Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Remakes på klassiska filmaffischer sätter ljuset på planetens tillstånd

Publicerad: 27 oktober 2022, 09:32

”Hajen” har blivit ”Plasten”.

För att lyfta WWF:s hjärtefrågor har organisationen gjort pastisch på klassiska filmaffischer. Eftersom det närmar sig halloween rör det sig så klart om skräckfilmer, närmare bestämt ”Paranormal activity”, ”Halloween 2”, ”Saw” och ”Hajen”.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjWWFHalloween

R

Redaktionen

red@resume.se


När halloween lurar runt hörnet passar Världnaturfonden WWF på att göra remakes på klassiska filmaffischer för fyra välkända skräckisar. Efter WWF:s handpåläggning lyfter affischerna för ”Paranormal activity”, ”Halloween 2”, ”Saw” och ”Hajen” i stället budskap kopplade till organisationens hjärtefrågor. Det handlar bland annat om att minska plasten i haven, matsvinnet och bevara den biologiska mångfalden. Se alla affischer nedan. 

– Det är populärt att titta på skräckfilm kring halloween och då vi själva ibland tangerar skräck i vår kommunikation kring tillståndet för vår planet, föddes idén att föra samman de två. Det underliggande budskapet är ju att om du vill ha skräck så är det bara att titta ut genom fönstret, säger Sigge Trost, sociala medier-ansvarig på WWF Sverige, i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: WWF väljer Volt som ny kreativ byrå

Tanken var att använda en mer lättsam ton i kommunikationen som ett sätt att sticka ut, då det normalt sett faller sig naturligt för WWF att tala allvarligt om allvarliga saker. 

Genom WWF:s remake har ”Paranormal activity” blivit ”onaturlig aktivitet”, ”Halloween 2”  kallas nu ”Matsvinn 2”, ”Saw” som med koppling till skövlingen av skog heter ”Såg”, och ”Hajen” har blivit det kanske än mer skrämmande i haven: ”Plasten”.

Världsnaturfonden WWF har gjort pastisch på fyra klassiska filmaffischer för skärckrullar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev