Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Resumé väljer veckans kampanjer

Publicerad: 10 november 2021, 14:25

Ministern mitt i Na-kd:s hållbarhetskampanj, pandemin sammanfattad på en minut och annonsen som tidningsdrakarna stoppade. Resumés redaktion sammanfattar vad som har stuckit ut i veckan.


Ämnen i artikeln:

Na-kdMargaux DietzInfluencer marketingIKEAÅkestam HolstNord DDBMSBLe BureauElgigantenAIKLogitechWenderfalckRFSULäkare utan gränserNew Normal

Na-kd / Redgert Comms / Influencer Marketing 2.0

Na-kd vill uppmärksamma sina insatser för hållbarhet och tar hjälp av den omåttligt populära influencern Margaux Dietz, sin hållbarhetschef Anna Winde – och näringsminister Ibrahim Baylan. Varumärket kallar satsningen ”influencer marketing 2.0”.

Läs mer om kampanjen här. 

LÄS MER: Ministern försvarar sin medverkan i Na-kd:s kampanj 

Ikea / Åkestam Holst / En cirkulär jul

Åkestam Holst har under året återtagit ansvaret för Ikeas varumärkesbyggande kommunikation.
I byråns andra kampanj i det nygamla samarbetet spelar reklamfilmen på den känsla som många av oss bär på efter en lång period av coronarestriktioner – en vanlig jul där vi får umgås med släkt och vänner igen. I årets julkampanj visar Ikea också att det är tanken som räknas. Julfirandet visas ur ett barns perspektiv och en listig flicka anstränger sig för att hitta de ”perfekta” julklapparna till familjen – sådant som de verkligen behöver.

Läs mer här.

Arbetsgrupp

Ikea

Marketing Manager: Helena Gouveia

Marketing Comms Leader cluster: Helena Rosenqvist Hallin

Marketing Comms Specialist: Catherine Reimer

 

Åkestam Holst

Client Lead: Kjell Månsson

Head of strategy: Jerker Winther

Art Director: Michal Sitkiewicz, Jesper Holst

Copywriter: Rickard Beskow, Mark Ardelius

Account Manager: Anna Nollendorfs

Agency Producer: Leila Widgren

Ava / Nord DDB / Go fuck yourself

En helsideannons som flera dagstidningar tackade nej till att publicera, det blev resultatet när erotikljudappen Ava och Nord DDB sålde in kampanjen Go fuck yourself.

– Majoriteten av all erotik i dag är skapad utifrån ett manligt perspektiv. Därför vill vi på AVA Stories normalisera och lyfta kvinnlig lust och bryta normer om vad kvinnor gillar, säger Avas medgrundare Rosanna Thun.

Dagstidningarna som kontaktades avböjde alla publicering med förklaringen att detta var ett budskap som kvinnor inte skulle föredra eller ta till sig av. Mediehusen ville se en mjukare tonalitet i annonserna. Annonsen publiceras i stället i novemberupplagan av inredningsmagasinet Rum Hemma.

Läs mer här. 

MSB och LSU / Le Bureau / Fortsätt ta hand om varandra

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, uppmanar oss att fortsätta ta hand om varandra. Kampanjen har gjorts i olika tappningar. En mer humoristisk version för unga har gjorts i samarbete mellan MSB och Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer, LSU. En annan, mer emotionell tappning, skildrar pandemin genom både riktiga och regisserade klipp.

Reklambyrå är Le Bureau.

Läs mer här och här.

Elgiganten / Singles Day

Inför Singles Day satsar Elgiganten på humor – och lite snusk. På sociala medier har man kunnat se erbjudandena ackompanjeras av raggningsrepliker. I ett mejl till Resumé skriver Elgigantens kommunikationsansvariga, Li Persson:

”Singles Day är en annan typ av kampanj än till exempel Black Friday. Vi har därför en annan tonalitet och andra vinklingar i vår annonsering kring Singles Day. Vi marknadsför våra erbjudanden på ett humoristiskt sätt med glimten i ögat. Till exempel annonserar vi mer på Tinder än vad vi vanligtvis gör, eftersom Singles Day är en kampanj som i grunden riktar sig mot just singlar. Vi har fått positiv feedback från våra kunder gällande vår Singles Day kampanj, att vi tar ut svängarna lite extra är uppskattat.”

Se ett par exempel i bildspelet nedan.

Bild 1/3  

Foto: Maria Gustafsson

Knowit / ”Dick”

Annika Frankel, Lina Brunzell och David Birde på Knowit har skapat röstassistenten Dick. En röstassistent som förutom en mansröst också har stereotypiska manliga karaktärsdrag. Den är både disträ och sexistiskt, och mansplainar gärna.

”Dick” ska belysa bristen på digital jämställdhet och konsekvenserna av bristen på kvinnor i tech-branschen.

Kampanjen kommer synas under november månad i södra Sverige, bland annat på bio och i sociala medier. Filmen är gjord av Knowits inhouse-avdelning. 

Läs mer om kampanjen här.

Arbetsgrupp

Creative Director Annika Frankel

Copy David Birde

AD Lina Brunzell

Strateg Ulla-Karin Barrett

Projektledare Viveca Bertilsson och Markus Bagewitz

Klippning och grafik Figge Wulff-Wasberger och Frida Björk

Grafisk formgivning Niklas Ramviken

Kundansvarig Frida Arvidsson

Produktionsbolag Depiction

Ljudproduktion Donadoni

AIK / Post /”Lowlights”

Enligt Skolverket har vart tredje barn utsatts för nätmobbning. För att lyfta frågan låter AIK fotbollskommentatorn Niklas Jarelind förolämpa spelarna i den nya kampanjfilmen Lowlights med citat som

”Vad i helvete gör grabben, han är så pinsam, han förtjänar inte att bära AIK-tröjan.”

