måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Resumé väljer: Årets bästa svenska julkampanjer 2022

Resumé väljer: Årets bästa svenska julkampanjer 2022

Från flärd till fattigdom. Från skratt till mänsklighetens mörkaste sidor. Julen är en tid av kontraster vilket märks i utbudet av årets julkampanjer. Här samlar Resumé de bästa julkampanjerna fram till julafton. Listan uppdateras.

Publicerad: 5 december 2022, 13:30

Ämnen i artikeln:

NyheterJulkampanj

Foto: Getty/Pressbild

Innehåll

 

Vimla (BBDO Nordics)

Årets julklapp är det hemstickade plagget, enligt HUI. Men inte enligt Vimla, som i stället lyfter vad de allra flesta barn vill ha – mer skärmtid!

– Den årliga rapporten Svenskarna och internet visade att hälften av alla barn mellan 8–19 år känner sig utanför på grund av för lite skärmtid. Vi på Vimla tycker att det är dags att sluta behandla ämnet som 80-talets videovåld och i stället utgå från barnens behov, , säger Ida-Cecilia Musilová, varumärkesansvarig på Vimla.

– Det går inte att bortse från det faktum att barn faktiskt behöver vara online för att hänga med sina vänner.

c/o Mathantverkarna (Oh My, Trickle)

Mathantverkarna har skapat en guide för västerbottningarna som vill omfamna julens alla sidor med bra och närproducerad mat. Inför julen har man därför satt upp vimplar på hyllorna i Västerbottens butiker som visar vilka varor som producerats i närområdet, med målet att göra valet lättare för julmatshopparen.

– Julen är ju ett härligt kaos och så ska det väl vara med julklappar, släktingar och önskan om snö. Vi omfamnar det och väljer att skapa recept utifrån upplevelsen och inte bara maten. Mathantverkarna vill utmana den traditionella livsmedelsbranschen med en nytänkande approach, allt för nå vår vision om att skapa fler nära maten-upplevelser, säger Robin Karlsson, grundare.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Majblomman (Forsman & Bodenfors)

Julhandeln pågår för fullt, samtidigt beräknas högtiden i år bli extra tuff för samhällets mest utsatta. Majblomman har sett en tydlig ökning i antalet ansökningar om ekonomiskt stöd och arrangerar nu ett självplock av majblommor som aldrig blev sålda i våras. De finns att plocka på Kungsgatan i Göteborg, mitt i julhandeln.

– Det är med bedrövelse som vi på Majblomman ser hur allt fler barnfamiljer hör av sig till oss som en konsekvens av det ekonomiska läget. Vi ser också en förändring i vad som efterfrågas. De som tidigare ansökte om pengar till julklappar och fritidsaktiviteter ber nu i stället om det mest basala som mat och blöjor, säger Åse Henell, generalsekreterare på Majblomman.

Kalmar Stadsmission (Kreation)

Hejsan, hoppsan, falle-ralle-ra

När julen kommer ska varenda unge vara glad...

Stadsmissionen i Kalmar möter varje dag människor som har det extra jobbigt kring juletid. En hel del har det svårt utan att någon utomstående har en aning om det. När Stadsmissionen berättade om en riktig önskelista man fått in, där den högsta önskan var ett par hela skor till pappa, hittade Kreation utgångspunkten för en julkampanj som går rakt in i hjärtat. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Svenskt Tenn (Studio Bon)

Sedan i höstas samarbetar den anrika inredningsbutiken Svenskt Tenn med Studio Bon.
Inför julen lanserar byrån en lekfull kampanj med den brittiske stjärndesignern Luke Edward Hall som ligger bakom utställningen Atlantis. Uppdraget för byrån var att marknadsföra den aktuella Atlantis-kollektionen och driva besökare; både online och till den fysiska butiken. Designerns juldekorationer presenteras i fyra filmer på Svenskt Tenns hemsida och på sociala medier. I kampanjfilmerna presenterar Luke Edward Hall juldekorationer som hämtat inspiration från havet. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Skåne Stadsmission (Port 11)

Malmöbaserade musikern Oscar Johansson står bakom flera av Skåne Stadsmissions jullåtar. Hans version av Stilla Natt med Oscar Zias sång ramar in reklamfilmen om att inte få fira en jul i överflöd.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Blossa (Jung)

Den klassiska jingeln från Blossas första reklamfilm föds på nytt. ”B-L-O-S-S-A, glöggen heter Blossa”-jingeln hördes för första gången 1993. Nu, 29 år senare, gör Sarah Dawn Finer en moderniserad version av låten och blir samtidigt ansiktet utåt för Blossas nya julkampanj.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Nordic Nest (IW Edition)

I årets julfilm avslöjar Nordic Nest att människan haft en drivkraft att pynta och inreda för varandra sedan urminnes tider. Julfilm som är en hyllning till att bygga bo genom alla tider – från grottmänniska till modern tid.  Filmen börjar på stenåldern, går genom 1800-talstorp och sekelskiftesvåning via 70-talskök.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Suicide Zero (Makeriet)

Varje år dör 1500 människor i Sverige i självmord. Nästan varannan person har känt någon som har tagit sitt liv och fler än var tionde har haft någon inom familjen som har begått självmord. Årsdagar, födelsedagar och helgdagar är tillfällen när saknaden efter den som har tagit livet av sig kan kännas som värst. Julen kan därför bli en stark påminnelse om att någon saknas. Det är fokus i årets julkampanj från Suicide Zero.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Sverige för UNHCR (OKTO)

14 miljoner människor har tvingats lämna sina hem efter att Ryssland invaderade Ukraina den 24 februari i år. De flesta av de som befinner sig på flykt är kvinnor och barn. Kvar i Ukraina är inte bara män i stridsför ålder utan någons pappa, pojkvän eller bror.

