Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 27 oktober 2021, 12:49
Tidskapslar med kläder från tidsandan, inblick i en astronauts liv och Försvarsmaktens nya kampanj med den nya byrån. Resumés redaktion väljer ut åtta kampanjer från veckan.
Varje vecka de senaste tio åren har Weekday tillverkat popkulturellt aktuella prints till t-shirts, något man kallat Zeitgeist-projektet. Nu skapar byråns Save-Our-Souls en speciell tidskapsel för att förvara tröjorna för framtiden. Ryggsäckarna är gjorda i 22 mm rostfritt stål och är klädda i flamsäkert material, som kan skydda t-shirten från temperaturer på upp till 800 grader celsius. Genom sociala medier ska man också hitta förmyndare till ryggsäckarna: så kallade Zeitgeist Guardians. Då förbinder man sig att ta hand om väskan fram tills att en arvtagare utses.
Polestars senaste globala kampanj har till stor del inspirerats av astronauten och doktorn Karen Nybergs upplevelser i rymden, och det som kallas ”Overview effect” – alltså att se jorden ovanifrån. Budskapet kopplas till Polestars hållbarhetslöfte, att vara helt klimatneutrala senast 2030. Kampanjen är utvecklad tillsammans med Forsman & Bodenfors – man har alltså avslutat samarbetet med Acne. Kampanjen går både i traditionella medier, utomhus, i digitala medier, och kommer också synas i print i bland annat Dagens industri.
I reklamfilmen ställer sig Karen Nyberg frågan om det går att bevara jorden och samtidigt njuta av det som det innebär att vara människa. Filmen är inspelad i Stockholm och på Gotland.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
ATG:s koncept där de sjungande hästarna hyllar framgångsrika spelare är nu inne på sitt tredje år. Det övergripande syftet med kommunikationen är att underhålla.
ATG har tidigare låtit sina hästar sjunga Mozart, ”Sukiyaki” och ”Putti Putti” i Åkestam Holsts reklamfilmer. Nu är det nu dags för ”Who let the dogs out?”, Baha Mens superhit från år 2000. Med låten vill ATG påminna om att bolaget ”hela tiden levererar”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
ATG:
Peter Dennbrink, marknadschef häst
Camilla Stenlund, projektledare
Johanna Åberg, marknadskoordinator
Åkestam Holst NoA:
Jesper Holst, AD
Mark Ardelius, copywriter
Magnus Hamberg, projektledare
Henrik Sjödin, strateg
Ikka Norberg, produktionsledare
Helena DeBrun, byråproducent
Rosanna Hagald, social media specialist
BKRY NoA:
Lotta Persson, original
Bacon Oslo:
Bart Timmer, regissör
Magne Lyngner, exekutiv producent
Øystein K. Dyb, producent
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Sedan knappt två år tillbaka har E.On lanserat kampanjer under paraplykonceptet ”Tillsammans skapar vi superkrafter”, som tagits fram ihop med BBDO Nordics. Nu kommer den första renodlade varumärkeskampanjen, som kommer att synas i breda kanaler under hösten.
I kampanjen uppmanas svenskarna att ställa om, ”kilowatt för kilowatt”. En central budskapsbärare i kampanjen är Carolas nygamla hit ”Säg mig var du står”. I låten sjunger Carola bland annat att ”det är dags att börja tänka om”. En textrad som här har applicerats på klimatomställningen.
BBDO Nordics:
Karl Arildsson, Art Director
Mathias Svensson, Copywriter
Christoffer Petersson, Business Director
Simona, Project Lead
Charlotte Harbäck, Graphic Designer
Christian Godden, Strateg
Allex Olsson, PR & Growth Manager
Jenny Ring, music supervisor
E.On
Janna Sundewall, Director Communications Brand and Markeing
Anna Bartholf, Head of Brand and Marketing
Lotta Olsson, Project Manager Brand and Marketing
Produktion
Filmproduktion: Acne Film
Regissör: Daniel Wårdh
Exekutiv Producent: Fredrik Skoglund
Producent: John Ericson
DoP: Elias Bergqvist
Stillbildsfotograf: Daniel Griffel
Under uppmärksammade former valde Försvarsmakten tillbaka Nord DDB som reklambyrå under förra hösten. Nu kommer lanseras en ny varumärkeskampanj med en strategi som hämtar kraft i den tidigare strategin På tunnelbanan och på gator i Stockholm visas nu enheter som ska beskriva typiskt svenska värderingar och den frihet som åtnjuts i landet. Saker vi kanske tar för givna, men där Försvarsmakten står som garant för att försvara rätten till frihet.
En del av kampanjen inträffade under förra helgen då Svenska Dagsbladets och Sydsvenska dagbladets ettor byttes ut om en annons från Försvarsmakten för att illustrera vad som händer om pressfriheten försvinner.
Dessutom har filmer tagits fram och är producerade av Diktator och regisserade av Meeto Worre Kronborg Grevsen.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Under Halloween har Trafikförvaltningen hämtat inspiration från den berömda scenen från Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet” från 1957.
Med budskapet ”Vi kommer för att hämta dig” bjuder SL och Waxholmsbolaget in till resande med kollektivtrafiken. I kampanjen, som är framtagen av Familjen, är det SL och Waxholmsbolaget som är ute efter att hämta folk och ta dem till en annan plats. Men ambitionen är inte att skrämma människor, utan att markera slutet på 1,5 års kommunikation med syfte att begränsa resandet.
Trafikförvaltningen:
Thomas Hansen Marknadschef
Familjen Sthlm:
Hedda Hyland Art Director
Ulf Paulsrud-Sirbäck Copywriter
Hanna Ternström, Client Director
Johan Helander Creative Director
Alma Sunnemark Account Manager
Johan Olsson Graphic designer
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Tillsammans med byrån anr+1 lanserar fackförbundet Akavia en kampanj för att öka kännedomen om deras varumärke och hjälpa medlemmarna ta nästa steg i karriären.
Huvudnumret i den nya kampanjen är flera filmer som kommer att visas på storbildsskärmar på Medborgarplatsen i Stockholm och centralstationen i Malmö och backas upp av annonsyta i digital media, radio och print. Tillsammans med kommunikationsbyrån anr+1 och mediabyrån Tre Kronor Media har de utvecklat en kampanj om framtidens arbetsliv där fackförbundet ser en möjlighet att utveckla ett mer flexibelt arbetsliv medan fler och fler arbetsgivare börjar kalla tillbaka sina anställda till kontoret.
Under pandemin skaffade fler än någonsin ett husdjur. Men djur beter sig inte alltid som man vill – det gör nu Arken zoo kampanj av. Med budskapet: ”tänk på att i varje djur bor ett odjur”.
Ensamhet, möjlighet till att jobba hemifrån och mer pengar i plånboken. Det kan vara några av anledningarna till varför många skaffade husdjur under pandemin. Frågan Arken zoo ställde sig, tillsammans med byrån IW Edition, var om alla egentligen var fullt förberedda på att ha djur hemma. Den frågan tog de avstamp i när de utformade kampanjen ”The Boss” som vill påminna nya djurägare att det bor ett odjur i varje djur som inte beter sig som vi vill.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.