Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 3 november 2021, 14:39

Det ligger ett visst höstmörker över veckans kampanjer som Resumé har valt ut. Toppat med en del humor så klart.


Ämnen i artikeln:

OatlyFamiljenFaktumVoltValentin ExperienceDetElectroluxIsobarIngo

 

Enklare – Familjen Sthlm – ”Släpvagnen”

Stress över höga räntekostnader kan bidra till att människor känner sig anspända i kroppen, eller ”osamlade” som låneförmedlaren Enklare uttrycker det i en ny kampanj framtagen av Familjen.

I kampanjens första film spelar Fredrik Hallgren (känd från serien ”Bonusfamiljen”) en uppenbart osamlad person som har problem med bilkörningen. På grund av höga räntekostnader är han stel i kroppen och får problem när han ska backa med ett fullastat släp.  

Den första filmen rullas ut i linjär-TV och digitalt under november och får sin uppföljning under 2022 med ytterligare en framstående svensk skådespelare i huvudrollen.  

För regi står Alexander Brügge och Markus Ernerot från Esteban. 

Arbetsgrupp

Enklare
Erik Wegnelius, vd

Carl Elfving, CSO

 

Familjen

Johan Helander, Creative Director

Beate Wik, Art Director

Zackarias Lindskog, Copywriter

Victor Forsberg, Account Director

Hanna Ternström, Client Director

 

Esteban

Alexander Brügge, regissör

Markus Ernerot, regissör

Sofia Wall, producent

 

Colony

Marcus Sundström, byråproducent

Erika Falk, byråproducent

Faktum – Volt – ”Faktumkalendern 2022”

Inför 2022 släpper Faktum sin årliga kalender. I årets upplaga har tolv Faktumförsäljare porträtterats i illustrativa montage där de delar med sig av sina tankar på temat ”livsvisdomar”. Utöver försäljarnas livsvisdomar innehåller kalendern även en inspirerande text av den tidigare buddhistmunken Björn Natthiko Lindeblad.

Temat, idén samt formgivningen av både kalendern och kampanjen har tagits fram tillsammans med kommunikationsbyrån Volt. Vid sidan av den årliga utställningen på Clarion Hotel Post kommer kalendern att marknadsföras via print, digitala annonser och ett broderikit. 

Arbetsgrupp

Volt

Copywriter: Kristoffer Wernald

AD: Lars Jansson

Illustratör: Jan Sjöberg

Originalare: Åsa Stjärnquist

Planner: Cornelia Wangel, Emma Wallmén

PR: Joakim Ohlsson

Projektledare: Jenny Meckbach Sehlstedt

Produktionsledare: Susanna Svedjeholm

FOTOGRAF

Magnus Cimmerbeck

 

Faktum

VD: Peter Kronvall

Chefredaktör: Sarah Britz

Marknads- och eventansvarig: Anna-Lisa Gustavii

Göteborg & Co – Valentin Experience – ”Rum 13”

Valetin Experience tog fram ett specialinrett rum på Gothia Towers som en del av Göteborg & Co:s höstkampanj som handlar om att få fler att upptäcka att Göteborg är en stad full av rysliga och mysiga höstupplevelser. Redan i receptionen får den som bokat rum 13 på Hotell Gothia konfiskeras mobilen konfiskeras, klockan 21 uppmanas gästerna att låsa dörren och sen väntar en lång natt. 

Teamet på Valentin Experience hämtade inspiration från en verklig händelse när de satte historien och manus till Rum 13. Ett stenkast från Gothia Towers låg i slutet av 1800-talet Barnens paradis, en tidig variant av nöjespark. En morgon lämnar en mamma sina två döttrar där, och kommer aldrig tillbaka för att hämta dem. 

I dagsläget har kampanjen och skräckrummet uppmärksammats i flera sociala kanaler samt i tidningar som Expressen, ELLE, BAAAM, Metro Mode, Göteborg Direkt, Vårt Göteborg GT. 

Arbetsgrupp

Valentin Experience:

Erik Sanderoth, Key Account Manager

Lottie Norman, Projektledare

Andreas Kjellgren, Creative Director

Elin Sjöstrand, Copy

Rosita johnson, Art Director

Lina Eklund, PR

Felix Feltham, Final Art

Niklas Aldén, Post production

Ljud: Markus Hasselblom

Tekniker: Johnny Karhinen

Röst: Hanna Brehmer

 

Storasyter – DET – ”Tänk dig en jul utan sexuella övergrepp. Det gör vi” 

Varje år anmäls cirka 20 000 sexualbrott. Sexuella övergrepp är ett stort samhällsproblem och pandemin har medfört att fler riskerar att bli utsatta eftersom vi har tillbringat mer tid i hemmet. En plats där de flesta övergrepp sker.

En ny julkampanj, som tagits fram av Det för den ideella organisationen Storasyster, lyfter budskapet; ”Tänk dig en jul utan sexuella övergrepp. Det gör vi”.  Kampanjfilmernas idé bygger just på avståndet mellan allmänhetens bild av en fridfull jul och det hårda blåljuset som vill visa på att sexuella övergrepp handlar om grov brottslighet. 

I filmerna är ledmotivet ”Nu tändas tusen juleljus” i en nyinspelning signerad Peg Parnevik och Isa Tengblad. 

Kampanjen kommer framför allt att gå i sociala medier och i populärpress både som print och digitalt med start den 1 november.

Arbetsgrupp

DET

Anna Sjöberg Strategisk projektledare

Cajsa Correa Produktionsledare

Mats Wallin Art Director

Mats Gardmo Copywriter

Karin Romdahl Formgivare

 

Storasyster

Saga Åkerlund Kommunikatör & Insamlingsansvarig

Cecilia Bödker Pedersen Generalsekreterare

 

Fotograf

Jakob Engvall/Agent Bauer

 

Övrigt

Peg Parnevik Artist

Isa Tengblad Musikproducent

 

Media

Trickle Sociala medier distributör

Aller Media

 

Electrolux – Isobar – ”Food for Thought” 

Varje år slängs en tredjedel av all mat som produceras i världen, vilket motsvarar 1,3 miljarder ton mat till värde av cirka 1 biljon dollar. I en undersökning som Electrolux genomfört framkommer det att 88 procent av alla skandinaver anser att samhället behöver ta större ansvar för matsvinnet, samtidigt som endast 55 procent vill erkänna att de är en del av problemet.

Utställningen ”Food for Thought”  blir ett sätt för Electrolux att se om det finns en möjlighet att få människor att inse problematiken med globalt matsvinn genom konst. Kan konsten överbrygga gapet mellan vilja och agerande? Medverkande konstnärer är Bigert & Bergström, Anne Duk Hee Jordan och Pauline Doutreluingne, Maisie Cousins, Alicja Rogalska, Uli Westphal, Malin Molin, Kultivator samt Karl Grandin & Gustav Karlsson Frost. Samlingsutställningen kureras av Jonas Kleerup och Lina Aastrup.

 

Arbetsgrupp

Isobar

Nikolaj Alepliotis – Projektledare

Erik Olsson – Art Director

Paul Martinsson – Copywriter

Andreas Sjöstrand – Head of PR

Axel Scholtzé – PR Specialist

Elina Gustafsson – Produktionsledare

Activation Blizzard – Ingo – ”Mystery Sniper” 

Call of Duty: Warzone, är ett multiplayer-spel online där en person kan vinna. 150 spelare tävlar mot varandra tills bara en är kvar, och vinnaren eskorteras sedan från krigsplatsen i en helikopter. Men när den nya versionen av COD, Vanguard, började marknadsföras skedde något märkligt: spelare som vunnit blev skjutna på väg upp i helikoptern.

Den mystiska snipern är Polina Petrova, som är en av huvudkaraktärerna i Vanguard. Call of Duty: Warzone utspelar sig 1984, medan Vanguard har ett andra världskriget-tema.

Genom att använda spelet som mediekanal har man snabbt nått ut till gamers över hela världen och lyckats skapa en hajp på flera online-forum, bland annat Twitch och Reddit.

Arbetsgrupp

Ingo:

CCO: Björn Ståhl

Art Director: Max Hultberg

Copywriter: Magnus Ivansson

Project Manager: Rickard Allstrin

Production manager: Klara Jonsson

Planner: Simon Stefansson

 

Kund:

Produced by Raven Software

Directed by Eric Biessman, Senior Creative Director Raven Software 

Tyler Bahl, Vice President and Head of Marketing Activision 

Fernando Machado, Chief Marketing Officer Activision Blizzard

Pelle Sjoenell, Chief Creative Officer Activision Blizzard 

Carolyn Wang, Vice President Consumer Marketing Call of Duty

Anna Malmhake, Managing Director Go-To-Market Activision Blizzard 

Daniel Green, Vice President EMEA Marketing Activision Blizzard

Jim McMullin, Vice President Call of Duty

Michael Sanders, Senior Visual Director Activision Blizzard

 

Oatly – Oatly Department of mindcontrol – ”meta’est campaign ever”

Oatlys självreflekterande marknadsföring har nått en ny nivå när varumärket lanserade vad den kallar  ”meta’est campaign ever” i förra veckan. Varumärket rullade ut den integrerade kampanjen i ett Instagram-inlägg, som avslöjar att det rör sig om tio enheter insvept i en.

Först gjorde Oatly en utomhusenhet vid en busshållplats för att marknadsföra sin havredryck, sedan skapade de en båtskylt om busshållplatsannonsen som flöt runt i en kanal i Amsterdam. Det blev sedan ett inlägg i sociala medier om båtskylten, följt av en anslagstavla om inlägget på sociala medier, vilket ledde till att en orgelspelare la upp en video framför skylten. Efter det gjorde Oatly en lastbilsannons om orgelspelarens video, sedan en tidningsannons om lastbilen och sedan en väggmålning i Amsterdam om den tidningsannonsen...

Alla dessa steg avrundades sedan i ett Instagram-inlägg där Oatly kreativa chef Michael Lee läser upp en sammanfattning av kampanjen för art directorn Oskar Pernefeldt.

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.