I en ny film, framtagen av OKTO, vill Sverige för UNHCR uppmärksamma maktlösheten många barn på flykt känner när de får ett meddelande från sina pappor – ett meddelande som kan vara den sista gången de hör sin pappas röst.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Polarbröd (Perfect Fools)

För Polarbröd förknippas julen med de kryddigare bröden. I årets julkampanj väljer Polarbröd därför att lägga korten på bordet i ett uppenbart skämt att skriva om historien.

– Alla vet hur svårt det är att ta plats under julen. Och hur lätt det är att hamna i julrecepts-fällan. Att Polarbröd vågar sig på ett litet julskämt där vi får klippa in bröden i gamla julbilder och kalla Polarbröd ”jultradition” tycker jag är både insiktsfullt och modigt, säger Desiré Engström på Perfect Fools i ett pressmeddelande. 

Kampanjen går som film, i tunnelbanan och på sociala medier under december och på Polarbröds huvudkontor i Älvsbyn hoppas man att de klassiska kakbröden från norr framöver klättrar upp på inköpslistan till jul.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Telenor (Nord DDB)

I årets julkampanj vill Telenor lyfta sitt familjeabonnemang genom att hylla familjer som delar allt med varandra i vardagen, ofta utan att tänka på det – från tuggummi och skor till säng. I ett pressmeddelande beskriver Telenor att ”familjen” för dem inte är något traditionellt begrepp, utan här ryms förälder och barn, morföräldrar och barnbarn och kompisgäng. Med andra ord, vilka som helst som känner sig som en familj.

LÄS MER: Redaktionen väljer: Här är årets bästa internationella julkampanjer

Kampanjen är framtagen av Nord DDB och körs till och med hela december. I kampanjenheterna ingår TVC, OLV, digitala uttag, enheter i sociala medier, poddar och radio. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Childhood (King)

Ett av fyra barn i Sverige utsätts för sexuella övergrepp under sin uppväxt och utsattheten ökar under ledighet från skola och förskola. I årets julkampanj vill Childhood belysa och lyfta att julen inte alltid är god för barn.

Kampanjen är ett samarbete mellan Childhood och King. Illustrationen är gjord av Klas Fahlén och originalet är gjort av Crosby.

 

 

Jula (Garbergs)

Den svenska hemmafixarkedjan Jula delar inte bara den röda färgen utan också 75 procent av sitt namn med årets största och kanske mest älskade högtid. I årets kampanj vill man inspirera fler att upptäcka och uppleva en riktigt ”Jula” med mer av allt, i stället för en vanlig jul.

Kampanjen är framtagen i samarbete med Garbergs oc visas i Sverige och Norge i tv, digitala kanaler, radio, samt i Julas egna kanaler.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Amazon (BCW)  

I årets julkampanj valde Amazon Sverige och Therese Lindgren att uppmärksamma gåvorna som inte går att köpa och lägga under granen - genom att instifta utmärkelsen ”Årets Tomtegärning”. Kampanjen är framtagen av BCW och lanserades via onlinefilm, pr-aktivering och influencersamarbeten.

Årets tomtegärning tilldelas en person som under året utmärkt sig ”genom att ha hjälpt sina medmänniskor och/eller skapat glädje för andra genom sina handlingar, i det stora som det lilla”. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Alla kvinnors hus (Familjen)

2021 mördades 24 kvinnor, många av en närstående. Enligt polisen väntas också anmälningarna av våld i nära relationer bli fler under julen. Alla Kvinnors Hus är Sveriges största kvinnojour, för att uppmärksamma den mörka statistiken har man i år tagit fram ett kalenderljus – Alla Kvinnors Ljus - med 24 namn, ett för varje kvinna som mördades under förra året.

Reklam- och designbyrån Familjen ligger bakom kampanjen som är framtagen pro bono.

 

Göteborgs Stadsmission (Dear Friends)

Göteborgs Stadsmission möter dagligen barnfamiljer som lever i fattigdom och utsatthet. De familjer som drabbas hårdast av inflationen tvingas välja mellan att köpa bröd och blöjor.  Varje prislapp känns som ett hån. Årets julkampanj från Göteborgs Stadsmission tar fasta på den insikten och vi får i filmerna följa en mamma och hennes två barn en kväll genom stadens gator och affärer, där lockande priser och erbjudande blir till hånfulla kommentarer och hopplösa konstateranden framför deras ögon.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Röda korset (OTW)

I Röda Korsets julkampanj ”Skäms Röda Korset, skäms!” uppmanar komikern och skådespelaren Per Andersson människor att ge en gåva till organisationen. Men komikern har själv problem med att förstå budskapet och hela inspelningen urartar. Kampanjen och konceptet är utvecklat i samarbete mellan Per Andersson och David Bexelius på OTW.

December månad är den period där de flesta svenska välgörenhetsorganisationer vill kommunicera. Därför valde arbetsgruppen att försöka göra något som får människor att stanna upp och via ett skratt landa i större funderingar. Som att en julgåva i form av ett matpaket från Röda Korset till exempel. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Drottning Silvias barnsjukhus (We are more)

Årets julkampanj för Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barnsjukhus är en barnsaga som sätter vänskapen i centrum – men från en annan vinkel. Kampanjen är framtagen av We are more.

”Sagan om mitt liv” är ett vittnesmål som visar hur det kan vara att ha en bästa vän som är allvarligt sjuk, men kanske ännu mer om den helande kraften i lek och kramar.

Kampanjen kommer att gå i print, sociala medier och som direktreklam i form av en barnbok.

Redaktionen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev