Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 1 december 2021, 14:04

Första december och julkampanjerna börjar snöa in, men även säsongsavslutningen av en reklamserie. Dessutom uppmärksammar vi Lindex andra försök till en Magdalena Andersson-annons. Här är veckans kampanjsvep.


Ämnen i artikeln:

BrisLindexVisit SwedenForsman & BodenforsVoltChildhoodKINGNord DDBFastighetsbyrånSBAB

 

Visit Sweden / Forsman & Bodenfors / ”Discover the originals”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Bolmen är mer än en toalettborste från Ikea. Det är budskapet som Forsman & Bodenfors tagit fram åt Visit Sweden, där platserna som gett namn åt Ikea-produkter lyfts fram. I kampanjen presenteras 21 platser där man kan besöka allt från vikingamonument, små städer, slott och silvergruvor.

Kampanjen gick live i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Nederländerna i slutet av november och består förutom av hero-film även av digitala enheter för sociala medier och nativeartiklar.

Läs mer här.

Arbetsgrupp

Forsman & Bodenfors

Client: Visit Sweden

Client supervisor: Nils Persson

Project Manager: Nils Ekstrand

Account Director: Ann Spennare Bengtsson

Account Executive: Johanna Bringefält

Art Director: Johanna Hofman-Bang

Copywriter: Marcus Hägglöf

Skribent: Elisabeth Christensson

Designer: Håkan Larsson

Planner: Alena Sucher

PR strategist: Robert Johnsson

Agency Producer: Magnus Kennhed

BRF

Director: Torbjörn Martin

Assistant Director: Artur Wolgers

Executive Producer: Rikard Åström

Producer: Hampus Gunnarsson

Editor & Online: Artur Wolgers

Sound: Ljudbyrån

 

Bris / Volt / För många barn är julen en enda lång väntan. På att den ska vara över.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

För många barn är julen en svår period när skolorna har stängt och andra sociala sammanhang har uppehåll. Det är en period många barn önskar ska vara över. I en julkampanj lyfter Bris deras roll för barnen.

– I tider av magiska jular, John Lewis-filmer och återinförda julfester så blir det extra viktigt att påminna om att det inte är allas verklighet. Vi är många som väntat och längtat efter familj och Alladin-askar, men glömmer lätt att många barn bara vill att julen ska vara över, säger Ludvig Ehrenstråhle, art director på Volt. 

I år har Bris haft öppet året runt, tack vare fler och större donationer. Kampanjen är gjord av Volt och produktionsbolaget Pine. Kampanjen går online, i dagspress, på banners och på sociala medier. Kampanjen genomförs tillsammans med Isobar och Iprospect.

Arbetsgrupp

Volt:

Account Manager: Susanne Göthberg

Copywriter: Arvid Nittve

Art Director: Ludvig Ehrenstråhle

Final Art: Åsa Stjärnquist

Account Director: Jonas Brodén

 

Bris:

Kampanjansvarig: Anna Barbier

Kommunikations- och påverkanschef: Anna Holmqvist

Digital strateg: Louisa Thorselius

 

Pine:

Director: Nim Kyuong Ran

EP: Joel Rostmark

Producer: Victor Lindström

1:st AD: Lova Sauk

DOP: Josephine Owe

Focus Puller: Daniel Kask

2:nd asst camera: Greta Bondelid

Grip: Andreas Deley

Grip assistant: Marcus Forell

Gaffer: Rolf Carlbom

Sparx: Olle Nordlund

Production designer: Eva Torsvall

Prod. Design assistant: Jimmy Zwedberg

Stylist: Patrik Heder

Hair & make up artist: Yenifer Rojas Sanchez

Production asstistant: Amadeus Rudolfsson

Childhood / King / I år kommer fler barn få klappar de inte vill ha

Bild 1/2  

Även Childhood lyfter barnens perspektiv tillsammans med byrån King. Under ledigheter som jul är de sociala kontakterna färre och barn i utsatta situationer blir sårbarare, utan trygga vuxna som finns i skolan och på fritidsaktiviteter. 

Childhood såg redan i maj 2020 riskerna för ökat våld i hemmen, ökad groomingaktivitet på nätet och fler samtal till stödlinjer. Sedan dess har organisationen jobbat med ett enkelt men effektivt annons-manér för att snabbt nå ut till så många vuxna som möjligt.

– Ett av fyra barn i Sverige har utsatts för sexuella övergrepp. Vi vet att detta går att förebygga och därför är det centralt att vi når ut till så många som möjligt med vårt budskap. Samarbetet med King är en viktig del av vårt fortsatta arbete med att förebygga sexuella övergrepp mot barn. Vi blir ständigt imponerade av deras proaktiva förhållningssätt såväl som deras kreativa leveranser, säger Patricia Molano Sandström, Insamlingschef på Childhood.

