tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Reportrar Utan Gränser öppnar året med självcensurerande annons

Publicerad: 3 januari 2023, 09:31

Annonsen publicerades i DN på nyårsafton och delar av budskapet censurerades lagom till 1 januari, när den lagen började gälla.

Ämnen i artikeln:

NyheterReportrar utan gränserÅkestam HolstDagens Nyheter

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Den 1 januari 2023 trädde den nya spionerilagen i kraft. En ändring av grundlagen som för journalistiken innebär att viktiga fakta riskerar att utelämnas i nyhetsrapporteringen. Detta eftersom den som uppmärksammar medier på missförhållanden kopplade till mellanstatliga samarbeten numera kan få upp till åtta års fängelse.

Reportrar Utan Gränser uppmärksammar den nya lagen med en försvinnande kampanj i samarbete med Dagens Nyheter. Delar av budskapet är tryckt med ett specialframtaget bläck som försvinner ett antal timmar efter att det lämnat tidningspressarna. 

– Den här självcensurerande annonsen är en symbol för hur det nya journalistiska landskapet riskerar att se ut framöver. Det fria ordet är under attack, även i Sverige, säger Erik Halkjaer, Ordförande på Reportrar Utan Gränser i ett pressmeddelande. 

Annonsen publicerades på Nyårsafton och började censureras lagom till 1 januari, just det datum då nya lagen började gälla.  

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Kampanjen är framtagen av Åkestam Holst NoA i samarbete med Dagens Nyheter och tryckeriet Bold Printing Stockholm. 

 – Det ligger en del blod, svett, tårar och bläck bakom framtagandet av den här idén. Men tack vare ett fint samarbete med DN fick vi till utföranden på ett bra sätt. Förhoppningsvis kan det försvinnande budskapet fånga folks uppmärksamhet kring denna angelägna fråga, kommenterar Joakim Khoury, Creative Director på Åkestam Holst NoA.

Arbetsgrupp

Reportrar Utan Gränser:

Erik Halkjaer, Ordförande


Åkestam Holst NoA:

Jesper Ander, Projektledare

Joakim Khoury, Creative Director

Daniel Vaccino, Copywriter

Petter Nylind, Copywriter

Hugo Wallmo, Art Director

Stina Hansson, Strateg

Sebastian Stüben, Strateg

Sara Bellafesta, Creative Designer

John Müllersdorf, Produktionsledare

Caroline Sjöström, Produktionsledare

Ida Nordeng, Creative intern

Linn Löfholm, Creative intern


Bold Printing Stockholm:

Linda Pettersson

Per Andersson


Dagens Nyheter:

Peter Öhrn

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev