Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

RFSU släpper låt med Kornél Kovács – ska väcka sexlusten

Publicerad: 11 maj 2021, 08:00

Sexuell upphetsning börjar i hjärnan. RFSU släpper en låt tillsammans med dj:n och musikproducenten Kornél Kovács för att få oss att öppna upp för fler sinnesintryck kopplade till lust. Musiken baseras på en undersökning som visar vilka ljud människor går igång på.


Ämnen i artikeln:

RFSULjuddesignHouse of Radon

Ljud och musik kan på ett effektivt sätt förstärka upplevelser och skapa en viss sinnesstämning. Senaste åren har även erotiska ljud och ASMR blivit en trend, inte minst i ljudboksvärlden.

Nyligen genomfördes en nordisk Novusundersökning på uppdrag av RFSU, där respondenterna fick svara på vilka ljud de triggas av sexuellt. Det mest förekommande svaret blev musik.

Undersökningsresultatet lade sedan grunden för en ny låt. Syfte var att uppmana människor att utforska sin egen lust, via sina sinnen. Låten är framtagen tillsammans med dj:n och musikproducenten Kornél Kovács, som har tolkat olika ljud som nordbor går igång på. Låten innehåller allt från olika kroppsljud, ljudbilden av en fest bakom stängda dörrar till mobilnotiser och fågelkvitter. Takten rör sig mellan olika BPM. Bakom kampanjen står Radon Creative.

– Inför låtskrivandet tog jag del av RFSU:s undersökning kring ljud och lust samt pratade med ljudforskare. Jag har influerats av explicit ”sexig” musik som jag gillar, och hela tiden låtit skapandet vara en utforskande process som fått leda mig in på nya sensuella spår. Det har varit otroligt spännande att producera något som ska nå ända in i våra innersta rum, säger Kornél Kovács i en kommentar.

Initiativet till låten kom för att komplettera RFSU:s senaste lustserie ”Sense Me”, som tar tillvara på alla sinnen utom hörseln. Tolv produkter som på olika sätt skapar sensationer i kroppen genom att kittla, värma, dofta och smaka för att väcka lusten till liv.

 

FAKTA

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av RFSU. Den bygger på totalt 4014 webbintervjuer bland svenska, norska, danska och finska allmänheten och är riksrepresentativ för de olika länderna. Undersökningarna för Norge, Danmark och Finland är genomförda via en nära samarbetspartner till Novus. Datainsamlingen gjordes mellan 17 och 24 november 2020.

Musik är det som flest nordbor angav som svar på frågan om vilket ljud man går igång på.

Exempel på andra ljud nordborna går igång på som kartlagts i undersökningen är brasknaster, fågelsång, andetag, vågbrus, mobilnotiser och hög bas.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.