Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 10 november 2021, 14:25
Ministern mitt i Na-kd:s hållbarhetskampanj, pandemin sammanfattad på en minut och annonsen som tidningsdrakarna stoppade. Resumés redaktion sammanfattar vad som har stuckit ut i veckan.
Ämnen i artikeln:
Na-kdMargaux DietzInfluencer marketingIkeaÅkestam HolstNord DDBMSBLe BureauElgigantenAIKLogitechWenderfalckRFSULäkare utan gränserNew NormalNa-kd vill uppmärksamma sina insatser för hållbarhet och tar hjälp av den omåttligt populära influencern Margaux Dietz, sin hållbarhetschef Anna Winde – och näringsminister Ibrahim Baylan. Varumärket kallar satsningen ”influencer marketing 2.0”.
LÄS MER: Ministern försvarar sin medverkan i Na-kd:s kampanj
Åkestam Holst har under året återtagit ansvaret för Ikeas varumärkesbyggande kommunikation.
I byråns andra kampanj i det nygamla samarbetet spelar reklamfilmen på den känsla som många av oss bär på efter en lång period av coronarestriktioner – en vanlig jul där vi får umgås med släkt och vänner igen. I årets julkampanj visar Ikea också att det är tanken som räknas. Julfirandet visas ur ett barns perspektiv och en listig flicka anstränger sig för att hitta de ”perfekta” julklapparna till familjen – sådant som de verkligen behöver.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Ikea
Marketing Manager: Helena Gouveia
Marketing Comms Leader cluster: Helena Rosenqvist Hallin
Marketing Comms Specialist: Catherine Reimer
Åkestam Holst
Client Lead: Kjell Månsson
Head of strategy: Jerker Winther
Art Director: Michal Sitkiewicz, Jesper Holst
Copywriter: Rickard Beskow, Mark Ardelius
Account Manager: Anna Nollendorfs
Agency Producer: Leila Widgren
En helsideannons som flera dagstidningar tackade nej till att publicera, det blev resultatet när erotikljudappen Ava och Nord DDB sålde in kampanjen Go fuck yourself.
– Majoriteten av all erotik i dag är skapad utifrån ett manligt perspektiv. Därför vill vi på AVA Stories normalisera och lyfta kvinnlig lust och bryta normer om vad kvinnor gillar, säger Avas medgrundare Rosanna Thun.
Dagstidningarna som kontaktades avböjde alla publicering med förklaringen att detta var ett budskap som kvinnor inte skulle föredra eller ta till sig av. Mediehusen ville se en mjukare tonalitet i annonserna. Annonsen publiceras i stället i novemberupplagan av inredningsmagasinet Rum Hemma.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, uppmanar oss att fortsätta ta hand om varandra. Kampanjen har gjorts i olika tappningar. En mer humoristisk version för unga har gjorts i samarbete mellan MSB och Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer, LSU. En annan, mer emotionell tappning, skildrar pandemin genom både riktiga och regisserade klipp.
Reklambyrå är Le Bureau.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Inför Singles Day satsar Elgiganten på humor – och lite snusk. På sociala medier har man kunnat se erbjudandena ackompanjeras av raggningsrepliker. I ett mejl till Resumé skriver Elgigantens kommunikationsansvariga, Li Persson:
”Singles Day är en annan typ av kampanj än till exempel Black Friday. Vi har därför en annan tonalitet och andra vinklingar i vår annonsering kring Singles Day. Vi marknadsför våra erbjudanden på ett humoristiskt sätt med glimten i ögat. Till exempel annonserar vi mer på Tinder än vad vi vanligtvis gör, eftersom Singles Day är en kampanj som i grunden riktar sig mot just singlar. Vi har fått positiv feedback från våra kunder gällande vår Singles Day kampanj, att vi tar ut svängarna lite extra är uppskattat.”
Se ett par exempel i bildspelet nedan.
Bild 1/3
Foto: Maria Gustafsson
Annika Frankel, Lina Brunzell och David Birde på Knowit har skapat röstassistenten Dick. En röstassistent som förutom en mansröst också har stereotypiska manliga karaktärsdrag. Den är både disträ och sexistiskt, och mansplainar gärna.
”Dick” ska belysa bristen på digital jämställdhet och konsekvenserna av bristen på kvinnor i tech-branschen.
Kampanjen kommer synas under november månad i södra Sverige, bland annat på bio och i sociala medier. Filmen är gjord av Knowits inhouse-avdelning.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Läs mer om kampanjen här.
Creative Director Annika Frankel
Copy David Birde
AD Lina Brunzell
Strateg Ulla-Karin Barrett
Projektledare Viveca Bertilsson och Markus Bagewitz
Klippning och grafik Figge Wulff-Wasberger och Frida Björk
Grafisk formgivning Niklas Ramviken
Kundansvarig Frida Arvidsson
Produktionsbolag Depiction
Ljudproduktion Donadoni
Enligt Skolverket har vart tredje barn utsatts för nätmobbning. För att lyfta frågan låter AIK fotbollskommentatorn Niklas Jarelind förolämpa spelarna i den nya kampanjfilmen Lowlights med citat som
”Vad i helvete gör grabben, han är så pinsam, han förtjänar inte att bära AIK-tröjan.”
Bakom filmen ligger klubbens huvudbyrå Post Kommentarerna i filmen är hämtade från verkliga incidentrapporter som har gjorts av AIK Fotbolls ungdomsverksamhet. Filmen är en del av AIK och Benq:s utbildningsinitiativ Det digitala omklädningsrummet.
Läs mer om kampanjen här.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Post
Patrik Sundberg – Projektledare
Viktor Bolin – Creative Director
Viktoria Löwkrantz – Produktionsledare och PR
Miquel Gallardo – Art Director
Carl Stuchly – Copy
Max Mohlin – Junior Copywriter
Erik Lokind - Video Editor (Spoon)
AIK Fotboll
Fredrik Söderberg – Vice klubbdirektör
Max Bergander – Värdegrundsansvarig
Tobias Larsson - Kommunikationschef
Olle Östman – Grafiker & kommunikatör
Filip Wiklund - Kommunikatör
BenQ Nordic
Petter Adolfsson – Marketing and communications manager
discovery+
Niklas Jarelind – Kommentator
Foto: Olivia :D
Logitech har tillsammans med Grounded Factory tagit fram en kampanj för handyoga i syfte att uppmuntra till fler pauser i vardagen, inte minst för händernas skull. Kampanjen Hand Yoga Flow är framtagen i samarbete med pr-byrån Wenderfalck.
I kampanjens rörliga material möter Logitechs mus Pebble M350 mus(yoga)mattor som är speciellt framtagna för kampanjen. Filmerna består av handyoga-övningar framtagna tillsammans med yogainstruktören och influencern Sofi Kraft.
Övningarna är inspirerande av från befintliga yogapositioner och den klassiska skrivbords setupen - både i namnsättning och utförande. Bland namnen återfinns ”Downward Facing Mouse”, ”Desktop Curl, ”Key-bow Pose” och ”Crow Ctrl Pose”
Kampanjens rörliga delar har anpassats och distribuerats i sociala gränssnitt. Materialet kompletterades med en skrivbordposter för att illustrera övningarna.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Logitech
Malin Sörensson, Marketing Manager för Logitech i Norden
Samarbetspartners:
Iman Malmberg, Grundare av Grounded Factory
Sofie Kraft, Yogainstruktör
Produktionsteam
Linus Larsson, Videoproducent
Olivia Huerta, Fotograf
Wenderfalck
Jens Elfsberg, Kundansvarig
Tanja Peltoarvo, AD
Anders Malm, Copywriter
Sofi Viebke, Projektledare/PR
Emmie Karlsson, PR-konsult
Fanny Jansson, Social Media Specialist
I en ny kampanj vill RFSU uppmuntra unga att prata mer om sex. Sju nordiska influencers, däribland Peg Parnevik, får svara på sex frågor om sex för att få dem att påverka sina jämnåriga följare. Peg Parnevik.
De sju medverkande delar med sig av sin egen relation till sex, tips på kommunikation i sängen och kondomanvändning. Kampanjen och samtalen sprids via influencernas egna kanaler på Instagram och TikTok samt på kampanjsajten Dearcondom.org.
RFSU har också tagit fram ett nytt Snapchatfilter, där användare matchas med en emoji som representerar deras nuvarande sexliv, vilket syftar till att öka dialogen i en kanal där många unga spenderar mycket tid.
Kampanjen pågår i Sverige, Norge och Finland under kommande veckor och är framtagen tillsammans med Valtech Radon och mediebyrån Scream.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
En vit t-shirt med Läkare Utan Gränsers logotyp har huvudrollen i New Normals senaste kampanj för organisationen, ”Tillsammans”. Kampanjen är den tredje i ett varumärkesbyggande koncept under namnet ”Tillsammans är vi Läkare Utan Gränser”.
New Normals mätningar och analyser menar att de klassiska reklamkoncepten för att samla in pengar, att dramatisera händelser, inte fungerar.
Med logotypen på tröjan skyddas personalen av internationell humanitär rätt, eller krigets lagar, att man inte får attackeras, straffas eller förföljas medan man utför livräddande arbete.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Läs mer om kampanjen här.
Läkare Utan Gränser
Marketing Manager: Tove Olin
Marketing Coordinator: Anna Huerta
Digital Marketing Specialist: Petter Hägg
Editor: Åsa Nyquist Brandt
Content Producer: Sara Simon Borsiin
New Normal
Planner: Johan Henriksson
Project Manager: Sofia Hagansbo
Copywriter: Hannes Tomani
Art Director: Ivo Lundin Hatje
Producer: Marcin Tallmarken
Produktionsbolag: ACNE
Director & Stills: Daniel Skoglund
DP: Guto Moura
Executive Producer: Fredrik Skoglund
Producer: John Ericson
Production Service, Barcelona: The Rink Films
Voice: Alexej Manvelov
Casting + special thanks: Lotta Wicknertz, Casting by Smile
Editor: Haris Badic
Grade: Carl Skaff
Audio Mix: Ellinor Nilsson
Music: Upright & Haris Badic
Online: Ed Lever
Produktion print:
Stills: Sebastian Höglund
Costume: Anna Hagert, The Talent Group