Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 27 oktober 2021, 12:49

Tidskapslar med kläder från tidsandan, inblick i en astronauts liv och Försvarsmaktens nya kampanj med den nya byrån. Resumés redaktion väljer ut åtta kampanjer från veckan.


Ämnen i artikeln:

WeekdayPolestarATGE.ONFörsvarsmaktenStockholms lokaltrafik

 

Weekday – Save Our Souls – ”Time capsule”

Varje vecka de senaste tio åren har Weekday tillverkat popkulturellt aktuella prints till t-shirts, något man kallat Zeitgeist-projektet. Nu skapar byråns Save-Our-Souls en speciell tidskapsel för att förvara tröjorna för framtiden. Ryggsäckarna är gjorda i 22 mm rostfritt stål och är klädda i flamsäkert material, som kan skydda t-shirten från temperaturer på upp till 800 grader celsius. Genom sociala medier ska man också hitta förmyndare till ryggsäckarna: så kallade Zeitgeist Guardians. Då förbinder man sig att ta hand om väskan fram tills att en arvtagare utses.

 

 

Polestar – Forsman & Bodenfors ”100 % electric”

Polestars senaste globala kampanj har till stor del inspirerats av astronauten och doktorn Karen Nybergs upplevelser i rymden, och det som kallas ”Overview effect” – alltså att se jorden ovanifrån. Budskapet kopplas till Polestars hållbarhetslöfte, att vara helt klimatneutrala senast 2030. Kampanjen är utvecklad tillsammans med Forsman & Bodenfors – man har alltså avslutat samarbetet med Acne. Kampanjen går både i traditionella medier, utomhus, i digitala medier, och kommer också synas i print i bland annat Dagens industri. 

I reklamfilmen ställer sig Karen Nyberg frågan om det går att bevara jorden och samtidigt njuta av det som det innebär att vara människa. Filmen är inspelad i Stockholm och på Gotland.

 

 

 

ATG – Åkestam Holst – ”Who let the dogs out”

ATG:s koncept där de sjungande hästarna hyllar framgångsrika spelare är nu inne på sitt tredje år. Det övergripande syftet med kommunikationen är att underhålla.

ATG har tidigare låtit sina hästar sjunga Mozart, ”Sukiyaki” och ”Putti Putti” i Åkestam Holsts reklamfilmer. Nu är det nu dags för ”Who let the dogs out?”, Baha Mens superhit från år 2000. Med låten vill ATG påminna om att bolaget ”hela tiden levererar”.  

Arbetsgrupp

ATG:

Peter Dennbrink, marknadschef häst

Camilla Stenlund, projektledare
Johanna Åberg, marknadskoordinator

Åkestam Holst NoA:

Jesper Holst, AD

Mark Ardelius, copywriter

Magnus Hamberg, projektledare

Henrik Sjödin, strateg

Ikka Norberg, produktionsledare

Helena DeBrun, byråproducent

Rosanna Hagald, social media specialist

BKRY NoA:

Lotta Persson, original

Bacon Oslo:

Bart Timmer, regissör

Magne Lyngner, exekutiv producent

Øystein K. Dyb, producent

 

 

E.on – BBDO Nordics – ”Superkrafter” 

Sedan knappt två år tillbaka har E.On lanserat kampanjer under paraplykonceptet ”Tillsammans skapar vi superkrafter”, som tagits fram ihop med BBDO Nordics. Nu kommer den första renodlade varumärkeskampanjen, som kommer att synas i breda kanaler under hösten.

I kampanjen uppmanas svenskarna att ställa om, ”kilowatt för kilowatt”. En central budskapsbärare i kampanjen är Carolas nygamla hit ”Säg mig var du står”.  I låten sjunger Carola bland annat att ”det är dags att börja tänka om”. En textrad som här har applicerats på klimatomställningen. 

Arbetsgrupp

BBDO Nordics:

Karl Arildsson, Art Director

Mathias Svensson, Copywriter

Christoffer Petersson, Business Director

Simona, Project Lead

Charlotte Harbäck, Graphic Designer

Christian Godden, Strateg

Allex Olsson, PR & Growth Manager

Jenny Ring, music supervisor


E.On

Janna Sundewall, Director Communications Brand and Markeing

Anna Bartholf, Head of Brand and Marketing

Lotta Olsson, Project Manager Brand and Marketing

Produktion

Filmproduktion: Acne Film

Regissör: Daniel Wårdh

Exekutiv Producent: Fredrik Skoglund

Producent: John Ericson

DoP: Elias Bergqvist

Stillbildsfotograf: Daniel Griffel

 

 

Försvarsmakten – Nord DDB 

Under uppmärksammade former valde Försvarsmakten tillbaka Nord DDB som reklambyrå under förra hösten. Nu kommer lanseras en ny varumärkeskampanj med en strategi som hämtar kraft i den tidigare strategin På tunnelbanan och på gator i Stockholm visas nu enheter som ska beskriva typiskt svenska värderingar och den frihet som åtnjuts i landet. Saker vi kanske tar för givna, men där Försvarsmakten står som garant för att försvara rätten till frihet.

En del av kampanjen inträffade under förra helgen då Svenska Dagsbladets och Sydsvenska dagbladets ettor byttes ut om en annons från Försvarsmakten för att illustrera vad som händer om pressfriheten försvinner.

Dessutom har filmer tagits fram och är producerade av Diktator och regisserade av Meeto Worre Kronborg Grevsen.

 

 

SL – Familjen – ”Vi kommer för att hämta dig” 

Under Halloween har Trafikförvaltningen hämtat inspiration från den berömda scenen från Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet” från 1957.

Med budskapet ”Vi kommer för att hämta dig” bjuder SL och Waxholmsbolaget in till resande med kollektivtrafiken. I kampanjen, som är framtagen av Familjen, är det SL och Waxholmsbolaget som är ute efter att hämta folk och ta dem till en annan plats. Men ambitionen är inte att skrämma människor, utan att markera slutet på 1,5 års kommunikation med syfte att begränsa resandet. 

 

Arbetsgrupp

Trafikförvaltningen:

Thomas Hansen Marknadschef


Familjen Sthlm:

Hedda Hyland Art Director

Ulf Paulsrud-Sirbäck Copywriter

Hanna Ternström, Client Director

Johan Helander Creative Director

Alma Sunnemark Account Manager

Johan Olsson Graphic designer

 

 

Akavia – anr+1 – ”Från i dag till i morgon” 

Tillsammans med byrån anr+1 lanserar fackförbundet Akavia en kampanj för att öka kännedomen om deras varumärke och hjälpa medlemmarna ta nästa steg i karriären.

Huvudnumret i den nya kampanjen är flera filmer som kommer att visas på storbildsskärmar på Medborgarplatsen i Stockholm och centralstationen i Malmö och backas upp av annonsyta i digital media, radio och print. Tillsammans med kommunikationsbyrån anr+1 och mediabyrån Tre Kronor Media har de utvecklat en kampanj om framtidens arbetsliv där fackförbundet ser en möjlighet att utveckla ett mer flexibelt arbetsliv medan fler och fler arbetsgivare börjar kalla tillbaka sina anställda till kontoret.

Arken Zoo – IW Edition – ”The Boss”

 

Under pandemin skaffade fler än någonsin ett husdjur. Men djur beter sig inte alltid som man vill – det gör nu Arken zoo kampanj av. Med budskapet: ”tänk på att i varje djur bor ett odjur”.

Ensamhet, möjlighet till att jobba hemifrån och mer pengar i plånboken. Det kan vara några av anledningarna till varför många skaffade husdjur under pandemin. Frågan Arken zoo ställde sig, tillsammans med byrån IW Edition, var om alla egentligen var fullt förberedda på att ha djur hemma. Den frågan tog de avstamp i när de utformade kampanjen ”The Boss” som vill påminna nya djurägare att det bor ett odjur i varje djur som inte beter sig som vi vill.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.