onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Redaktionen väljer veckans kampanjer

Publicerad: 13 oktober 2021, 13:47

En samling gnäll, banklingo, utrotningshotade djur i AR och ett julpyntat hotellrum som ska få dig sugen på glögg redan i oktober. Här kommer Resumés veckovisa urval av kampanjer. Varsågoda!

Ämnen i artikeln:

If SkadeförsäkringNordaxSportbladetBlocketBlossaTikTokMindGoogleNaturskyddsföreningenStockholms lokaltrafikNorrlands GuldIQKampanjPR-kampanjReklamkampanj

R

Redaktionen

red@resume.se


 

”Gnällspeakern”/GIL/Spöket

Under en vecka samlade Göteborgskooperativet för Independent Living (GIL) gnäll. Via hemsidan gnall.se har personer med funktionsnedsättning kunnat klaga på allt mellan himmel och jord som inte fungerar för att de ska kunna delta fullt ut i samhället. En specialbyggd bil, ”Gnällspeakern”, basunerade sedan ut de samlade klagomålen ut på premiärturen genom centrala Göteborg. GIL lanserade sedan en kampanjfilm med en torr byråkrat, på ett grått kontor och för ned papper märkta med ”Gnäll” i dokumentförstöraren. En illustration över känslan att inte bli lyssnad på. Kampanjen är framtaget av reklambyrån Spöket i Göteborg 

Arbetsgrupp:

Tobias Müller, copywriter
Hampus Corneliusson, ad,
Adam Larson, ad
Andreas Bartha, copywriter.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

 

”Banklingo”/ Nordax/ Wikberg & Frisk

När du som bostadsköpare botaniserar i marknaden är chansen ganska stor att du kommer att exponeras för ett språk som känns främmande och termer som är svårt att ha koll på.
För att göra det enklare att hänga med har Nordax Bank tagit fram en plugin som direktöversätter och förklarar hundratals av de mest svårbegripliga orden som kunderna ofta stöter på när de surfar runt på bank- och mäklarsajter. Förklaringarna kan också, förutom svenska, översättas till några av de största språken i Sverige: engelska, arabiska, turkiska, farsi, samt bosniska, kroatiska och serbiska.

Läs mer här: 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Nordax Bank:

Hanna Belander - Marknadschef 

Felix Holfve - Creative Director 

Robin Sjöblom - Creative Director 

Jonas Axblom - Social Media & Campaign Strategist

Malin Thell - Marknadskoordinator 

Anna Berg - Content manager

PR:

Wikberg&Frisk: 

André Frisk, Founding Partner 

Sara Wikberg, Founding Partner 

Matilda Grebestam, PR-konsult 

Produktion:

Brand New Content

Klas Lindberg, producent

Henrik Wahlström, regissör

Här kan du läsa mer om kampanjen. 

 

”Who is true”/Truecaller/River

Utomlands har nummertjänsten Trucaller genomfört flera större reklamkampanjer genom åren. Tidigare i höst fokuserade bolaget att även bygga varumärkesbygge på hemmaplan. Nu har de släppt en varumärkeskampanj tillsammans med River, som blev Truecallers byrå efter en pitch i början på sommaren. Kampanjen ”Who is true” ska öka medvetandet om bolagets tjänst i på den svenska marknaden. Kommunikationen spelar på känslan av att inte riktigt veta vem det är som vill ha tag i dig och av vilken anledning. ”

Läs mer här:

 

 

”Från topp till tå”/If Pensionsförsäkringar

Försäkringsbolaget If lanserar kampanjen ”Från topp till tå” i syfte att starta en diskussion om hälsa och att försäkra sig själv över sina saker. Genom att lansera kampanjen nu, när livet börjar återställas till det normala, hoppas If att bolaget kan hamna högre upp i folks medvetande när de inser att de är i sämre form än innan pandemin.

Kampanjen går ut brett och kommer synas utomhus, på bio och tv, i digitala kanaler samt sociala medier.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

If

Anett Thulin Rökke

Freddy Blomberg

Kristin Bergem

Oscar Sandberg

Sofia Larsson

Anna-Lena Karlsson

Marie-Therese Helmertz

Jon Berge

Nina Bråthen

Daniel Askergren

Rörlig bild

Regi: Joanna Nordahl / NewLand

DP: Josephine Owe / XO

Edit Fredrik Åkerström / WGT

Grade: Martin Steinberg / WGT

Online: Olle Black / Tint

Stillbildsfoto

Fotograf: Frida Vega Salomonsson / Bad Land

Executive Producer: Axel Engström / Bad Land

Här kan du läsa mer om kampanjen.

