Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 12 januari 2022, 13:24

Hypnos och vaccinköer, sexleksaker och smink. Veckans kampanjer har spridda teman. Ta del av åtta kampanjer som gjort intryck på Resumés redaktion den senaste veckan.


 

Göteborgs Film Festival –Stendahls – ”The hypnotic cinema”

För fjärde året i rad som skapar Göteborg Film Festival en kreativ kampanj som lyfter den exklusiva filmupplevelsen tillsammans med reklambyrån. ”The Hypnotic Cinema” är ett experiment där publiken utmanas att släppa kontrollen och genomgå en hypnos inför en filmvisning. Syftet är att undersöka om det är möjligt att förstärka eller fördjupa filmupplevelsen för de besökare som vågar släppa taget om den egna tanken.

Kampanjen är en del av årets festivalfokus Disorder, som utforskar gränslandet mellan oordning och ordning, i våra samhällen och inom oss själva.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Läs mer om kampanjen här. 

 

Unicef Norge – Oslo Company – ”The world's most dangerous queue”

Unicefs ville belysa det faktum att världens rikaste länder köper 80 procent av vaccinproduktionen och låter fattigare länder vänta.

I kampanjen monterade de upp en dold kamera på ett kafé i Olso. Sedan delade de upp kön efter de som hade för avsikt att köpa mest och de som planerade att köpa minst placerades sist i kön. ”Dolda kameran”-greppet är en del av Unicefs kampanj ”Världens farligaste kö” för att väcka uppmärksamhet och samla in medel för att kunna vaccinera människor i utvecklingsländer.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Byrå: The Oslo Company

Creative: Lina Nordland

Creative: Martine Hauge

Designer: Marie Nilsson

Project Manager: Lena Solbakken Johnsen

Key account: Lise Marie Mørkved

Motion Designer: Pawel Bilas

Photographer (Concept image and ads): Catharina Caprino

Production agency (Hidden camera prank): Magga & Anders

Barista: Comedian Marlene Stavrum


Unicef

Marketing Manager: Maria Lønneid

Art director: Mira Steinvik Granly

Digital marketer: Pernille Vik Allesøe

Digital marketer: Stian Mina

Social Media expert: Mariell Midtbø Bøyum

Communication Advisor: Anne-Mali Thyrum

Fundraising Manager: Ola Wiig Hansen

Sponsorship Advisor: Elisabeth Bjønnes

Director of Marketing: Marianne Myhrer Kristiansen


Läs mer om kampanjen här.
 

Hedvig – Bring out your beauty

Dryg 15 procent av skandinaviska kvinnor anser att smink och skönhetsprodukter är deras mest värdefulla ägodelar. Det tar försäkringsbolaget Hedvig fast vid och lanserar en kampanj för att uppmärksamma att även de ägodelarna ingår i hemförsäkringen. Smink och skönhetsprodukter kommer nu omfattas i Hedvigs hemförsäkring. Och bolaget lanserar nu en kampanj för att uppmärksamma förändringen. Tillsammans med regissören Anton Tammi lanserar de en film den norska influencern Pauline Krokeide, danska modellen Vincent Beier och svenska Julia Dang.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Läs mer om kampanjen här 

SSF – Åkestam Holst 

Kylskåp, diskmaskiner och tv-apparater som kan anslutas till nätverket hemma blir allt vanligare, men det ökar risken för digitala brott. Det vill Stöldskyddsföreningen uppmärksamma i sin nya kampanj, som är skapad tillsammans med Åkestam Holst som kommer att synas i tunnelbanan, utomhus, i print och digitalt, samt höras i radio.

Inspirationen är hämtad från klassiska polisnotiser, med en tvist: tjuvarna har tagit sig in genom olika teknikprylar, allt från torktumlare till högtalare. Enligt pressmeddelandet anmäls över 13 000 digitala brott varje månad, och det finns troligen ett mörkertal.

Arbetsgrupp

Marknadschef SSF: Anna Stark

Content Manager SSF: Jessica Clarén

Growth Marketer SSF: Natalie Forslind

Produktägare Säkerhetskollen: Johan Ericsson

Chef Rådgivning SSF: Per Klingvall

Rådgivningsexpert Digitala brott SSF: Paul Pintér

Projektledare Normer SSF: Peter Sääv

Byrå: Åkestam Holst

Produktion: BKRY & Flickorna Larsson

 

Läs mer om kampanjen här. 

Mind – Pool – ”7 days of hell”

Med hjälp av sju kändisprofiler vill Mind och Pool uppmärksamma psykisk ohälsa. Pool och Mind har sedan i december haft ett samarbete och bland annat gjort en julkampanj tillsammans. Nu tar man konceptet julkalender och använder som verktyg för att uppmärksamma frågan.

I kalendern 7 Days of Hell döljer det sig ett livsöde bakom varje lucka. Livsödena är inspirerade av riktiga samtal som Mind fått in, och berättelserna har spelats in med sju personer: Sarah Dawn Finer, Penny Parnevik, Nadim Ghazale, Malin Persson Giolito, Henrik Wahlström, och Minds volontärer Lars Pettersson och Marita Bildt.

Läs mer om kampanjen här.

Talita – Åkestam Holst – ”Julia i 6B är en hora”

”Julia i 6B är en hora”. Meningen skulle kunna vara hämtad från en typisk skoltoalett där nedlåtande ord ofta skrivs slentrianmässigt och obefogat, men i dag ligger orden närmare verkligheten. Prostitutionen i Sverige sjunker i åldrarna och antalet barn som erbjuds ersättning för sexuella handlingar blir fler. Under 2019 ökade anmälda brott om utnyttjade av barn genom köp av sexuell handling med över 70 procent, och mörkertalet bedöms vara stort. Därför tog Talita utgångspunkt i de hårda orden i en kampanj som lanserades innan jul för att få fler att reagera över utvecklingen. Kampanjen innefattar bland annat print och en utomhusenhet i form av en muralmålning placerades på en vältrafikerad shoppinggata på Östermalm under juletidens mest aktiva inköpshelg, veckan före julafton, och satte budskapet i en självklar och naturlig kontext.

Läs mer om kampanjen här. 

Kvinna till Kvinna – Animal – It's a man's world

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Kvinnor startar inte krig eller skövlar regnskog, men drabbas oftast hårdast av världens konflikter. Det menar organisationen Kvinna till Kvinna, som tillsammans med Animal släpper kampanjfilmen It's a man's world.

— Med den absurda kontrasten mellan vad vi hör och vad vi ser vill vi få folk att reflektera över hur världen hade sett ut om maktens korridorer hade varit mer jämställda, säger copywritern Amanda Julin i ett pressmeddelande.

Arbetsgrupp

Byrå: Animal

Amanda Julin, Copywriter

Carl Cerstrand, Art Director

Charlotte Lindqvist, Account Director

Jakob Eriksson, Sr Art Director

Jakob Swedenborg, Executive Creative Director

Blanche Stories – IW Edition – Satisfy your mind

Ljuderotikappen Blanche Stories leker med igenkänning i sin första reklamenhet, skapad tillsammans med byrån IW Edition. Bilden föreställer ett par hörlurar, som är formade som sexleksaken Satisfyer Pro 2. Det är en av Sveriges mest köpta sexleksaker.

– Vår tjänst förvandlar ju faktiskt dina hörlurar till en sexleksak för vår allra viktigaste erogena zon: hjärnan! säger Lisa Leuhusen, grundare av Blanche Stories.

Läs mer om kampanjen här.

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.