Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Reklambyrån som ska lyfta Liberalerna i valet om att våga ta risken för dikeskörning

Publicerad: 12 maj 2022, 12:57

Nima Stillerud, art director på 13, och Johan Pehrson (L).

Foto: Pressbild

Liberalerna balanserar på riksdagsspärren. Med en ny partiledare vid rodret har reklambyrån 13 fokuserar nu på att lyfta fram Johan Pehrson i kampanjerna: ”Ett av kampanjens syften varit att presentera honom för fler och visa vad han står för”, säger Nima Stillerud på byrån.


Ämnen i artikeln:

13LiberalernaKampanjNyheter

Liberalerna har i princip gått kräftgång i opinionen sedan de inledde det gränsöverskridande samarbetet kallat ”Januariavtalet”. Att det skrotades i juli förra året hjälpte inte. Och när partiets förra ledare Nyamko Sabuni åt kakor och lade fram flyktplanen till Norge om ryssen invaderade på Youtube såg det inte bättre ut. 

Hon avgick. 

Johan Pehrson tog vid.

LÄS OCKSÅ: Liberalernas kommunikationsutmaningar: Otydlighet, krigsfokus och politiskt stillestånd 

Sedan dess har Liberalerna aggressivt profilerat deras nya partiledare, främst genom digitala kaneler. Sedan i höstas har de också inlett ett samarbete med reklambyrån 13. Enligt Nima Stillerud, art director på byrån kontaktade de partiet och deltog därefter i en pitch. De gör löpande uppdrag för dem, berättar han, men kan inte gå in på vad de har planerat.

Vad är huvudbudskapen ni hoppas på att föra fram?

– I den nu aktuella kampanjen har huvudfokus varit på att lyfta Johan Pehrson som partiledare för Liberalerna, men också att visa på hans gedigna erfarenhet och framsynthet i flera av de frågor som nu är högaktuella, säger Nima Stillerud. Och tillägger att deras strategi är att göra kommunikationen relevant, effektiv och intressant. 

– Ofta är det enkla idéer som gör jobbet bäst.

Har det varit viktigt att sätta varumärket Johan Pehrson på agendan genom kampanjerna? Att få fler att känna igen hans ansikte helt enkelt.

– Ja. Även om Johan Pehrson har en väldigt lång bakgrund inom politiken så har han ju nyligen tillträtt som partiledare för Liberalerna. Därför har ett av kampanjens syften varit att presentera honom för fler och visa vad han står för.

I den senaste kampanjen jobbade ni mycket med humor, vad kommer det sig av?

– Johan Pehrson är en klok person med mycket humor. De egenskaperna ville vi bygga på, snarare än att ta fram något enligt den gängse manualen när det kommer till politisk kommunikation. Vi lever i allvarsamma tider, men vi har förtroende för att väljarna också i sådana tider klarar av att ta till sig budskap förpackade med en dos humor.

Humor kan vara ett väldigt bra verktyg för att bygga någons varumärke, men samtidigt finns alltid risken att trampa snett. Vad ska man tänka på enligt dig när man utformar framför allt politiska kampanjer som präglas av humor?

– Det är alltid en risk, men i valet mellan slätstruket och potentiell dikeskörning måste man våga välja det senare. I det här fallet rimmar tonaliteten väl med Johan Pehrsons personlighet, då känns det rimligt att också våga gå den vägen. Med det sagt gäller det så klart att försöka hitta en rimlig nivå. Som sagt, vi lever ju i oroliga tider. 

Skojas det för lite i politiska kampanjer i Sverige idag?

– Det vet jag inte, men jag tror att det finns många tillfällen då humor kan vara ett mer effektivt verktyg än gravallvar.

Finns det några tumregler ni håller er till när ni utformar politiska kampanjer?

– Nej, vi strävar som sagt alltid att göra kommunikation som är relevant och intressant. Den strävan gäller också när avsändaren är ett politiskt parti.

Förutom alla som kan rösta i Sverige, vilka är det som ni hoppas kunna vinna över med kampanjerna?

– Vi tror att väldigt många kan tänka sig att rösta på Liberalerna. Men framför allt de som röstat på dom i tidigare val.

Finns det fördelar med ett parti som ”står vid ruinens brant” så att säga – kan det generellt vara fördelaktigt att slå från en underdog-position ur ett rent reklam- och kommunikationsperspektiv?

– Jag uppfattar inte att de står där, även om mycket arbete återstår fram till valet. Men jag tror egentligen inte sådana omständigheter är till en fördel, snarare tvärtom då det ofta skapar ängslighet och oro, vilket jag inte upplevt i det här samarbetet. För att en reklambyrå ska kunna skapa bra kommunikation krävs en klok och trygg köpare.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

13LiberalernaKampanjNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.