Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 19 januari 2022, 14:21

En antikampanj för att skapa hajp, ”elgrejsimojs” och klimatvänliga måltider. Här är vårt urval av veckans kampanjer.


Ämnen i artikeln:

McDonaldsMaxGuldskriftLindex

 

Guldskrift – #InteMagnus

För att skapa buzz inför Guldäggets tävling Guldskrift, som belönar Sveriges bästa copywriter, har Simon Lublin startat en lite ovanlig kampanj. Han ber alla att skicka in nomineringar och motiveringar till Guldskrift – bara det inte är Magnus Jakobsson, som är kreativ chef på NoA och har vunnit priset två gånger tidigare.

Läs mer här. 

Bild 1/2  

McDonald's – Nord DDB – Guldkortet

Ett guldkort som get obegränsade måltider på McDonald's, det är priser för den som lyckas klura ut det hemliga numret. Tillsammans med Nord DDB har McDonald's skrivit en jingel som går att spela upp med nummerknapparna på mobilen – och den som ringer rätt vinner det gyllene kortet.

Läs mer här. 

Max – Åkestam Holst – Smokey Chipotle

Bild 1/2  

Med produktionsbolaget Bleck och Åkestam Holst har Max släppt ännu en skrivad reklamfilm. Enligt Max ska de gestalta att deras burgare är godare än godast och att de ständigt söker de bästa ingredienserna.

- Vi vill visa den passion vi har för det vi gör och hur vi hela tiden utvecklar våra burgare, och därigenom den smakupplevelse de kan bjuda på, säger Maria Ziv, marknadschef på MAX Burgers.

Läs mer här. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Lindex – Your invisble support

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Lindex nya reklamkampanj ger stöttande underkläder en ny betydelse. Filmen är gjord inhouse och i samarbete med produktionsbolaget New Land och regissören Olivia Kastebring. 

– Vi vill hitta ett eget sätt som bryter mot den rådande trenden med snabba klipp och verkligen landa i varje karaktär, säger Hanna Wickelgren-Löthman, art director på Lindex.

Med kampanjen vill klädkedjan ta ett steg till för att bli mer inkluderande. I en undersökning fann man att 93 procent av kvinnor hittar sin storlek på Lindex, en procentsats man vill öka genom att bjuda in kvinnor i ett speciellt utvecklingsprogram.

Läs mer här.

EAT / Alpro – Gullers grupp – Climate change your mind

Kocken och medieprofilen Dante Zia gör hållbara varianter av svenska favoriträtter i första kampanjen från initiativet Climate change your mind. 

– Maten vi äter har en enorm inverkan på den biologiska mångfalden och står för en tredjedel av växthusgaserna. Med Climate change your mind visar vi hur lätt det är att modifiera några kötträtter varje vecka för att främja ett mer hälsosamt och hållbart matsystem, säger Gunhild Stordalen på EAT i ett pressmeddelande.

Ångerrätterna har fått namn som ”Gul… äsch, jag gör en rostad morotssoppa” eller ”Spagetti med köttfärss… åh, så spännande med belugalinser”. Bakom konceptet Climate change your mind står kommunikationsbyrån Gullers Grupp.

Läs mer här. 

Bild 1/3  

Nelson Garden – Make Thrive – Reconnect to nature

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

I höstas lanserade Martin Behm sin nya varumärkesbyrå Make Thrive, som är speciellt inriktad på hållbarhet. Nu släpper man ett kampanjkoncept för trädgårdshandeln Nelson Garden, som heter Reconnect to nature.

– Varje litet frö kan göra stor skillnad och fler borde få uppleva den glädje och stolthet som odling kan ge. Vi vill vara en hjälpande hand och inspirera människor till att återfå kontakten med naturen – vare sig det är i en stor trädgård, liten balkong eller en garderob, säger Nelson Gardens vd Martin Borgström i ett pressmeddelande.

Reconnect to nature är inte bara ett kampanjkoncept, enligt Martin Behm på Make Thrive, utan även Nelson Gardens högsta syfte. 

– Det handlar om att få alla intressenter att gå samman och arbeta mot ett gemensamt mål, att få fler att stärka relationen till naturen genom odling och tillsammans bidra till omställningen.

LÄS MER: Startar varumärkesbyrå inriktad på hållbarhet: ”Vi vill växa snabbt, för vi har inte så lång tid på oss”

Rexel – Johanna Wagrell

Energiteknikföretag Rexel Sverige AB har anlitat stå-upp-komikern Johanna Wagrell för att ta fram ett antal humoristiska reklamfilmer där hon tar på sig rollen som nyanställd på företaget.

Rexels kunder inom finns framför allt inom B2B. I takt med att marknaden för förändras och blir mer allmän satsar Rexel nu på att gå ut brett med sin marknadsföring för att få genomslag som varumärke. Reklamfilmerna är gjorda inhouse kommer att visas på TV4 och i sociala medier. Filmerna är gjorda med Redelius Production och regissör Fredrik Redelius.

I den senaste reklamfilmen medverkar fotbollsproffset och landslagspelaren Nilla Fischer.   

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.