Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Region Stockholm släpper Black Friday-kampanj - varnar för svart fredag

Publicerad: 26 november 2020, 09:05

Med rädsla för att trängsel i handeln ska öka smittspridningen av covid-19 släpper nu Vårdguiden en kampanj som uppmanar till digital shopping.


Ämnen i artikeln:

FamiljenRegion StockholmBlack FridayCoronaviruset

Coronapandemin är just nu inne i en så kallad andra våg, och i Region Stockholm fortsätter antalet patienter i behov av sjukvård att öka. För att minska smittspridningen har flera begränsningar och rekommendationer införts, men regionen befarar att shoppinghögtiden Black Friday kan bidra till att viruset sprids när folk trängs i handeln för att fynda prylar. 

För att undvika ökad smittspridning släpper därför Region Stockholm en kampanj där de uppmanar till digital shopping. Med en helsvart bakgrund i annonsen och texten ”Vården har upplevt många svarta fredagar i år” refererar den indirekt till Black Friday. 

– Vår utgångspunkt är att människor vill göra rätt, och med den svarta annonsen uppmanar vi till digitala shoppingrundor. Det blir en aktiv handling för att stödja medarbetarna i vården och för att förhindra att någon man älskar hamnar på IVA, säger Katarina Winell, kommunikationsdirektör i Region Stockholm, i ett pressmeddelande.

Annonsen kommer att synas i Dagens Nyheter och Expressen samt sociala medier. Det är en del av Region Stockholms pågående kommunikationsinsatser kring pandemin på totalt 37 språk, som har pågått sedan i mars. 

Black Friday-kampanjen är framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån Familjen och Art Director Patricia Miodek, copywriter Ulf Paulsrud- Sirbäck och copywriter Frida Omsén. Mediebyrå är Scream.

 

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.