Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Region Gotlands tävlingskampanj spreds över världen: ”Hade vi inte räknat med”

Publicerad: 2 september 2022, 09:11

Vem hade kunnat ana att bilder på uttorkade gräsmattor skulle bli succé? Region Gotland skapade under sommaren tävlingen ”Sveriges fulaste gräsmatta” för att uppmana invånarna till att spara vatten, och kampanjen har spridits som en löpeld i medier. Dessutom verkar man se effekt på vattenanvändningen.


Ämnen i artikeln:

GotlandDifferNyheter

I juli presenterade Differ Agency och Region Gotland tävlingen ”Gotlands fulaste gräsmatta”, för att uppmärksamma vattenbristen på Gotland. Trots att bara ett tjugotal personer skickade in bidrag har kampanjen uppmärksammats runtom i världen i branschtidningar som Adage, men även nyhetsmedier som The Guardian och Washington Post har skrivit om kampanjen.

Mimmi Gibson är tillförordnad marknads- och varumärkesansvarig på Region Gotland och berättar att man i nuläget sammanstället konkreta siffror från sommarens vattenförbrukning. Men det har skett en minskning i jämförelse med tidigare år, konstaterar chefen för vattenenheten i SVT, och en del i det kan vara tack vare kampanjen.

– Vi har sett en tendens till minskad vattenanvändning i Visby, säger Mimmi Gibson.

– Det är inte bara tack vare tävlingen, men den har fått stor spridning och säkert spelat in. Men vi bedriver ett stort informationsarbete, med näringsliv och med andra aktörer här på ön, fortsätter hon.

Tävlingen är ett perfekt exempel på tonaliteten som man försöker ha i sin kommunikation, berättar hon. 

– Kommunikationen blir avväpnande och rolig, och det är helt rätt för oss. Istället för pekpinnar så kan vi skapa kommunikation där alla känner igen sig. Det är så vi tänker kring hela varumärkesplattformen: det är svårare att bo på en ö, hur kan vi vända det till något positivt? Det är väldigt blåsigt – vilket innebär att vi kan kitesurfa mer. Sådana här idéer är mitt i prick. 

Region Gotland har jobbat med Differ i två år och har ett gott samarbete, och när idén presenterades så tyckte man direkt att det var helt rätt. Men att kampanjen skulle spridas på en internationell nivå var ingenting som Region Gotland räknade med.

– Nej, det kan jag ärligt säga. Vi kände att det här är ett jättebra budskap, men vi hade aldrig kunnat hoppas på ett internationellt genomslag. Att Gotland blir en föregångare är värt hur mycket som helst, säger Mimmi Gibson.

Blir det här en återkommande tävling?
– Jag hoppas det! Nu har vi mycket att utgå ifrån med kunskap och attitydförändringar, så det känns spännande att se om man kan utveckla det.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

GotlandDifferNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.