Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Reklambyrån återupplivar 50 år gammal annons

Publicerad: 2 augusti 2022, 07:27

Foto: Saatchi & Saatchi

När ”The Pregnant Man” lanserades på 1970-talet var det för att uppmuntra män att ta mer ansvar kring sex. Nu har reklambilden uppdaterats efter USA:s högsta domstols beslut om Roe v Wade.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiNyheterReklam

Reklambilden, skapad av Saatchi & Saatchi och fotografen Alan Brooking, chockade världen när den skapades och lanserades. Efter beslutet i USA:s högsta domstol, som upphävde aborträtten i landet, har Saatchi & Saatchi förnyat postern. I stället för den anonyme gravida mannen är det i stället en av domarna, Samuel Alito, som pryder bilden. Han anses av experter vara den mest konservativa medlemmen i HD. 

– Vi måste använda alla plattformar vi har här i Storbritannien för att visa stöd för kvinnors rättigheter när de hotas i USA. Vi är stolta över att kunna låna ut ett ikoniskt exempel på Saatchi-kreativitet för att påpeka hyckleriet och bakåtsträvandet i högsta domstolens beslut, säger Franki Goodwin, kreativ chef på Saatchi & Saatchi, till The Drum.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.