 

”Bo som en stjärna”/Blocket och Sportbladet /Eljest Agency

I ett gemensamt initiativ från Sportbladet och Blocket Bostad erbjuds supportrar möjligheten att hyra de damallsvenska spelarna Daniela Zamora (Djurgårdens IF) och Elli Pikkujämsäs hem för en dag. Spelarnas bostäder finns  utannonserade på Blocket Bostad, och går att boka vid specifika dagar när spelarna är bortresta för match på annan ort. Bakom initiativet står Sportbladet som sänder alla matcher från OBOS Damallsvenskan –i samarbete Blocket Bostad. Initiativet är en del i kampanjen ”Nära till stjärnorna” som syftar till att lyfta Sportbladets satsning på serien.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Aftonbladet

Therese Stalén Birgersson – marknadschef

Viktoria Disenvall – digital marketing manager


Blocket

Tero Marjamäki – kommunikationschef

Ebba Rosencrantz – pressansvarig

Erik Wikström – brand manager

Josefine Älmegran – marknadschef Qasa


Eljest Agency

Sara Mannerström

Erik Ström

Sofi Widolf

Martin Mentell Widolf

Filip Skoglund

 

 

”Rum 24”/Blossa/Prime

I samarbete med Prime gör Blossa något annorlunda inför lanseringen av årets glögg och riktar sig till landets stora julfantaster. Varumärket öppnar dörrarna till Rum 24 ett hotellrum med julpynt från golv till tak. Här kan besökaren fira julafton precis när de vill med både julgran, julmusik, julfilmer och allt det andra som behövs för att få in den rätta julkänslan.

Hotellrummet har inretts av RAY Atelier, som bland annat ligger bakom NK:s och Totêmes fönsterskyltning. Rummet finns på Haymarket by Scandic. Tanken är att Blossas julrum ska bli ett återkommande inslag för varumärket.

 

Arbetsgrupp

Caroline Grundström, Global Brand Owner, Blossa

Emelie Eriksson, Senior Brand Manager, Blossa

Malin Ollas, Marketing Coordinator, Anora

 

Robert Aras, kundansvarig, Key Account Manager, Prime

Elisabeth Avrotin, Senior Manager, Prime

Isabel Garcia Toivanen, Producer, Prime

Desiré Engström, Senior Copywriter, Prime

Jeremy Phang, Senior Art Director, Prime

Sebastian Stüben, Strategist, Prime

Clara Carlberg, Junior Planner, Prime

Åsa Skyttle, Designer, Prime

Hugo Broms, Media Specialist, Prime

Daniel Wahlström, Media Specialist, Prime

Fredrick Lewandowski, Digital Media Specialist, Prime

 

 

”Fem steg framåt”/ Tiktok och Mind

De senaste åren har debatten om hur de sociala medierna påverkar vårt psykiska välbefinnande kommit allt högre upp på agendan. Framför allt har debatten intensifierats efter den färska läcka från Facebook, som bland annat visar att företaget känner till att Instagram får tonåringar att må psykiskt dåligt. Nu lanserar Tiktok och Mind initiativet ”Fem steg framåt” som kommer att pågå mellan oktober och december.

Initiativet är framtaget specifikt för den svenska marknaden och är inspirerat av den brittiska folkhälsomyndighetens ”Fem steg till mentalt välbefinnande”. Varje steg består av kunskapsspridning och utmaningar som ska engagera Tiktokanvändare.

Läs mer här.

 

 

”Google AR Animals”/Google och Naturskyddsföreningen/Jung

I samarbete med Naturskyddsföreningen gör Google det möjligt att uppleva hotade djur virtuellt i 3D genom sökmotor. Användaren kan söka på exempelvis fjällräv, tumlare i Östersjön eller vitryggig hackspett för att få sedan få upp djuren på mobilskärmen i naturlig storlek på nära håll . Den nya funktionen lanseras globalt i samband med att FN:s konferens om biologisk mångfald äger rum och är framtagen i samarbete med Naturskyddsföreningen. Syftet är att få allmänheten mer om arterna och få upp ögonen för biologisk mångfald med hjälp av Googles sökmotor.  

