Kampanj
Redaktionen väljer veckans kampanjer
Publicerad: 3 november 2021, 14:39
Det ligger ett visst höstmörker över veckans kampanjer som Resumé har valt ut. Toppat med en del humor så klart.
Ämnen i artikeln:
OatlyFamiljenFaktumValentin ExperienceDetElectroluxIsobarSCP GREYKampanjPR-kampanjReklamkampanj
Enklare – Familjen Sthlm – ”Släpvagnen”
Stress över höga räntekostnader kan bidra till att människor känner sig anspända i kroppen, eller ”osamlade” som låneförmedlaren Enklare uttrycker det i en ny kampanj framtagen av Familjen.
I kampanjens första film spelar Fredrik Hallgren (känd från serien ”Bonusfamiljen”) en uppenbart osamlad person som har problem med bilkörningen. På grund av höga räntekostnader är han stel i kroppen och får problem när han ska backa med ett fullastat släp.
Den första filmen rullas ut i linjär-TV och digitalt under november och får sin uppföljning under 2022 med ytterligare en framstående svensk skådespelare i huvudrollen.
För regi står Alexander Brügge och Markus Ernerot från Esteban.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Enklare
Erik Wegnelius, vd
Carl Elfving, CSO
Familjen
Johan Helander, Creative Director
Beate Wik, Art Director
Zackarias Lindskog, Copywriter
Victor Forsberg, Account Director
Hanna Ternström, Client Director
Esteban
Alexander Brügge, regissör
Markus Ernerot, regissör
Sofia Wall, producent
Colony
Marcus Sundström, byråproducent
Erika Falk, byråproducent
Faktum – Volt – ”Faktumkalendern 2022”
Inför 2022 släpper Faktum sin årliga kalender. I årets upplaga har tolv Faktumförsäljare porträtterats i illustrativa montage där de delar med sig av sina tankar på temat ”livsvisdomar”. Utöver försäljarnas livsvisdomar innehåller kalendern även en inspirerande text av den tidigare buddhistmunken Björn Natthiko Lindeblad.
Temat, idén samt formgivningen av både kalendern och kampanjen har tagits fram tillsammans med kommunikationsbyrån Volt. Vid sidan av den årliga utställningen på Clarion Hotel Post kommer kalendern att marknadsföras via print, digitala annonser och ett broderikit.
Arbetsgrupp
Volt
Copywriter: Kristoffer Wernald
AD: Lars Jansson
Illustratör: Jan Sjöberg
Originalare: Åsa Stjärnquist
Planner: Cornelia Wangel, Emma Wallmén
PR: Joakim Ohlsson
Projektledare: Jenny Meckbach Sehlstedt
Produktionsledare: Susanna Svedjeholm
FOTOGRAF
Magnus Cimmerbeck
Faktum
VD: Peter Kronvall
Chefredaktör: Sarah Britz
Marknads- och eventansvarig: Anna-Lisa Gustavii
Göteborg & Co – Valentin Experience – ”Rum 13”
Valetin Experience tog fram ett specialinrett rum på Gothia Towers som en del av Göteborg & Co:s höstkampanj som handlar om att få fler att upptäcka att Göteborg är en stad full av rysliga och mysiga höstupplevelser. Redan i receptionen får den som bokat rum 13 på Hotell Gothia konfiskeras mobilen konfiskeras, klockan 21 uppmanas gästerna att låsa dörren och sen väntar en lång natt.
Teamet på Valentin Experience hämtade inspiration från en verklig händelse när de satte historien och manus till Rum 13. Ett stenkast från Gothia Towers låg i slutet av 1800-talet Barnens paradis, en tidig variant av nöjespark. En morgon lämnar en mamma sina två döttrar där, och kommer aldrig tillbaka för att hämta dem.
I dagsläget har kampanjen och skräckrummet uppmärksammats i flera sociala kanaler samt i tidningar som Expressen, ELLE, BAAAM, Metro Mode, Göteborg Direkt, Vårt Göteborg GT.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Valentin Experience:
Erik Sanderoth, Key Account Manager
Lottie Norman, Projektledare
Andreas Kjellgren, Creative Director
Elin Sjöstrand, Copy
Rosita johnson, Art Director
Lina Eklund, PR
Felix Feltham, Final Art
Niklas Aldén, Post production
Ljud: Markus Hasselblom
Tekniker: Johnny Karhinen
Röst: Hanna Brehmer
Storasyter – DET – ”Tänk dig en jul utan sexuella övergrepp. Det gör vi”
Varje år anmäls cirka 20 000 sexualbrott. Sexuella övergrepp är ett stort samhällsproblem och pandemin har medfört att fler riskerar att bli utsatta eftersom vi har tillbringat mer tid i hemmet. En plats där de flesta övergrepp sker.
En ny julkampanj, som tagits fram av Det för den ideella organisationen Storasyster, lyfter budskapet; ”Tänk dig en jul utan sexuella övergrepp. Det gör vi”. Kampanjfilmernas idé bygger just på avståndet mellan allmänhetens bild av en fridfull jul och det hårda blåljuset som vill visa på att sexuella övergrepp handlar om grov brottslighet.
