Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 15 december 2021, 13:28

Skönhetssalong för skrapande naglar och regionen som använder Flashback för att locka män till sexchatt. Ta del av Resumés val av kampanjer från veckan som gått.


Ämnen i artikeln:

TrissNord DDBValentin ExperienceFlashbackUnicefTBWADear FriendsThe&PartnershipKlättermusenAMFVoltAMF PensionPostnordOTWStockholms Stadsmission

 

Triss – Nord DDB – Salong Triss

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Vad sägs om en Secret Santa-manikyr? På Salong Triss erbjuds kunder att fräscha upp sina viktigaste skrapverktyg - naglarna. 

Syftet med ett besök hos Salong Triss är att hålla naglarna fina trots julstök och Triss-skrapande. Salongen slog upp dörrarna i förra veckan och har enligt byråpartnern Nord DDB varit fullbokad sedan dess.

På salongens meny inför julen finns allt ifrån en väl trimmad skrapnagel med extra förlängning, en ”Christmas Xtreme” där varje julfantast dröm går i uppfyllelse och ”Secret Santa” där besökaren på förhand inte får vet vilka motiv naglarna får, utan som skräddarsys utifrån personens ”Plötsligt händer det!” -drömmar.

Läs mer här. 

Västra Götalandsregionen – Valentin Experience – VGR Chatbot

Västra Götalandsregionen vill locka fler män till deras sex-chatt, VGR Chatbot. Initiativet är en del av deras satsning med SRHR-bussen, som åker omkring och informerar om sexuell och reproduktiv hälsa.

Den här kampanjen har presenterats i en udda mediekanal: Flashback Forum.

– När vi funderade insåg vi att män redan chattar anonymt om sin sexuella hälsa. Bra att den typen av frågor lyfts, men tyvärr kan klimatet på Flashback vara hårt och inte så hjälpsamt, säger Anna Kuylenstierna, digital marknadsföringsspecialist på Valentin Experience.

Läs mer här. 

Unicef – TBWA – ”Dina pengar är värda mer än du tror”

Simon Kaijser är filmregissören som i år ligger bakom Unicef Sveriges julkampanjfilm. I filmen ser vi etablerade skådespelare (Richard Forsgren, Felice Jankell, Nora Rios, Peshang Rad, Julia Marko Nord, David Book, Roshi Hoss och Matilda Ragnerstam) som i olika vardagliga situationer jämför vanliga kostnader med kostnaden för produkter som räddar barns liv. Till exempel funderar de på att dricksa fem flickors skolgång.

Julkampanjen har tagits fram av TBWA och budskapet är att dina pengar är värda mer än du tror. Syftet med julkampanjen är att samla in pengar till Unicef, som är helt beroende av frivilliga bidrag, genom försäljning av ”julklappar” i deras gåvoshop.

Läs mer här. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

TBWA Stockholm

Art Director, Alexander Fredlund

Copywriter, Kalle Håkanson

Formgivare, Fanny von Pongracz

Produktionsledare, Pernille Nylén Janze

Social Club

Regissör, Simon Kaijser

DoP, Henrik Stenberg

Exekutiv producent, Henrik Lagercrantz

Producent, Elin Jonsson

Editor, Björn Clausen/The Line

Colorist, Richard Ahlbäck/The Line

Online, Anders Bergén/The Line

Sound, Olle Ljungman/The Line

Musik, Macke Bergkvist/Music Super Circus, Upright Music

UNICEF Sverige

Generalsekreterare, Pernilla Baralt,

Marknad- och kommunikationschef, Anna Wemming

Projektledare kampanj, Eva Kellerman

Projektledare kampanj, Ida Hammar

Kampanjproducent, Lisa Schultz

Räddningstjänsten Göteborg – Dear Friends – Den Sanna Julen

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Tända ljus, torra granar, ja, brandriskerna är ständigt närvarande vid jul. Med hjälp av bröderna Daniel och Emil Norberg uppmärksammar Göteborgs räddningstjänst allmänheten om de risker som man bör tänka på i jul – med en parodilåt.

Bröderna Norberg är kända för sina parodilåtar och har över 276 000 prenumeranter på Youtube, och når framför allt en ung publik, enligt pressmeddelandet.

– Kommunikation kring den här typen av ämnen blir lätt ganska tråkig och pekpinneaktig. Vi tror att humor är rätt väg att gå om man vill väcka uppmärksamhet kring brandsäkerhet, säger Calle Österberg, creative director på Dear Friends.

Arbetsgrupp

IdaMaria Stocks, kommunikationschef, Räddningstjänsten Storgöteborg

Jenny Rohdin, kommunikationsstrateg, Räddningstjänsten Storgöteborg

Agnes Edin, copywriter, Dear Friends

Calle Österberg, creative director, Dear Friends

Camilla Lidén, projektledare, Dear Friends

Minéa Palm, copywriter (praktik), Dear Friends

Ulrika Sohtell, kundansvarig, Dear Friends

Daniel Norberg

Emil Norberg

Klättermusen – The&Partnership – Pioneer's route

Vare sig om du går din egen väg eller följer i en föregångares fotspår kommer du få en unik upplevelse, det lyfter Klättermusen i sin kampanjfilm Pioneer's route. I filmen återvänder Gudmund Söderin till Sylarna i norra Sverige, som han bestigit många gånger tidigare. Tillsammans med nya besökare reflekterar han över hur rutten har förändrats sedan första gången han besteg den.

