måndag25 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 8 december 2021, 12:42

ASMR från en rooftoop pool, en klocka som reagerar på känslor och hur luktar egentligen rädsla? Resumés redaktion ger er åtta kampanjer som sticker ut från veckan.

Ämnen i artikeln:

TrissNord DDBLe BureauArbetsmiljöverketFriendsFamiljenGarbergsBarncancerfondenLifeForsman & BodenforsMindKampanjPR-kampanjReklamkampanj

R

Redaktionen

red@resume.se


 

Barncancerfonden – Garbergs – ”Dan före dan...”

Dan före dan före dan före sista behandlingsdagen. Väntan till julafton kan kännas helt oändligt lång, men vissa barn med cancerdiagnoser räknar ner till en helt annan dag. Att behandla cancersjukdomar kan ta allt ifrån veckor till år, något som man belyser i årets julkampanj. Den är skapad tillsammans med byrån Garbergs.

Kampanjen kommer gå utomhus, på sociala medier, i tv och radio samt i annonsform. I kampanjen får vi träffa sjuårige Nadim, som har leukemi, och Sadeen, åtta år, som har skelettcancer.

Bild 1/2  

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.


Läs mer om kampanjen här.

Arbetsgrupp

Ett stort tack till Nadim, Sadeen och deras familjer.

 

Barncancerfonden:

Michel Brygiewicz Marknadschef

Anne Bergsten Kreativ chef Inhouse och varumärke

Johnny F Kroneld Enhetschef kampanj och event

 

Garbergs:

Art Director Mattias Dahlqvist

Copywriter Fredrik Sundqvist

Copywriter Lina Bergman

Formgivare Rasmus Asp

Original Rasmus Asp

Projektledare Mehrnaz Bejne

Produktionsledare Birgitta Bergström

Byråproducent Birgitta Bergström

BTS: DOP/director/edit: Anna Hugosson

Motion creative/edit: Iris Rylander/ Najeb Alkabar

Praktikanter Alhagi Njie, Erica Hungler, Smilla Luuk

 

Agentur: LundLund

Fotograf: Peter Gehrke

Producent: Louise Hall

Bildarbete: Linjepunkt

Repro: BT Studios

Mediabyrå: Carat

Grading: Linjepunkt

Musik och ljud: Redpipe

 

Life – Nord DDB – ”För allt som väntar”

Nord DDB och hälsokostkedjan Life inledde ett samarbete i våras, som nu bär frukt i form av kampanjen ”För allt som väntar”. I fem kampanjfilmer får vi se exempel på vardagen och situationer då det är bra att vara förberedd, genom att ge sin kropp de bästa förutsättningarna.

En student som somnar framför datorn och lever på nudlar kan dra nytta av vitamintillskott, och även om det är skönt att vara tillbaka hos kollegerna, har immunförsvaret kanske inte saknat just allt.

Kampanjen kommer synas bland annat på sociala medier och i utomhusreklam.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Läs mer om kampanjen här.

Arbetsgrupp

Kund: Life

Byrå: Nord DDB Stockholm

Produktionsbolag: House Agency

Regissör: Josefin Malmén

Produktionsbolag: Bleck

Alla kvinnors hus – Familjen – ”En vit jul”

Under julhelgen ökar anmälningar om våld i hemmet, och anledningen till detta är bland annat den ökande konsumtionen av alkohol, i samband med snaps och julöl. Nu gör Familjen Sthlm en pro bono-kampanj för organisationen Alla Kvinnors Hus, som erbjuder skyddat boende och stöd till de som utsätts för våld i hemmet. Både män, kvinnor, barn och icke-binära.

För att driva hem poängen har man tillsammans med Ekerö Brygghus och Göteborgstryckeriet skapat en vit jul-öl. Pengarna från försäljningen går till Alla Kvinnors Hus.

Läs mer om kampanjen här.

Elite Hotels – Volt – ”Lyssna på Elite Hotels...”

I november förra året tillträdde Tomas Bäcklund som ny marknadschef för Elite Hotels, och under våren har bolaget tagit ett nytt grepp om kommunikationen med Volt som ny reklambyrå. Ett varumärkesarbete har genomförts med en kommunikationsinriktning som lyfter de sinnesupplevelser som en hotellvistelse innefattar.

Under vintern lanseras den första kampanjen där ljudupplevelsen är i fokus. I elva ASMR-videos har allt från frasiga croissanter, perfekta duschstrålar och nytvättade dunkuddar fångats i detalj i samarbete med Martin Mighetto, en av Sveriges främsta ljuddesigners.

De elva filmerna kommer att synas på digitala plattformar och som TVC. Ljuden i filmerna fångades med en extra känslig och riktad mikrofon för att ta upp varje nyans av ljudet och aktivera hörselsinnet hos mottagaren.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Volt: Jenny Meckbach, Cornelia Wangel, Henrik Stampe, Fabian Mannheimer, Jonna Liljendahl, Jan Sjöberg, Christian Jörgensen, Johan Sundberg, Simón Jesus Ubeira, Daniel Eriksson, Joakim Ohlsson.