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp Childhood:

Paula Guillet de Monthoux, Generalsekreterare

Petra Engström Alexander, Kommunikationsansvarig webb/sociala medier

Charles Mingo Bennström, Kommunikationsansvarig Press/PR

Patricia Molano Sandström, Insamlingschef

Ellika Mårtensson, Affärsansvarig företagssamarbeten

Arbetsgrupp King:

Per Wilson, projektledare/strategi

Åsa Edgren, produktionsledare

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter

Linnéa Gardefjord, art director

Caroline Hallersjö, animation

Sigge, Harry, Liv och Majken, illustratörer

Pleo / Nord DDB / Skrynkliga kvitton

Utlägg för taxi, representationsmiddag och ett skrynkligt kvitto. Kvittohantering är inte den roligaste aktiviteten – något Pleo vill utnyttja i sin nya kampanj. 

– Kvittot har alltid varit ekonomiavdelningens domän, en endimensionell berättelse av vem som kan ha gjort vad, och varför. Nu gör Pleo det till en tredimensionell historia för alla, säger Jacob Häger, svensk marknadschef på Pleo, i ett pressmeddelande.

Kampanjen är gjord av Nord DDB och använder kvittot som kommunikationsmedel. Bakom siffrorna finns det nämligen en berättelse, och inte bara ett tråkigt utlägg.

Läs mer här. 

Bild 1/2  

 

Lindex / ”Äntligen!” och ”Äntligen! Igen”

Andra gången gillt, eller? 

Under ”superonsdagen” förra veckan både tillsattes och avgick Magdalena Andersson (S) som Sveriges första kvinnliga statsminister. Lindex hade skickat en annons till print, och hann inte stoppa den när avgångsbeskedet kom. 

– Vi hade en tight och lösningsorienterad dialog med vår mediebyrå Dentsu, GP, DN och DI i går kväll och de var alla väldigt hjälpsamma. Vi lyckades pausa införandet i GP och DN. Nu följer vi utvecklingen kring statsminister-frågan. Om Magdalena Andersson blir omvald kommer vi att publicera annonsen igen, sa Lindex globale creative director Martin Cedergren då till Resumé. 

Och en vecka senare fick annonsen komma tillbaka, men inte utan viss kritik. Läs mer här. 

Fastighetsbyrån / ”Årets Pepparkakshus 2021”

Fastighetsbyrån gör en kampanj av Årets Pepparkakshus. Pepparkakshuset är ritat av arkitekten Thomas Sandell och bakat av dessertspecialisten Tea Malmegård. Ritningen går att ladda ner, så att alla kan baka sina egna hus. 

– Min pepparkaksritning är framtagen utifrån ”ett tryggt hem för fler” och ska skapa en trygg känsla hos oss människor. Enligt forskning är vi människor benägna att känna oss lugna när vi betraktar runda former. I det här huset har vi därför valt att förstärka mjukheten och det runda. Huset bygger även på den ny-jugendinspirerade arkitekturen som är en trend jag är övertygad om kommer starkt, säger Thomas Sandell i ett pressmeddelande.

Om man inte vill bygga ett eget hus kommer originalet auktioneras ut till förmån av SOS Barnbyar, som också fokuserar på pepparkakshus i sin julkampanj. Läs mer här. 

Foto: Olivia Huerta

SBAB / ”Boendeekonomi är jättekul!”

Säsongsavslutning för SBAB:s reklamserie, och finalavsnittet är fullt av kändisar. Förutom den vanliga ensemblen med Kalle Moréaus, Nour el Refai, Björn Gustafsson och Erik Haag är också Marianne Rundström och Carola Häggkvist med. 

Under säsongsavslutningen trappas konflikten upp och de möts i en tv-debatt som leds av den forne SVT-profilen Marianne Rundström. Bakom kulisserna blir det hett och Carola Häggkvist är på plats för att göra reklam för sin julshow men en ”olycka” i sminket gör att hennes frisyr måste döljas under en tomteluva.

Läs mer om kampanjen här. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Nordic Nest / IW Edition / ”För alla som älskar att boa”

En flyttfågel med bruten vinge, det är huvudkaraktären i Nordic Nests julsaga. När alla andra fåglar har flytt till varmare breddgrader bestämmer han sig för att skapa ett varmare och mysigare hem. Då går musiken från moll till dur.

– För att bli ett långsiktigt starkt varumärke behöver vi bjuda kunden på en emotionell upplevelse, säger Bank Bergström, vd på Nordic Nest.

Läs mer här. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare:

Nordic Nest

Bank Bergström – VD

Erik Öjner - Chief Customer Experience Officer

Lina Öhlund - Chief Creative Officer

Reklambyrå:

IW Edition

Johanna Reis – Creative Director

Kalle Berglind – AD

Katarina Bäcklund – PL/Byråproducent

David Leeb – Kundansvarig

Clara Lindholm - Planner

Filmproduktion:

Aspekt

Linnéa Bergman – Regi

Axel Herrlin – Producent

Kim Buisson – EP

Radioproduktion:

Flickorna Larsson

 

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.