Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 9 mars 2022, 14:43

Tecknade avokador, chipsval och en unik printkampanj – här är sex kampanjer från senaste veckan.


Ämnen i artikeln:

EstrellaThe BondWWFÅkestam HolstStadiumNyheter

 

Estrella – The Bond – ”Chipsvalet”

På tre veckor lyckades Estrella få in hela 73 762 förslag på nya chipssmaker, vilket var tre gånger så många som de hade förväntat sig. I de kreativa enheterna har man flörtat med riksdagsvalets kampanjaffischer och manat allmänheten till att göra sin röst hörd. Estrella har de senaste åren satsat på att profilera chips som en ”folkets produkt”. 

– Tävlingen och utformningen av vårt utskick passade väldigt bra för Tiktok. Vi hade absolut kunnat låta profilerna själva tävla med sina smaker men på det här sättet blir det mer folkligt där de inspirerar och engagerar alla att lämna in sitt bidrag, säger Emelie Martinsson, art director på The Bond.

Läs mer här.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

The Bond

Karin Haglund, projektledare

Anna Kling Hult, projektledare

Emelie Martinsson, AD

Annica Brinck, copywriter

Victoria Wahlström, film & motion

Madeleine Fransson Stöök, PR

Estrella

Sofi Randén, marknadschef

Jenny Pira, PR & Social Media Manager

Karin Isaksson, Senior Brand Manager

Josefin Hugosson, Brand Manager

Skövde Kommun – IdentX

I februari meddelade Northvolt och Volvo att den nya batterifabriken kommer byggas i Göteborg. Trist, tänkte Skövde, som var förberedda med 400 hektar industrimark och välkomstannonser. De gjordes om och man täckt över ”batterifabrik” och företagsnamn med en lapp som efterfrågar smarta industriföretag, med förklaringen ”det blev ju ingen batterifabrik”.

– Vi ville på ett lekfullt och oväntat sätt nyttja en tidpunkt när många tänker att Skövde nog gick hem för att slicka såren. Nu sticker de ut hakan i stället och går ut med en bred kampanj för att berätta att de har ledig industriyta i världsklass, säger Linda Olofsson, kundansvarig på Identx kommunikation, som tillsammans med arbetsgruppen tagit fram kampanjen.

Läs mer här. 

CombinedX

CombinedX är mitt i en tio dagar lång printkampanj i Dagens industri. Syftet är framför allt att bygga kännesom, berättar Micco Grönholm som är CMO på CombinedX.

– Det här är en varumärkesbyggande kampanj med syftet att öka kännedom. Genom ökad kännedom siktar vi på en massa positiva effekter: att viljan att anlita oss, jobba hos oss och köpa aktier av oss ökar.

Kampanjen har tagits fram med ett kreativt team bestående av branschveteranerna Per Robert Öhlin och Åke Larsson, dessutom har Björn Rietz bidragit på idé- och konceptstadiet.

Läs mer här. 

WWF – World Without Nature

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

På världsnaturdagen förra veckan gjorde WWF gemensam sak tillsammans med företag och organisationer världen över, och tog bort naturen från sina logotyper.

– Den snabba förlusten av natur ökar vår sårbarhet för pandemier, förvärrar klimatförändringar, och hotar både vår försörjning och den globala ekonomin, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF Sverige.

Bland annat deltog Duolingo, Carlsberg, Brewdog och Aston Villa. 

Läs mer här. 

El Taco Truck – Åkestam Holst – ”Level up!”

– Med ”Level Up!” vill vi förmedla den glädje och energi vi själva känner för tacos och allt som hör till det, samtidigt som vi uppmanar alla hemmakockar till att ta sitt taco-game till nästa nivå med hjälp av våra produkter, säger Hanna Berglund, marknadschef på El Taco Truck.

Illustrationsmanéret i reklamfilmen är skapat av Jaume Osman och är fullt av färg och form.

Läs mer här. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

El Taco Truck

Hanna Berglund, Head of Marketing

Sophie Adamovic, Creative Director

Fredrik Casservik, Art Director

Malin Mortensen, Designer & Partner

Nikola Adamovic, Founder

Ida Rislöw, PR Manager

Frida Stenström, Project Manager

Åkestam Holst NoA

Henrik Billing, Copywriter

Folke Kühlhorn, Art Director

Lisa Voltaire, Projektledare

Matilda Helsing, Produktionsledare

Frida Norén, Planner

Simon Kristiansson, Researcher

Charlie Charlie

Jaume Osman, Illustration & Animation

Charlotte Öström, Agent

Frank Agency

Torbjörn Larsson

Fia Behring

Stadium – Tove Styrke

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Tove Styrke släpper inte bara en ny singel, hon inleder också våren med en kampanj tillsammans med Stadium. Företaget skriver i ett pressmeddelande att musik går hand i hand med att uttrycka sig själv, sin stil och åsikter, därför är Tove Styrke perfekt i rollen som frontfigur för sportkedjan.

Läs mer här. 

Arbetsgrupp

Projektledare: Mersina Karlsson

Produktionsledare: Isabelle Kraupp

Art Director: Malin Agné

Copywriter: Marie Bjerkevall

Grafiker: Elisabeth Kjäll

Fotograf: Kim Hellström

Stylist: Sebastian Hammarber

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.