Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Resumé samlar branschens coronainitiativ

Publicerad: 31 Mars 2020, 09:50

Coronavirusets framfart har lett till att stora delar av branscher vill göra sitt för att hjälpa till. Här samlar Resumé initiativ från runtom i kommunikationsvärlden.


Coronaviruset och de åtgärder som tagits till för att minska smittspridningen har fått stora effekter på samhället. Utöver mänskligt lidande och en ansträngd vård har även näringslivet drabbats hårt.

Nedan samlar Resumé en de initiativ som tagits från kommunikationsbranschen för att underlätta under en svår tid. Listan uppdateras löpande.

Artikeln uppdaterades senast 31/3 11.40.

Clear channel ber stockholmarna tipsa om sina favoritställen

Bland de värst drabbade i coronans fotspår finns restauranger och annan retailverksamhet. För att mildra effekterna har många valt att göra ett extra besök vid sin lokala blomsterhandel, bageri eller pizzeria. Utomhusbolaget Clear channel vill nu bidra med infrastruktur där stockholmare kan tipsa andra om sina favoritställen. De som vill kan sms:a in tips som sedan visas på Clear channels digitala utomhusskärmar. Initiativet är inledningsvis begränsat till Stockholms innerstad, Solna och Sundbyberg men ambitionen är att ta initiativet vidare till andra städer.

– Den vilja som finns att stötta lokala småföretagare i den extrema situation som vi befinner oss i är fantastisk. Med utomhusguiden Stockholms Locals vill vi hjälpa alla som engagerar sig i ett fortsatt levande stadsliv att nå fler människor än i sitt eget nätverk, säger Marta Tiberg, marknads- och kommunikationsdirektör på Clear Channel Scandinavia.

Produktionsbolagen Bloody honey och Gula studion släpper musikvideo om att tvätta händerna

På grund av vikten av att tvätta händerna för att minska spridningen av coronaviruset har det de senaste veckorna spridits en mängd kreativa instruktionsvideos om hur det görs på rätt sätt. De Malmöbaserade produktionsbolagen Bloody honey och Gula studion vill inte vara sämre.

Reform society släpper omvärldsbevakningsverktyg

I spåren av coronaviruset har det spridits en mängd falsk information, dels om viruset i sig men även om vad man kan göra för att skydda sig. Världshälsoorganisationen, WHO, har varnat för att pandemin även kan kan bli en ”infodemi”. Nu lanserar byrån Reform society ett omvärldsbevakningsverktyg som uppdateras varje halvtimme. Verktyget använder sig av artificiell intelligens som sorterar och rekommenderar den mest relevanta och trovärdiga informationen. Verktyget riktar sig främst till personer på ledande och beslutsfattande positioner.

– Vår omvärld står inför en förändring som vi aldrig tidigare sett. Varje dag, ibland varje timme, kommer nya beslut och ny information om Corona-pandemin. Att hålla sig uppdaterad och i fas med dessa beslut, nyheter och snabba förändringar kräver tid och kunnande, säger Birgitta Pagot, vd för Reform Society.

Cloud nine möjliggör delbetalning för företag som vill lansera e-handel

För många företag har intäktsflödet stannat upp helt eller minskat kraftigt. För de som i isoleringstider ändå vill satsa och lansera en e-handel väljer nu Cloud nine tillsammans med Grenke att möjliggöra en för stunden mindre smärtsam betalningslösning där kunderna kan dela upp betalningen över tid. 

”Vi står redo att hjälpa säljande företag, såväl B2B som B2C, att förbereda sig för allt mer avancerade digitala behov. Det är därför glädjande att vi nu kan erbjuda en lösning som möjliggör investeringar i framtiden, trots det pressade omvärldsläget.” säger Johan Cassel, försäljningschef på Cloud Nine.

Manifest hjälper hjälpsamma att komma i kontakt med behövande

Coronavirusets spridning har lett till att många delar av samhället visat sig från sina bästa sidor. De senaste veckorna har flera medier rapporterat om hur det i trapphus runtom i landet sätts upp lappar där grannar erbjuder hjälp till andra grannar som befinner sig i riskgrupper eller redan insjuknat. För att ytterligare underlätta för att de hjälpande händerna ska nå rätt lanserar därför pr-gruppen Manifest sajten Lendahand.se. Via sajten kan behövande få hjälp med alltifrån att gå ut med hunden till att handla mat eller bara höras vid för en kort pratstund. Sajten är lanserad i USA, England och Sverige.

Shortcut media erbjuder gratisarbete till utsatta företag

Produktionsbolagsgruppen Shortcut media, där bland annat Bond street film ingår, erbjuder sina tjänster gratis åt kunder inom event- och underhållningsbranschen. Totalt erbjuds de upp till 20 timmars gratisarbete.

– Det känns viktigt att hålla ihop i oroliga tider och om vi kan dra ett litet strå till stacken ska vi självklart göra det. Förhoppningsvis kan vi hitta lösningar som tillfälligt möjliggör fler digitala events med färre resor och fysiska möten, säger Anders Brinck, vd på Shortcut Media Group till Dagens media.

ModulSthlm vill stötta frilansarna

Rekryteringsbolaget ModulSthlm, som riktar in sig på frilansare inom kommunikationsbranschen, har startat initiativet #Frilanskampen. Dit uppmanar de uppdragsgivare att höra av sig och stödja frilansande småföretagare med större och mindre uppdrag som kan produceras på distans.

– På senare tid har många konsulter hört av sig och berättat att det blivit tvärstopp på intäktssidan. Vår affärsmodell bygger på att vi gör pålägg på konsulternas arvode, men ibland måste affärerna få stå tillbaka för viktigare saker. Om basen av frilansare minskar kommer det att påverka hela branschen negativt. Coronaviruset är ett angrepp på hela gig-ekonomin och jag ser det som en skyldighet att hjälpa till där man kan, säger Patrick Aronsson, vd för Modul Sthlm.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.