
Johanna Rättzén, Copywriter
Slutet är Nära
Jonas Hong Soo Eriksson, Director
Linda Klerehag, Producer
Alexandros Bakos, Executive Producer
Slutet Takeout, Musik & Postproduktion
Svenska Didriksons har de senaste åren expanderat internationellt och förra året var Tyskland för första gången bolagets största marknad. Det innebar också ett år då Didriksons slog försäljningsrekord.
I årets vårkampanj beger sig Didrikson till det svenska kustlandskapet. De närmsta månaderna kommer man veckla ut kampanjen i 40 olika versioner med vårtecken från Smygehuk till Höga kusten. Kampanjen är en del av konceptet ”See you outside” och har tagits fram av The Bond med regi av Andreas Lind. Precis som i höstkampanjen är Maia Hirasawas ”Here in your arms” ledmotiv.
Kampanjen kommer främst att synas online med fokus på Sverige, Norge, Finland, Tyskland, England och Frankrike.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Läs mer om kampanjen här.
Absolut Vodka har gjort en uppgradering av sin smakportfölj efter en betydande designuppdatering förra året.
De nya smakerna syftar till att skapa mer renodlade fruktsmaker för b2b- och b2c-marknaden.
Mandarin, vanilj, mango, citron, persika, hallon, päron och peppar är några av smakerna som har uppdaterats med med naturliga ingredienser, utan socker. Dessutom har Absolut passionsfrukt lagts till.
I samband med uppdateringen har Absolut Vodka tagit fram nya färger som ligger närmare smakerna och ska ge konsumenten bättre vägledning.
Lanseringskampanjen, ”Born to mix” syftar till att lyfta Absolut Vodkas värderingar och varumärkesarv, precis som Vodkans designuppdatering. Att livet blir mer intressant om vi blandar saker.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Enligt en rapport från Svenska handel har två av tre konsumenter handlat på andrahandsmarknaden det senaste året. Nu vill Sefina få fler att välja pantbanker för att handla ”hållbar vintage” med kampanjen ”Vintage for Earth”. Kampanjen kommer att sträcka sig fram till 7 mars och syns på flera platser runtom i Sverige och kommer att synas i flera andra kanaler.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Läs mer om kampanjen här.
SL-kampanjen:
Sproutfoto, fotografering
Louder family, grafisk design
Influencer marketing:
Society Icon
Reklamfilm:
Klara färdiga film, filmning och klippning
Sefina Pantbank, Mathias Stjernlöf och Emelie Smolle, projektledning och manusförfattande