Kampanj
Redaktionen väljer veckans kampanjer
Publicerad: 8 december 2021, 12:42
ASMR från en rooftoop pool, en klocka som reagerar på känslor och hur luktar egentligen rädsla? Resumés redaktion ger er åtta kampanjer som sticker ut från veckan.
Ämnen i artikeln:
TrissNord DDBLe BureauArbetsmiljöverketFriendsFamiljenGarbergsBarncancerfondenLifeForsman & BodenforsMindKampanjPR-kampanjReklamkampanj
Barncancerfonden – Garbergs – ”Dan före dan...”
Dan före dan före dan före sista behandlingsdagen. Väntan till julafton kan kännas helt oändligt lång, men vissa barn med cancerdiagnoser räknar ner till en helt annan dag. Att behandla cancersjukdomar kan ta allt ifrån veckor till år, något som man belyser i årets julkampanj. Den är skapad tillsammans med byrån Garbergs.
Kampanjen kommer gå utomhus, på sociala medier, i tv och radio samt i annonsform. I kampanjen får vi träffa sjuårige Nadim, som har leukemi, och Sadeen, åtta år, som har skelettcancer.
Bild 1/2
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Läs mer om kampanjen här.
Arbetsgrupp
Ett stort tack till Nadim, Sadeen och deras familjer.
Barncancerfonden:
Michel Brygiewicz Marknadschef
Anne Bergsten Kreativ chef Inhouse och varumärke
Johnny F Kroneld Enhetschef kampanj och event
Garbergs:
Art Director Mattias Dahlqvist
Copywriter Fredrik Sundqvist
Copywriter Lina Bergman
Formgivare Rasmus Asp
Original Rasmus Asp
Projektledare Mehrnaz Bejne
Produktionsledare Birgitta Bergström
Byråproducent Birgitta Bergström
BTS: DOP/director/edit: Anna Hugosson
Motion creative/edit: Iris Rylander/ Najeb Alkabar
Praktikanter Alhagi Njie, Erica Hungler, Smilla Luuk
Agentur: LundLund
Fotograf: Peter Gehrke
Producent: Louise Hall
Bildarbete: Linjepunkt
Repro: BT Studios
Mediabyrå: Carat
Grading: Linjepunkt
Musik och ljud: Redpipe
Life – Nord DDB – ”För allt som väntar”
Nord DDB och hälsokostkedjan Life inledde ett samarbete i våras, som nu bär frukt i form av kampanjen ”För allt som väntar”. I fem kampanjfilmer får vi se exempel på vardagen och situationer då det är bra att vara förberedd, genom att ge sin kropp de bästa förutsättningarna.
En student som somnar framför datorn och lever på nudlar kan dra nytta av vitamintillskott, och även om det är skönt att vara tillbaka hos kollegerna, har immunförsvaret kanske inte saknat just allt.
Kampanjen kommer synas bland annat på sociala medier och i utomhusreklam.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Läs mer om kampanjen här.
Arbetsgrupp
Kund: Life
Byrå: Nord DDB Stockholm
Produktionsbolag: House Agency
Regissör: Josefin Malmén
Produktionsbolag: Bleck
Alla kvinnors hus – Familjen – ”En vit jul”
Under julhelgen ökar anmälningar om våld i hemmet, och anledningen till detta är bland annat den ökande konsumtionen av alkohol, i samband med snaps och julöl. Nu gör Familjen Sthlm en pro bono-kampanj för organisationen Alla Kvinnors Hus, som erbjuder skyddat boende och stöd till de som utsätts för våld i hemmet. Både män, kvinnor, barn och icke-binära.
För att driva hem poängen har man tillsammans med Ekerö Brygghus och Göteborgstryckeriet skapat en vit jul-öl. Pengarna från försäljningen går till Alla Kvinnors Hus.
Läs mer om kampanjen här.
Elite Hotels – Volt – ”Lyssna på Elite Hotels...”
I november förra året tillträdde Tomas Bäcklund som ny marknadschef för Elite Hotels, och under våren har bolaget tagit ett nytt grepp om kommunikationen med Volt som ny reklambyrå. Ett varumärkesarbete har genomförts med en kommunikationsinriktning som lyfter de sinnesupplevelser som en hotellvistelse innefattar.
Under vintern lanseras den första kampanjen där ljudupplevelsen är i fokus. I elva ASMR-videos har allt från frasiga croissanter, perfekta duschstrålar och nytvättade dunkuddar fångats i detalj i samarbete med Martin Mighetto, en av Sveriges främsta ljuddesigners.
De elva filmerna kommer att synas på digitala plattformar och som TVC. Ljuden i filmerna fångades med en extra känslig och riktad mikrofon för att ta upp varje nyans av ljudet och aktivera hörselsinnet hos mottagaren.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Volt: Jenny Meckbach, Cornelia Wangel, Henrik Stampe, Fabian Mannheimer, Jonna Liljendahl, Jan Sjöberg, Christian Jörgensen, Johan Sundberg, Simón Jesus Ubeira, Daniel Eriksson, Joakim Ohlsson.
