Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 17 november 2021, 13:29

Outdoorvarumärket som ifrågasätter i fall konsumenterna ska köpa deras senaste jacka, GTA-gangsters som levererar hemdatorer och så en händig jultomte. Resumés redaktion väljer sju kampanjer från veckan som sticker ut.


Ämnen i artikeln:

Abby PriestBBDO NordicsRädda BarnenB-ReelTretornForsman & BodenforsKlättermusenPrisjaktJung RelationsJulaGarbergs

 

Urbanears/ Abby Priest / ”In the making”

Kommunikationskonceptet ”In the making” blir startskottet för Urbanears väg framåt, där hållbarhet står i fokus. Abby Priest. har tagit fram det första globala konceptet inom ramen för byråns samarbete med hörlursvarumärket. Kommunikationen handlar om vikten av att vara under utveckling, snarare än att vara perfekt. Lanseringen är även ett startskott för Urbanears satsning ”A better sounding future in the making”, där målet är att mot att bli cirkulära och klimatneutrala till 2030. 

Ansiktena utåt för lanseringen är de tre svenska musik– och modeprofilerna Beatrice Eli, ANFA och Emma Fridsell. Inom ramen för konceptet har Urbanears även byggt upp en digital hållbarhetshub med filmer och intervjuer som porträtterar anställda och beskriver hållbarhetsarbetets alla delar, från produktdesign och materialval till hur produkterna skeppas.

 

 

Lenovo / BBDO Nordics / ”Legiondary delivery”

Lenovo hör till ett av flera datorvarumärken som konkurrerar på en trång marknad med starka konkurrenter. ”Gamers” är en viktig men kräsen målgrupp, som man nu försöker charma med en contentapproach signerad BBDO Nordics. 

Här levereras den nya gaming-datorn – Legion 7i – av en GTA-gangster eller ett SWAT-team. Och Lenovo lovar också att göra de legendariska leveranserna till verklighet, för de kunder som beställer datorn.

Läs mer här. 

Arbetsgrupp

BBDO

Camilla Mossfeldt Redenstam, Business Lead

Felix Nilsson, AD

Joakim Estemar, Copywriter

Sara Mioni Samuelsson, Produktionsledare

Clara Ferdinand-Dreyfus, PR & Social Media

Lenovo

Lale Johansson, Consumer Marketing Manager

Parapix

Producent: Joakim Ottander

Regissör: Markus Virpiö

 

Rädda Barnen / B-Reel / ”Framtiden kan inte vänta”

”När jag blir stor vill jag göra himlen säker igen.” I en pandemidrabbad värld har barnens drömmar ibland glidit i väg från dem. Nu lanserar Rädda Barnen julkampanjen ”Framtiden kan inte vänta”, tillsammans med B-Reel.

– 2021 var året då allt skulle vända, men i stället ser vi en negativ utveckling för barns möjligheter att forma sina liv, kommenterar Caroline Thunved, chef insamling och kommunikation på Rädda Barnen.

Läs mer här.

 

Tretorn + Sealife Trust / Forsman & Bodenfors / ”Sea Level Re-boot”

Om inte åtgärder vidtas kan havsnivån höjas med 26 centimeter till 2050, enligt IPCC:s rapport. Tillsammans med Sea Life Trust lanserar Tretorn produkten Sea Level Re-boot, som har en mätsticka. Kampanjen är framtagen av Forsman & Bodenfors. 

– Klimatkrisen är verklig, men ibland kan det vara svårt att visualisera dess effekter. Med Sea level Re-Boot vill vi visa vilka konkreta effekter den globala uppvärmningen kan få, säger Erica Hyttfors, CSR- och produktchef på Tretorn.

Materialen i kängan är utvalda för att ha minimal påverkan på miljön. Se reklamfilmen nedan.

Arbetsgrupp

Art Director: Staffan Lamm 

Copywriter: Pontus Caresten Lychou

Designer: Martin Joelsson

Account Director: Greger Andersson

Account Executive: Sofie Bengtsson

PR Strategist: Bjarne Darwall, Jade Deconzac Mbay 

Planner: Maria Hallenborg 

Production Company: Superstudio

 

 

Klättermusen / ”This jacket might not be for you”

Klättermusen släpper dunjackan Iving 2.0 med kampanjen ”This jacket might not be for you”. Outdoormärket tillverkar bergsklättringsutrustning och presenterade dunjackan Iving 2.0 genom att varna för att jackan kanske inte passar alla. Initiativet är ett sätt att ifrågasätta i fall konsumenten verkligen behöver produkten.

För jackan är skapad för att hålla även i de allra tuffaste omständigheterna, som arktiska expeditioner och räddningspatruller.

Läs mer här.

Arbetsgrupp

Klättermusen

Head of Marketing: Ida Holmen

Creative Manager: Simon Stenborg

AD: Sean Christiansen

Project manager: Frida Ohlander Danielsson

 

Makeriet

Producer: Vilhelm Olin

Regi: Angelika Abramovitch

Prisjakt / Jung Relations / ”För bättre beslut”

Tillsammans med byrån Jung har Prisjakts inhouse-avdelning utvecklat ett nytt strategiskt varumärkeskoncept under namnet ”För bättre beslut”, som ska visa upp hela Prisjakts erbjudande, inte bara prisjämförelser. 

De första kampanjfilmerna är producerade av Fanny & Alexander och regisserade av Linus Nordström, och dramatiserar de olika hindrena för smart beslutsfattande under shopping. Vi får till exempel följa med en småbarnsförälder som i stressen råkar beställa schackpjäser i fel storlek, och se hur reapriser kan göra det nästintill omöjligt att välja rätt. 


Läs mer här.

Jula / Garbergs / ”Tomten”

I årets julkampanj för Jula låter Garbergs flickan och hennes hund få hjälp att julfixa hemmet med hjälp av en händig tomte.
Kampanjen är en del av Julas långsiktiga koncept ”Inget kan stoppa dig nu” som syftar till att sänka trösklarna och inspirera fler att upptäcka glädjen med att fixa saker själva.

Kampanjen kommer att visas i Sverige och Norge. Media: tv, digitala kanaler, radio och i Julas egna kanaler. 

Arbetsgrupp

Jula

Marketing Director: Jonas Järrenfors

Marketing Manager: Silje Ekeberg Falk

 

Garbergs

Projektledare/strateg: Joakim Landin

Produktionsledare/byråproducent: Malin Boustedt

AD: Mattias Dahlqvist

Copy: Johan van der Schoot

Formgivare: Rasmus Asp

Motion graphics: Najeb Albakar

 

Regi

Traktor

 

Produktionsbolag 

Giants & Toys

 

Musik

Crille Olsson

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.