Bakom filmen ligger klubbens huvudbyrå Post Kommentarerna i filmen är hämtade från verkliga incidentrapporter som har gjorts av AIK Fotbolls ungdomsverksamhet. Filmen är en del av AIK och Benq:s utbildningsinitiativ Det digitala omklädningsrummet. 

Läs mer om kampanjen här.

 

Arbetsgrupp

Post

Patrik Sundberg – Projektledare

Viktor Bolin – Creative Director

Viktoria Löwkrantz – Produktionsledare och PR

Miquel Gallardo – Art Director

Carl Stuchly – Copy

Max Mohlin – Junior Copywriter

Erik Lokind - Video Editor (Spoon)

AIK Fotboll

Fredrik Söderberg – Vice klubbdirektör

Max Bergander – Värdegrundsansvarig

Tobias Larsson - Kommunikationschef

Olle Östman – Grafiker & kommunikatör

Filip Wiklund - Kommunikatör

BenQ Nordic

Petter Adolfsson – Marketing and communications manager

discovery+

Niklas Jarelind – Kommentator

Logitech / Wenderfalck / ”Handyoga”

Foto: Olivia :D

Logitech har tillsammans med Grounded Factory tagit fram en kampanj för handyoga i syfte att uppmuntra till fler pauser i vardagen, inte minst för händernas skull. Kampanjen Hand Yoga Flow är framtagen i samarbete med pr-byrån Wenderfalck.

I kampanjens rörliga material möter Logitechs mus Pebble M350 mus(yoga)mattor som är speciellt framtagna för kampanjen.  Filmerna består av handyoga-övningar framtagna tillsammans med yogainstruktören och influencern Sofi Kraft.

Övningarna är inspirerande av från befintliga yogapositioner och den klassiska skrivbords setupen - både i namnsättning och utförande. Bland namnen återfinns ”Downward Facing Mouse”, ”Desktop Curl, ”Key-bow Pose” och ”Crow Ctrl Pose”

Kampanjens rörliga delar har anpassats och distribuerats i sociala gränssnitt. Materialet kompletterades med en skrivbordposter för att illustrera övningarna.

Arbetsgrupp:

Logitech

Malin Sörensson, Marketing Manager för Logitech i Norden

Samarbetspartners:

Iman Malmberg, Grundare av Grounded Factory

Sofie Kraft, Yogainstruktör 


Produktionsteam

Linus Larsson, Videoproducent

Olivia Huerta, Fotograf


Wenderfalck

Jens Elfsberg, Kundansvarig

Tanja Peltoarvo, AD

Anders Malm, Copywriter

Sofi Viebke, Projektledare/PR 

Emmie Karlsson, PR-konsult

Fanny Jansson, Social Media Specialist 

RFSU / Valtech Radon / ”Sex frågor om sex”

I en ny kampanj vill RFSU uppmuntra unga att prata mer om sex. Sju nordiska influencers, däribland Peg Parnevik, får svara på sex frågor om sex för att få dem att påverka sina jämnåriga följare. Peg Parnevik.

De sju medverkande delar med sig av sin egen relation till sex, tips på kommunikation i sängen och kondomanvändning. Kampanjen och samtalen sprids via influencernas egna kanaler på Instagram och TikTok samt på kampanjsajten Dearcondom.org.

RFSU har också tagit fram ett nytt Snapchatfilter, där användare matchas med en emoji som representerar deras nuvarande sexliv, vilket syftar till att öka dialogen i en kanal där många unga spenderar mycket tid. 

Kampanjen pågår i Sverige, Norge och Finland under kommande veckor och är framtagen tillsammans med Valtech Radon och mediebyrån Scream. 

 

Läkare utan gränser / New Normal / ”Tillsammans”

En vit t-shirt med Läkare Utan Gränsers logotyp har huvudrollen i New Normals senaste kampanj för organisationen, ”Tillsammans”.  Kampanjen är den tredje i ett varumärkesbyggande koncept under namnet ”Tillsammans är vi Läkare Utan Gränser”. 

New Normals mätningar och analyser menar att de klassiska reklamkoncepten för att samla in pengar, att dramatisera händelser, inte fungerar. 

Med logotypen på tröjan skyddas personalen av internationell humanitär rätt, eller krigets lagar, att man inte får attackeras, straffas eller förföljas medan man utför livräddande arbete. 

 

Läs mer om kampanjen här.

Arbetsgrupp

Läkare Utan Gränser

Marketing Manager: Tove Olin

Marketing Coordinator: Anna Huerta

Digital Marketing Specialist: Petter Hägg

Editor: Åsa Nyquist Brandt

Content Producer: Sara Simon Borsiin

New Normal

Planner: Johan Henriksson

Project Manager: Sofia Hagansbo

Copywriter: Hannes Tomani

Art Director: Ivo Lundin Hatje

Producer: Marcin Tallmarken

Produktionsbolag: ACNE

Director & Stills: Daniel Skoglund

DP: Guto Moura

Executive Producer: Fredrik Skoglund

Producer: John Ericson

Production Service, Barcelona: The Rink Films

Voice: Alexej Manvelov

Casting + special thanks: Lotta Wicknertz, Casting by Smile

Editor: Haris Badic

Grade: Carl Skaff

Audio Mix: Ellinor Nilsson

Music: Upright & Haris Badic

Online: Ed Lever

Produktion print:

Stills: Sebastian Höglund

Costume: Anna Hagert, The Talent Group

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.