Filmen har valts ut till Kendal Mountain filmfestival 2021. Samarbetspartner är reklambyrån The&Partnership och PR-byrån Patriksson.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Reklambyrå

The&Partnership:

Account Director: Gabriella Wollo

Projektledare: Frida Olander Danielsson

Creative Director: Timo Orre

Planning Director: Leon Phang

Copywriter: Arvid Ahnström

Art Director: Olle Dahlqvist

Kund

Klättermusen:

Head of Global Marketing: Ida Holmen

Creative Manger: Simon Stenborg

Produktionsbolag:

VAST:

Regissör: Daniel Blom

Producent: Johan Jonsson

PR Byrå:

Patriksson

AMF – Volt – ”Pension för dig som är människa”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

AMF lanserar sitt nya kommunikationskoncept ”Pension för dig som är människa” i tv, print, tunnelbana, sociala medier och utomhus. Konceptet handlar om att uppmärksamma att pensionssparande inte behöver kräva engagemang. 

– För oss på AMF är det inte storleken på kundernas engagemang för pensionsfrågor som ska styra storleken på deras framtida pension. För vi vet att dom flesta människor har fullt upp med annat. Vårt uppdrag är att skapa så trygga och bra pensioner som möjligt till våra kunder, säger Jelena Mirkovic, marknadschef på AMF, i ett pressmeddelande.

Kampanjens koncept är framtaget med Volt.

Arbetsgrupp

Volt: Anton Blank, Jörn Arnell, Jörgen Berglund, Elisabet Fisher, Jonna Liljendahl, Staffan Kjellvestad, Åsa Stjärnquist, Henrik Stampe, Fabian Mannheimer, Daniel Eriksson, Sarah Österhed, Sofia Heinig, Sandra Burman, Agnes Nisbell Fjäll, Ellinor Fryxell

Produktionsbolag film– Karpinsky

Regissör – Sara Haag

Producent – Henning Cronheim

Agentur foto – Söderberg Agentur

Fotograf - Johanna Kassel

Producent - Bia Fromell 

Styling: Nicole Lenning

Hår&make: Teresa Grundin/Mikas

PostNord – OTW 

I en kampanj som lanserades den 6 december kunde läsare av några av landets största tidningar se i en liveström från PostNords egen pakethantering från Veddesta paketterminal. Livesändningen var en förlängning av varumärkeskampanjen ”En magisk jul” som ska få fler att välja Post Nord som paketleverantör. 

– Vi ska vara en möjliggörare till mycket av det som hör julen till, klappar och julkort och paket. Samtidigt kände vi att vi ville föra själva leveransen i bevis och inte bara vara fluffiga och härliga som vi är i våra varumärkesfilmer, säger Astrid Odell, marknadschef på Postnord Sverige.

Läs mer här

Arbetsgrupp

PostNord

Astrid Odell, marknadschef

Johanna Benon, projektledare

Daniel Kulander Mantilla, grafisk formgivare

SeenThis

Oscar Karlsson, Head of Product

Gustaf Petersen, Technical Project Manager

Erik Löfquist, Key Account Manager

 

OTW

Tobias Beijar, producent

Creative Technology

Tapio Laakso, IT Project Manager

Thomas Ejderhamn, Production Manager

Mediebyrå

OMD

Stockholms Stadsmission – TBWA – ”En bättre jul”

Årets kampanj från Stockholms Stadsmission sätter fingret på vikten av fantasi för barn som lever i utanförskap. Drömmar, hitte på-världar och låtsaskompisar blir en nödvändig verklighetsflykt när det inte finns pengar över till vare sig julklappar, mat eller aktiviteter.

3D-figuren som tagits fram till filmerna är en tolkning av ett autentiskt porträtt, som en flicka från Stockholms Stadsmissions verksamhet Unga Station har gjort på sin låtsaskompis.

I mitten av december kommer figuren från filmerna dessutom att sys upp och auktioneras ut på Tradera samt säljas i Stockholms Stadsmissions webbshop, till förmån för barn som lever i utanförskap.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Läs mer här.

Arbetsgrupp

TBWA

Siri Nyborg, Produktionsledare

Elin Hjelte, Art Director

Svante Ahlman, Copywriter

Matt Chapman, Planner

Alexander Fredlund, Creative Director

Joel Wennström och Isabel Sawtelle, Grafiska formgivare

Kalle Widgren och Nena Javadian, Projektledare

Produktionsbolag: Ligistfilm

Regissör: Oscar Byström

Exekutiv producent: Louis Dubois

Producent: Carl Ljungdahl

VFX: Major Briggs / Leon Creatives

Fotograf: Elias Bergkvist / Rockson

Post-producent: Freddy Foreliuis / Edisen

Grade: Martin Steinberg / WGT

Grade: Axel Rundquist / Edisen

Sound design: Cristofer Odqvist / Edisen

Online: Peter Törnestam / Edisen

Stillbildsfotograf: Henrik Kindgren / Leon Creatives

 

Music Supervisor

Jenny Ring

 

Kund

Lotta Sydäng, Stockholms Stadsmission

Robin Benigh, Stockholms Stadsmission

Anders Ståhl, Stockholms Stadsmission

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.