Elite Hotels:
CMO: Tomas Bäcklund
Head of Market operations: Erica Stigerud
Senior social manager: Anna af Sillén
Social and growth manager: Ida Schinkler
Social manager: Csilla Vincefi Nee
Market Coordinator: Karin Pettersson
Market Coordinator: Rebecka Andersson Lööv
Market Coordinator: Johanna Wahlström
Market Coordinator: Kristina Hammoud
Market Coordinator: Charlotte Berglind
Customer Loyalty manager: Daniel Johansson
Customer Loyalty coordinator: Jenny Nölvand
Regi/Foto/Film: Tobias Lundqvist
Stylist: Kristina Tjäder
Regi/Klipp: Adi Omanovic
Ljud: Martin Mighetto
Colorist: Edward Negussie
Mind/Triwa – Forsman & Bodenfors – ”Time to talk”
För att skapa samtal kring psykisk hälsa har Mind och Triwa tagit fram en klocka som ändrar färg baserat på hur bäraren mår. Klockan går under namnet ”Time to Talk” och har en temperaturkänslig urtavla som reagerar på användarens kroppsvärme. Något som kan ge en indikation på hur bäraren mår. Syftet med produkten är att lyfta vikten av samtal och sänka trösklarna för att prata om hur vi mår. Ambassadör för projektet är den hyllade hiphop-artisten Erik Lundin. Allt överskott går till Minds arbete för att motverka psyksisk ohälsa.
Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Läs mer om projektet här.
Arbetsgrupp
Artist: Erik Lundin
Mind
Kommunikations- och insamlingschef: Petra Lindskog
Insamlingsansvarig: Peter Frykehag
Kommunikatör, insamling: Tove Lundgren
Triwa
CEO: Ludvig Scheja
Head of Product design: Tove Thambert
Digital Art Direction: Ioana Opri
Forsman & Bodenfors
Copywriter: Pontus Caresten Lychou
Art Director: Karl Risenfors
Designer: Martin Joelsson
Account Director: Ewa Edlund
PR Strategist: Jade Deconzac Mbay
PINE
Director: Nim Kyoung Ran
Producer: Victor Lindström & Andrea Gyllenskiöld
DP: Stellan Runge
Stills: Danger Österlin & Stellan Runge
1st AD: Love Sauk
Focus Puller: Joel Brunskog
2nd asst Camera: Greta Bondelid
Gaffer: Per Olsson
Sparks: Stefan Wallman
Sound: Elias Berndt
Executive producer: Joel Rostmar
Gangsters postproduction
Klippare: Elias Nilsson
Grade: Nina Boriri
Sound design: Magnus Andersson Lagerqvist
Online: Roger Hallin
Friends – Le Bureau – ”Mobbning tar inte julov”
Lussekatter, nygräddade pepparkakor, stearinljus och glögg. Det är dofter som många upplever under julen. Men för vissa är julen också något helt annat. Det vill stiftelsen Friends nu uppmärksamma i en ny kampanj. Nästa vecka kommer shoppingsugna stockholmare kunna känna doften av rädsla vid reklampelare i staden.
När ett barn blir utsatt för mobbning, exempelvis via elaka meddelanden på sociala medier, då utsöndrar kroppen något som kallas feromoner. Med hjälp av dessa har forskare tagit fram doften av rädsla.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Läs mer om kampanjen här.
Arbetsgrupp
Friends:
Anesa Dzamastagic, Jenny Forslund
Le Bureau:
Creative Director: Josephine Wallin Ankarstrand
Copywriter: Viggo Lindberg
Art Director: Victor Lindkvist
Formgivare: Agnes Wahlberg
Projektledare: Gustaf Sehlstedt
Produktionsledare: Kristofer Dalin
Slutet Är Nära:
Director: Axel Byrfors
Executive Producer: Alexandros Bakos
Producer: Linda Klerehag
Produktion:
Repro - BT Studio
Tryck - Mount Sign
Media:
Ocean Outdoor
DN
Arbetsmiljöverket – Le Bureau – ”Berättelsen om...”
Arbetsmiljöverkets vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Med dessa mål i sikte startar de en långsiktig kommunikationsinsats.
Tillsammans med Le Bureau har de tagit fram kommunikation som är helt odramatisk. Med kampanjen ska myndigheten lyfta fram värdet av trygga arbetsplatser och vikten av att driva arbetsmiljöarbetet framåt. Insatsen riktar sig till Sveriges arbetsgivare och till småföretagare i synnerhet. Insatsens första del rullar nu ut brett i print, tv, radio och sociala medier.
I kampanjen får målgruppen läsa och höra om när Pia inte körde på Peter med sin truck, när Amina inte ramlade ner från ett tak, om Thomas som inte gick in i väggen och om Ulf som inte fick belastningsskador av att jobba på ett lager i 30 år.
Kampanjen pågår fram till vecka 51. Produktionsbolag för filmerna är B-Reel Film och regissör är Jens Sjögren.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Läs mer om kampanjen här.
Arbetsgrupp
Arbetsmiljöverket
Ulrica Klettner, kommunikationschef
Åsa Wallin, enhetschef strategisk kommunikation
Le Bureau.
Elisabeth Philipson, produktionsledare
Josephine Wallin Ankarstrand, CD och AD
Amanda Bermheden, projektledare
Agnes Wahlberg/Emelie Stachewsky, original/formgivare
Hjalmar Delehag, copywriter
Arbetsgrupp B-Reel Film
Jens Sjögren, regissör
Gösta Reiland, filmfotograf
Fiffi Kjell producent
Rikard Åström, executive producent
Arbetsgrupp Flickorna Larsson
Daniel Kilgren, regissör
Olle Eronn, ljudtekniker
Triss – Nord DDB – ”Ingen jul utan skrap”
Ett mynt, en nagel och en nyckel är huvudpersonerna när Svenska Spel vill att fler ska ägna sig åt dobbel i jul. I en kampanj som har tagits fram i samarbete med NORD DDB tar de tre rollfigurerna till ton och sjunger om deras vardag ser ut bortom julen. Den humoristiska tonen som byggts upp i samband med Triss varumärke under åren med King känns igen.
Filmen är regisserad av Gustav Sundström och producerad av Business Club Royal. Kampanjen rullas ut i tv, tadio, sociala medier, DOOH, print och display.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.