De utvalda och hotade djuren är fjällräven, lodjuret, mosshumlan, österjötumlaren och den vitryggiga hackspetten. Samtliga arter är rödlistade.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

 

”Så nykär”/JM Bostad

Med glimten i ögat ska JM:s nya reklamfilm visa hur starka känslor som kan vara förknippade med våra hem – och ger ordet nykär en tvistad betydelse. Att hemmen betyder mycket är en sanning som har visat sig extra tydlig i samband med pandemin. I kampanjen är det kärleken till hemmet som står i fokus.

I filmen möter tittarna två par på restaurangbesök, varav det ena paret är helt uppslukade av en mobiltelefon, till vännernas stora irritation. Ni kan ju gissa vad de egentligen tittar på. Det är inte mat, katter eller bebisar. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Nyla Design

Caroline Eriksson, Kundansvarig och Projektledare

Erica Morgansdotter, Copywriter

Eleonora Hafström, Art Director

Vingaland Film

Anders Haraldsson, Regissör

Jan ”Fobbe” Forsberg, Producent

Carl-Johan Wolmesjö, Klippare


JM

Johan Höök, Marknadschef

Jon Öhman, Projektledare Koncernstab Marknadskommunikation & Affärsutveckling

Hanna Hägglöf, Ansvarig för kampanjer och sociala medier

Helene Hopstock, Marknadschef JM Norge

”Med SL reser du aldrig ensam”/SL/Familjen

SL:s nya trygghetskampanj vil få resenärerna att sluta scrolla, i telefonen, för att i stället titta upp och se i fall medresenärerna mår bra. Kampanjen som går tungt i poddar och i sociala medier riktar sig till en ung målgrupp med målet att öka känslan av trygghet i kollektivtrafiken. Genom kampanjen tar SL också nu spjärn mot sin egen kampanj som för några år sedan blev utsatt för kritik.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

SL

Emma Hörnquist, projektledare

Thomas Hansen, marknadschef

Familjen

Britta Risholm, produktionsledare

Hanna Ternström, kundansvarig

Kristofer Gullard Lindgren, art director

Henrik Berglund, producer
Patricia Miodek, art director

Johan Olsson, grafisk designer

 

Här kan du läsa mer om kampanjen.

Norrlands Guld

Norrlands Guld släpper en ny kampanj med varumärkets nya reklambyrå Bloomy. Även nu är det radiogänget som ska få folket att skratta och välja varumärket. Den här gången genomför karaktärerna en direktsändning från en bil från de norrländska vägarna - under programformatet ”Varsch är vi på väg? I filmen plockar gänget upp hockeyproffset Victor Hedman, en av världens bästa backar. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Spendrups
Charlotte Liljewall, produktchef Spendrups

Marcus Thollin, marknadschef öl och cider,

Bloomy
Pernilla af Klintberg, projektledare

Jon Rönström, kreatör

Daniel Lindell, kreatör

Marcus Holmlund, kreatör

Carl Wahlberg, planner

Produktionsbolag Madre Pictures

Cornelia Opitz & Jenny Pihl, producent

Jon Holmberg, regissör


Här kan du läsa mer om kampanjen. 

”För full av kärlek”/IQ/Perfect Fools

Många känner nog igen känslan av att behöva en drink eller två innan man vågar flörta loss på dansgolvet. I den nya kampanjen För full av kärlek uppmärksammar IQ fenomenet, och uppmanar till att dricka smartare.

I reklamfilmerna möter vi olika situationer när det kan bli en drink för mycket, till exempel en första dejt, och de olika personlighetstyperna som kan väckas till liv av alkohol, nojjaren och självförtroendet.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

IQ

Åsa Markén, varumärkesstrateg

Selena Bahto Sehic, projektledare

Perfect Fools

Copywriter: Daniel Berg

Art Director: Daniel Lunde

Designer: Mirjam Krook

Producer: Hannah Bradford

Client Lead: Maria Lundvall

Strategist: Tobias Brandt

Byråproducent: Mattias Colden, Always Frank

Produktionsbolag: BRF

Regissör: Nicolina Knapp

Producer: Samuel Hanh


Läs mer om kampanjen här.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev