Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Reinfeldt och Borg i LO:s dystopiska kampanj

Publicerad: 17 Januari 2020, 12:24

I LO:s nya kampanj målas Anders Borg, tidigare finansminister och Fredrik Reinfeldt, tidigare statsminister, upp som bidragande till att klyftorna ökat i Sverige.

Foto: Skärmdump Youtube

I LO:s nya kampanj ”Ta tillbaka jämlikheten” används en 80-talsdoftande skräckfilmsestetik för att skildra hur klyftorna har ökat i Sverige. I reklamfilmen får sig tidigare finansministern Anders Borg (M) och tidigare statsminister Fredrik Reinfeldt (M) en känga för den minskade jämlikheten.


Ämnen i artikeln:

Fredrik ReinfeldtAnders Borg

”Sverige var en gång världens mest jämlika land. Men något hände. Vårt samhälle delades upp i de som har och de som inte har”. Så beskriver LO sin nya kampanj ”Ta tillbaka jämlikheten”, som lanseras under fredagen. I reklamfilmen (se nedan) skildras med en dystopisk stämning de ökade klyftorna i Sverige, som tillskrivs de reformer som genomfördes under Fredrik Reinfeldts (M) regering. 

– Vi gör det här för att vi vill sätta fart på diskussionen och föra in frågan om jämlikhet på den politiska agendan. Det finns olika metoder att använda sig av, här gör vi det på ett ganska lekfullt sätt genom att arbeta med ett skräckfilms- och 80-talsestetik. Vi tror att det finns många som känner igen sig i det och förstår att vi gör det med glimten i ögat, men det finns så klart ett allvar i budskapet, säger Johan Ulvenlöv, ansvarig kampanj och opinion på LO, till Resumé. 

– Klyftorna och ojämlikheten i Sverige har ökat dramatiskt, i Sverige har det ökat mest inom hela OECD-området under de senaste åren och det är en utveckling som pågått ända sedan 80-talet. Det visar vi i filmen genom väggen med alla tidningsurklipp gällande saker som har skett som påverkat utvecklingen. Kopplat till det här kommer vi bli tydliga i de politiska krav som vi kommer ställa under vårvintern som syftar till att driva på de frågor som är viktiga LO-medlemmars livssituation, såsom pensioner, fortsätter han. 

Hur tänker ni kring att lyfta fram moderatpolitiker i reklamfilmen?
– Det är trots allt en av de saker som har påverkat den negativa utvecklingen, alla de enorma skattesänkningar som skett. Det är belagt i forskning. Vi står för att vi har med dem på ett hörn. 

Vad hoppas ni ska bli effekten av kampanjen?
– Vi hoppas att den kommer väcka en diskussion om jämlikhet och om vart Sverige är på väg i framtiden. Det kommer vi även lyfta i konkret sakpolitiska frågor, redan i dag pratar LO:s ordförande Karl-Petter Thorwalsson kopplat till kampanjen om de krav som vi ställer på den socialdemokratiska regeringen. 

Kampanjen kommer synas i cirka en månads tid på biografer runtom i Sverige, på sociala plattformar som Facebook, Instagram och Youtube samt kompletteras med helsidesannonser i kvällspressen. 

Arbetsgrupp

Beställare LO: Johan Ulvenlöv

Spets produktion och Greenhill Relations

Anna Bengtsson, regissör, Spets produktion

Matti Palm, Greenhill Relations

Nicklas Karpaty, DoP

Sean Murray, producent 

Postproduktion och VFX: Chimney

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.