Kampanj
Redaktionen väljer veckans kampanjer
Publicerad: 9 mars 2022, 14:43
Tecknade avokador, chipsval och en unik printkampanj – här är sex kampanjer från senaste veckan.
Estrella – The Bond – ”Chipsvalet”
På tre veckor lyckades Estrella få in hela 73 762 förslag på nya chipssmaker, vilket var tre gånger så många som de hade förväntat sig. I de kreativa enheterna har man flörtat med riksdagsvalets kampanjaffischer och manat allmänheten till att göra sin röst hörd. Estrella har de senaste åren satsat på att profilera chips som en ”folkets produkt”.
– Tävlingen och utformningen av vårt utskick passade väldigt bra för Tiktok. Vi hade absolut kunnat låta profilerna själva tävla med sina smaker men på det här sättet blir det mer folkligt där de inspirerar och engagerar alla att lämna in sitt bidrag, säger Emelie Martinsson, art director på The Bond.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
The Bond
Karin Haglund, projektledare
Anna Kling Hult, projektledare
Emelie Martinsson, AD
Annica Brinck, copywriter
Victoria Wahlström, film & motion
Madeleine Fransson Stöök, PR
Estrella
Sofi Randén, marknadschef
Jenny Pira, PR & Social Media Manager
Karin Isaksson, Senior Brand Manager
Josefin Hugosson, Brand Manager
Skövde Kommun – IdentX
I februari meddelade Northvolt och Volvo att den nya batterifabriken kommer byggas i Göteborg. Trist, tänkte Skövde, som var förberedda med 400 hektar industrimark och välkomstannonser. De gjordes om och man täckt över ”batterifabrik” och företagsnamn med en lapp som efterfrågar smarta industriföretag, med förklaringen ”det blev ju ingen batterifabrik”.
– Vi ville på ett lekfullt och oväntat sätt nyttja en tidpunkt när många tänker att Skövde nog gick hem för att slicka såren. Nu sticker de ut hakan i stället och går ut med en bred kampanj för att berätta att de har ledig industriyta i världsklass, säger Linda Olofsson, kundansvarig på Identx kommunikation, som tillsammans med arbetsgruppen tagit fram kampanjen.
CombinedX
CombinedX är mitt i en tio dagar lång printkampanj i Dagens industri. Syftet är framför allt att bygga kännesom, berättar Micco Grönholm som är CMO på CombinedX.
– Det här är en varumärkesbyggande kampanj med syftet att öka kännedom. Genom ökad kännedom siktar vi på en massa positiva effekter: att viljan att anlita oss, jobba hos oss och köpa aktier av oss ökar.
Kampanjen har tagits fram med ett kreativt team bestående av branschveteranerna Per Robert Öhlin och Åke Larsson, dessutom har Björn Rietz bidragit på idé- och konceptstadiet.
WWF – World Without Nature
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
På världsnaturdagen förra veckan gjorde WWF gemensam sak tillsammans med företag och organisationer världen över, och tog bort naturen från sina logotyper.
– Den snabba förlusten av natur ökar vår sårbarhet för pandemier, förvärrar klimatförändringar, och hotar både vår försörjning och den globala ekonomin, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF Sverige.
Bland annat deltog Duolingo, Carlsberg, Brewdog och Aston Villa.
El Taco Truck – Åkestam Holst – ”Level up!”
– Med ”Level Up!” vill vi förmedla den glädje och energi vi själva känner för tacos och allt som hör till det, samtidigt som vi uppmanar alla hemmakockar till att ta sitt taco-game till nästa nivå med hjälp av våra produkter, säger Hanna Berglund, marknadschef på El Taco Truck.
Illustrationsmanéret i reklamfilmen är skapat av Jaume Osman och är fullt av färg och form.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
El Taco Truck
Hanna Berglund, Head of Marketing
Sophie Adamovic, Creative Director
Fredrik Casservik, Art Director
Malin Mortensen, Designer & Partner
Nikola Adamovic, Founder
Ida Rislöw, PR Manager
Frida Stenström, Project Manager
Åkestam Holst NoA
Henrik Billing, Copywriter
Folke Kühlhorn, Art Director
Lisa Voltaire, Projektledare
Matilda Helsing, Produktionsledare
Frida Norén, Planner
Simon Kristiansson, Researcher
Charlie Charlie
Jaume Osman, Illustration & Animation
Charlotte Öström, Agent
Frank Agency
Torbjörn Larsson
Fia Behring
Stadium – Tove Styrke
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Tove Styrke släpper inte bara en ny singel, hon inleder också våren med en kampanj tillsammans med Stadium. Företaget skriver i ett pressmeddelande att musik går hand i hand med att uttrycka sig själv, sin stil och åsikter, därför är Tove Styrke perfekt i rollen som frontfigur för sportkedjan.
Arbetsgrupp
Projektledare: Mersina Karlsson
Produktionsledare: Isabelle Kraupp
Art Director: Malin Agné
Copywriter: Marie Bjerkevall
Grafiker: Elisabeth Kjäll
Fotograf: Kim Hellström
Stylist: Sebastian Hammarber