Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Resumé listar: Här är kampanjerna som inspirerats av valet

Publicerad: 9 september 2022, 12:24

Opportunism är det bästa vi har. Eller? Det är förstås många varumärken som passar på att knyta an sin marknadsföring till valet. Vi listar dem.


Ämnen i artikeln:

RFSUMajblommanUnibetForsman & BodenforsReform ActBCWNyheter

 

Majblomman – eller partiblomman?

Annonsör: Majblomman
Byrå: F&B

Vart tionde barn växer upp i fattigdom i Sverige, enligt organisationen Majblomman. En siffra som väntas öka i samband med lågkonjunktur. För att rikta strålkastarljuset mot det problemet, som Majblomman inte anser att partierna diskuterar i tillräckligt hög utsträckning, har de tagit fram kampanjen ”Partiblomman”. Forsman & Bodenfors har gjort åtta nya majblommor – ett för varje riksdagsparti. De har sedan skickats till partiledarna tillsammans med ett öppet brev där de uppmanas att sätta på sig Partiblomman om de kommer att driva konkreta reformer som minskar barnfattigdomen i Sverige.

Även allmänheten kan köpa blomman.

– Det är svårt att nå fram till partiledare i allmänhet, och under valtider i synnerhet. För att få deras uppmärksamhet valde vi därför att kapa deras symbolspråk, och göra det till Majblommans. Kul nog verkar det fungera eftersom alla partier nu har träffat Majblomman för att ta emot sin Partiblomma och viktigast av allt - diskutera barnfattigdomen i Sverige, säger Daga Simonsson, copywriter på F&B.

Politik är sport

Annonsör: Unibet
Byrå: BCW Global

Kampanjen går bland annat i tunnelbanan.

Foto: Unibet.

Unibet anser att svensk politik präglas, precis som sporten, av dramatik och spänning, förlängningar, sidbyten, kriser, avgångar och lag som riskerar att åka ut. Den insikten fick dem att skapa kampanjen ”Politik är sport”.

Visuellt har man arbetat utifrån presskonferensens miljö, där tydliga känsloyttringar som är gemensamma nämnare för politik och sport, är i fokus.

Låt sexualfrågorna ta plats

Annonsör: RFSU
Byrå: Reform Act 

Bild 1/7  Se alla affischer genom att bläddra i bildspelet.

RFSU:s kampanj där man gjort pastisch på partiernas affischer har fått stort genomslag i sociala medier. Syftet är att uppmärksamma sexualfrågor, som inte fått stort utrymme i valrörelsen. Men ett partis affisch saknas.

– Det var roligt att leka med alla partiers affischer, med ett undantag. Det går inte att skoja med Sverigedemokraternas hållning till sexuella och reproduktiva rättigheter. SD-politiker har lagt förslag om att bland annat hala regnbågsflaggan, minska antalet aborter och dra in kommunalt stöd till kvinnojourer. Där går vår röda linje, säger Hans Linde, RFSU:s förbundsordförande.

Res dig, soffliggare!

Annonsör: AJ Produkter
Byrå: Eneroth & Hallberg Creative team, AJ Inhouse Agency & Digital

Bild 1/2  

Nära 90 procent av den röstberättigade befolkningen gick till vallokalerna förra valet. Det, ur ett internationellt perspektiv, höga valdeltagandet hindrar dock inte möbeltillverkaren AJ Produkter för att lansera en kampanj för att höja den siffran – och för en bättre arbetsmiljö. Samtidigt menar bolaget att partiernas egna kampanjer inte håller måttet – och är ett hot mot valdeltagandet och i förlängningen ett hot mot demokratin.

– Vi bryr oss inte om vad man väljer att lägga sin röst på, men vi vill få soffliggarna till valurnorna, säger Lars Axelsson, marknadschef, på AJ Produkter och tillägger:

– Jag har full respekt för att det är knepigt att göra valkampanjer, för jag har själv gjort två valrörelser tidigare. Men med årets kampanjer finns risk för att folk låter bli att rösta, och det vore olyckligt! Så upp ur soffan och ta ditt ansvar. Vi har ju trots allt många kunder som sitter bekvämt i våra produkter.

Har vi missat något?

Tipsa om fler kampanjer som platsar på listan via red@resume.se eller vår tipskorg.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.