Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 7 oktober 2020, 07:51
Från RFSL:s helsideannons i DN.
Foto: Press
Riv ut RFSL:s annons i DN och sätt press på din idrottsförening. Så sammanfattas en ny kampanj skapad av Volt, som vill göra idrotten ännu mer tillgänglig för transpersoner.
Transpersoner har en betydligt mer stillasittande fritid än befolkningen i allmänhet, något som bland annat beror på en osäkerhet kring omklädningsrum, oro för att inte bli bemött på ett respektfullt sätt samt slentrianmässig könsuppdelning. Det slår riksförbundet RFSL fast i en ny rapport, där de granskat transpersoner situation inom svenskt idrotts- och föreningsliv.
För att uppmärksamma frågan om en mer inkluderande idrott har RFSL, tillsammans med reklambyrån Volt, tagit fram en motion som sprids genom en helsideannons i Dagens Nyheter. I motionen uppmanar de föreningsaktiva att i sin tur uppmana styrelsen i respektive förening att ta fram en plan samt riktlinjer för hur transpersoner ska inkluderas i gruppen.
– Det blir väldigt tydligt med en motion för transinkludering under en föreningsstämma där styrelsen får ta ställning – är vi en förening för alla eller är vi inte det?, säger Frank Berglund, vice ordförande för RFSL.
Målet är att på så vis sänka tröskeln för transpersoners deltagande i idrott.
– Vår brief har varit att marknadsföra rapporten, som i sin tur skrivits för att hjälpa föreningar att bli mer inkluderande. Så parallellt med ett traditionellt PR-arbete har vi valt att lyfta fram ett konkret verktyg för att driva förändring i styrelserummen – motionen, säger Viktor Arve, Art Director på Volt.