Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 29 Januari 2021, 08:21
Clear Channels skylt vid Götgatsbacken i Stockholm.
Foto: Press
När temperaturen sjunker till minus sju grader visar Clear Channel information om vart Stockholms hemlösa kan vända sig.
För tredje året i rad syns Primes ”The Out of Home Projects” så kallade nödsystem på Clear Channels skyltar runtom i Stockholm. När temperaturen understiger minus sju grader visas information om vart stadens hemlösa kan söka sig för att komma in i värmen. Informationen är anpassad utefter tid, temperatur, geografisk placering och information från hjälporganisationer.
– Den här vintern är betydligt kallare än förra årets och nu faller också stora mängder snö över Stockholm. Det innebär en stor utmaning men också en fara för människor som lever i hemlöshet och det är viktigt att nå ut med information om var skydd och värme finns. Clear Channels skärmar finns på platser där de som lever i utsatthet i stor utsträckning rör sig vilket innebär att vi återigen kan aktivera detta nödsystem som gör stor skillnad, säger Jan Erdholm på ideella organisationen Ny Gemenskap, en av flera aktörer som arbetar med att ta hand om människor som lever i hemlöshet.
Projektet The Out of Home Project har tidigare belönats med ett guldägg.
– Nödsystemet har blivit ett viktigt, återkommande inslag och vi är glada att kunna använda vår plattform för att göra skillnad på riktigt”, säger Claes Kugelberg, kommersiell direktör på Clear Channel.
Läs mer: Ideella aktörerna larmar: Problem att nå ut när kommersiella bolag tar över det syftesdrivna