I filmerna är ledmotivet ”Nu tändas tusen juleljus” i en nyinspelning signerad Peg Parnevik och Isa Tengblad.
Kampanjen kommer framför allt att gå i sociala medier och i populärpress både som print och digitalt med start den 1 november.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
DET
Anna Sjöberg Strategisk projektledare
Cajsa Correa Produktionsledare
Mats Wallin Art Director
Mats Gardmo Copywriter
Karin Romdahl Formgivare
Storasyster
Saga Åkerlund Kommunikatör & Insamlingsansvarig
Cecilia Bödker Pedersen Generalsekreterare
Fotograf
Jakob Engvall/Agent Bauer
Övrigt
Peg Parnevik Artist
Isa Tengblad Musikproducent
Media
Trickle Sociala medier distributör
Aller Media
Electrolux – Isobar – ”Food for Thought”
Varje år slängs en tredjedel av all mat som produceras i världen, vilket motsvarar 1,3 miljarder ton mat till värde av cirka 1 biljon dollar. I en undersökning som Electrolux genomfört framkommer det att 88 procent av alla skandinaver anser att samhället behöver ta större ansvar för matsvinnet, samtidigt som endast 55 procent vill erkänna att de är en del av problemet.
Utställningen ”Food for Thought” blir ett sätt för Electrolux att se om det finns en möjlighet att få människor att inse problematiken med globalt matsvinn genom konst. Kan konsten överbrygga gapet mellan vilja och agerande? Medverkande konstnärer är Bigert & Bergström, Anne Duk Hee Jordan och Pauline Doutreluingne, Maisie Cousins, Alicja Rogalska, Uli Westphal, Malin Molin, Kultivator samt Karl Grandin & Gustav Karlsson Frost. Samlingsutställningen kureras av Jonas Kleerup och Lina Aastrup.
Arbetsgrupp
Isobar
Nikolaj Alepliotis – Projektledare
Erik Olsson – Art Director
Paul Martinsson – Copywriter
Andreas Sjöstrand – Head of PR
Axel Scholtzé – PR Specialist
Elina Gustafsson – Produktionsledare
Activation Blizzard – Ingo – ”Mystery Sniper”
Call of Duty: Warzone, är ett multiplayer-spel online där en person kan vinna. 150 spelare tävlar mot varandra tills bara en är kvar, och vinnaren eskorteras sedan från krigsplatsen i en helikopter. Men när den nya versionen av COD, Vanguard, började marknadsföras skedde något märkligt: spelare som vunnit blev skjutna på väg upp i helikoptern.
Den mystiska snipern är Polina Petrova, som är en av huvudkaraktärerna i Vanguard. Call of Duty: Warzone utspelar sig 1984, medan Vanguard har ett andra världskriget-tema.
Genom att använda spelet som mediekanal har man snabbt nått ut till gamers över hela världen och lyckats skapa en hajp på flera online-forum, bland annat Twitch och Reddit.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Ingo:
CCO: Björn Ståhl
Art Director: Max Hultberg
Copywriter: Magnus Ivansson
Project Manager: Rickard Allstrin
Production manager: Klara Jonsson
Planner: Simon Stefansson
Kund:
Produced by Raven Software
Directed by Eric Biessman, Senior Creative Director Raven Software
Tyler Bahl, Vice President and Head of Marketing Activision
Fernando Machado, Chief Marketing Officer Activision Blizzard
Pelle Sjoenell, Chief Creative Officer Activision Blizzard
Carolyn Wang, Vice President Consumer Marketing Call of Duty
Anna Malmhake, Managing Director Go-To-Market Activision Blizzard
Daniel Green, Vice President EMEA Marketing Activision Blizzard
Jim McMullin, Vice President Call of Duty
Michael Sanders, Senior Visual Director Activision Blizzard
Oatly – Oatly Department of mindcontrol – ”meta’est campaign ever”
Oatlys självreflekterande marknadsföring har nått en ny nivå när varumärket lanserade vad den kallar ”meta’est campaign ever” i förra veckan. Varumärket rullade ut den integrerade kampanjen i ett Instagram-inlägg, som avslöjar att det rör sig om tio enheter insvept i en.
Först gjorde Oatly en utomhusenhet vid en busshållplats för att marknadsföra sin havredryck, sedan skapade de en båtskylt om busshållplatsannonsen som flöt runt i en kanal i Amsterdam. Det blev sedan ett inlägg i sociala medier om båtskylten, följt av en anslagstavla om inlägget på sociala medier, vilket ledde till att en orgelspelare la upp en video framför skylten. Efter det gjorde Oatly en lastbilsannons om orgelspelarens video, sedan en tidningsannons om lastbilen och sedan en väggmålning i Amsterdam om den tidningsannonsen...
Alla dessa steg avrundades sedan i ett Instagram-inlägg där Oatly kreativa chef Michael Lee läser upp en sammanfattning av kampanjen för art directorn Oskar Pernefeldt.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.