 

Elite Hotels:

CMO: Tomas Bäcklund

Head of Market operations: Erica Stigerud

Senior social manager: Anna af Sillén

Social and growth manager: Ida Schinkler

Social manager: Csilla Vincefi Nee

Market Coordinator: Karin Pettersson

Market Coordinator: Rebecka Andersson Lööv

Market Coordinator: Johanna Wahlström

Market Coordinator: Kristina Hammoud

Market Coordinator: Charlotte Berglind

Customer Loyalty manager: Daniel Johansson

Customer Loyalty coordinator: Jenny Nölvand

 

 

Regi/Foto/Film: Tobias Lundqvist

Stylist: Kristina Tjäder

Regi/Klipp: Adi Omanovic

Ljud: Martin Mighetto

Colorist: Edward Negussie

 

Mind/Triwa – Forsman & Bodenfors – ”Time to talk”

För att skapa samtal kring psykisk hälsa har Mind och Triwa tagit fram en klocka som ändrar färg baserat på hur bäraren mår. Klockan går under namnet ”Time to Talk” och har en temperaturkänslig urtavla som reagerar på användarens kroppsvärme. Något som kan ge en indikation på hur bäraren mår.  Syftet med produkten är att lyfta vikten av samtal och sänka trösklarna för att prata om hur vi mår. Ambassadör för projektet är den hyllade hiphop-artisten Erik Lundin. Allt överskott går till Minds arbete för att motverka psyksisk ohälsa. 

Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors. 

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Läs mer om projektet här.

Arbetsgrupp

Artist: Erik Lundin

 

Mind

Kommunikations- och insamlingschef: Petra Lindskog

Insamlingsansvarig: Peter Frykehag

Kommunikatör, insamling: Tove Lundgren

 

Triwa

CEO: Ludvig Scheja

Head of Product design: Tove Thambert

Digital Art Direction: Ioana Opri

 

Forsman & Bodenfors

Copywriter: Pontus Caresten Lychou

Art Director: Karl Risenfors

Designer: Martin Joelsson

Account Director: Ewa Edlund

PR Strategist: Jade Deconzac Mbay

 

PINE

Director: Nim Kyoung Ran

Producer: Victor Lindström & Andrea Gyllenskiöld

DP: Stellan Runge

Stills: Danger Österlin & Stellan Runge

1st AD: Love Sauk

Focus Puller: Joel Brunskog

2nd asst Camera: Greta Bondelid

Gaffer: Per Olsson

Sparks: Stefan Wallman

Sound: Elias Berndt

Executive producer: Joel Rostmar

Gangsters postproduction

Klippare: Elias Nilsson

Grade: Nina Boriri

Sound design: Magnus Andersson Lagerqvist

Online: Roger Hallin

 

Friends – Le Bureau – ”Mobbning tar inte julov”

Lussekatter, nygräddade pepparkakor, stearinljus och glögg. Det är dofter som många upplever under julen. Men för vissa är julen också något helt annat. Det vill stiftelsen Friends nu uppmärksamma i en ny kampanj. Nästa vecka kommer shoppingsugna stockholmare kunna känna doften av rädsla vid reklampelare i staden.

När ett barn blir utsatt för mobbning, exempelvis via elaka meddelanden på sociala medier, då utsöndrar kroppen något som kallas feromoner. Med hjälp av dessa har forskare tagit fram doften av rädsla.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.


Läs mer om kampanjen här

Arbetsgrupp

Friends: 

Anesa Dzamastagic, Jenny Forslund

Le Bureau:

Creative Director: Josephine Wallin Ankarstrand

Copywriter: Viggo Lindberg

Art Director:  Victor Lindkvist

Formgivare: Agnes Wahlberg

Projektledare: Gustaf Sehlstedt

Produktionsledare: Kristofer Dalin

Slutet Är Nära:

Director: Axel Byrfors

Executive Producer: Alexandros Bakos

Producer: Linda Klerehag


Produktion:

Repro - BT Studio

Tryck - Mount Sign 


Media:

Ocean Outdoor

DN

 

Arbetsmiljöverket – Le Bureau – ”Berättelsen om...”

Arbetsmiljöverkets vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Med dessa mål i sikte startar de en långsiktig kommunikationsinsats.

Tillsammans med Le Bureau har de tagit fram kommunikation som är helt odramatisk. Med kampanjen ska myndigheten lyfta fram värdet av trygga arbetsplatser och vikten av att driva arbetsmiljöarbetet framåt. Insatsen riktar sig till Sveriges arbetsgivare och till småföretagare i synnerhet. Insatsens första del rullar nu ut brett i print, tv, radio och sociala medier. 

I kampanjen får målgruppen läsa och höra om när Pia inte körde på Peter med sin truck, när Amina inte ramlade ner från ett tak, om Thomas som inte gick in i väggen och om Ulf som inte fick belastningsskador av att jobba på ett lager i 30 år.

Kampanjen pågår fram till vecka 51. Produktionsbolag för filmerna är B-Reel Film och regissör är Jens Sjögren.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Läs mer om kampanjen här.

Arbetsgrupp

Arbetsmiljöverket

Ulrica Klettner, kommunikationschef

Åsa Wallin, enhetschef strategisk kommunikation

 

Le Bureau.

Elisabeth Philipson, produktionsledare

Josephine Wallin Ankarstrand, CD och AD

Amanda Bermheden, projektledare

Agnes Wahlberg/Emelie Stachewsky, original/formgivare

Hjalmar Delehag, copywriter

Arbetsgrupp B-Reel Film

Jens Sjögren, regissör

Gösta Reiland, filmfotograf

Fiffi Kjell producent

Rikard Åström, executive producent

Arbetsgrupp Flickorna Larsson

Daniel Kilgren, regissör

Olle Eronn, ljudtekniker

Triss – Nord DDB – ”Ingen jul utan skrap”

Ett mynt, en nagel och en nyckel är huvudpersonerna när Svenska Spel vill att fler ska ägna sig åt dobbel i jul. I en kampanj som har tagits fram i samarbete med NORD DDB tar de tre rollfigurerna till ton och sjunger om deras vardag ser ut bortom julen. Den humoristiska tonen som byggts upp i samband med Triss varumärke under åren med King känns igen.

Filmen är regisserad av Gustav Sundström och producerad av Business Club Royal. Kampanjen rullas ut i tv, tadio, sociala medier, DOOH, print och display. 

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev