Kampanj
Reportrar Utan Gränser öppnar året med självcensurerande annons
Publicerad: 3 januari 2023, 09:31
Annonsen publicerades i DN på nyårsafton och delar av budskapet censurerades lagom till 1 januari, när den lagen började gälla.
Den 1 januari 2023 trädde den nya spionerilagen i kraft. En ändring av grundlagen som för journalistiken innebär att viktiga fakta riskerar att utelämnas i nyhetsrapporteringen. Detta eftersom den som uppmärksammar medier på missförhållanden kopplade till mellanstatliga samarbeten numera kan få upp till åtta års fängelse.
Reportrar Utan Gränser uppmärksammar den nya lagen med en försvinnande kampanj i samarbete med Dagens Nyheter. Delar av budskapet är tryckt med ett specialframtaget bläck som försvinner ett antal timmar efter att det lämnat tidningspressarna.
– Den här självcensurerande annonsen är en symbol för hur det nya journalistiska landskapet riskerar att se ut framöver. Det fria ordet är under attack, även i Sverige, säger Erik Halkjaer, Ordförande på Reportrar Utan Gränser i ett pressmeddelande.
Annonsen publicerades på Nyårsafton och började censureras lagom till 1 januari, just det datum då nya lagen började gälla.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Kampanjen är framtagen av Åkestam Holst NoA i samarbete med Dagens Nyheter och tryckeriet Bold Printing Stockholm.
– Det ligger en del blod, svett, tårar och bläck bakom framtagandet av den här idén. Men tack vare ett fint samarbete med DN fick vi till utföranden på ett bra sätt. Förhoppningsvis kan det försvinnande budskapet fånga folks uppmärksamhet kring denna angelägna fråga, kommenterar Joakim Khoury, Creative Director på Åkestam Holst NoA.
Arbetsgrupp
Reportrar Utan Gränser:
Erik Halkjaer, Ordförande
Åkestam Holst NoA:
Jesper Ander, Projektledare
Joakim Khoury, Creative Director
Daniel Vaccino, Copywriter
Petter Nylind, Copywriter
Hugo Wallmo, Art Director
Stina Hansson, Strateg
Sebastian Stüben, Strateg
Sara Bellafesta, Creative Designer
John Müllersdorf, Produktionsledare
Caroline Sjöström, Produktionsledare
Ida Nordeng, Creative intern
Linn Löfholm, Creative intern
Bold Printing Stockholm:
Linda Pettersson
Per Andersson
Dagens Nyheter:
Peter Öhrn