Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

RFSL:s kampanj också motion – vill få fler att inkludera transpersoner

Publicerad: 7 Oktober 2020, 07:51

Från RFSL:s helsideannons i DN.

Foto: Press

Riv ut RFSL:s annons i DN och sätt press på din idrottsförening. Så sammanfattas en ny kampanj skapad av Volt, som vill göra idrotten ännu mer tillgänglig för transpersoner.


Ämnen i artikeln:

DNVoltRFSL

Transpersoner har en betydligt mer stillasittande fritid än befolkningen i allmänhet, något som bland annat beror på en osäkerhet kring omklädningsrum, oro för att inte bli bemött på ett respektfullt sätt samt slentrianmässig könsuppdelning. Det slår riksförbundet RFSL fast i en ny rapport, där de granskat transpersoner situation inom svenskt idrotts- och föreningsliv. 

För att uppmärksamma frågan om en mer inkluderande idrott har RFSL, tillsammans med reklambyrån Volt, tagit fram en motion som sprids genom en helsideannons i Dagens Nyheter. I motionen uppmanar de föreningsaktiva att i sin tur uppmana styrelsen i respektive förening att ta fram en plan samt riktlinjer för hur transpersoner ska inkluderas i gruppen. 

– Det blir väldigt tydligt med en motion för transinkludering under en föreningsstämma där styrelsen får ta ställning – är vi en förening för alla eller är vi inte det?, säger Frank Berglund, vice ordförande för RFSL.

Målet är att på så vis sänka tröskeln för transpersoners deltagande i idrott. 

– Vår brief har varit att marknadsföra rapporten, som i sin tur skrivits för att hjälpa föreningar att bli mer inkluderande. Så parallellt med ett traditionellt PR-arbete har vi valt att lyfta fram ett konkret verktyg för att driva förändring i styrelserummen – motionen, säger Viktor Arve, Art Director på Volt.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

DNVoltRFSL

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.