Kampanj
Rippler gör ny kampanj om fertilitet - vill öka kunskapen och minska stressen
Publicerad: 14 februari 2023, 12:40
I kampanjen ”Barnlängtan – att längta utan att gå sönder” får man följa Annas, Tanyas, Sandras, Annikas, Mikaelas och Claras fertilitetsresor. Foto: Pressbild: Rippler
Fertilitetskollen lanserar under alla hjärtans dag en ny digital kampanj med fokus på att minska stressen kring fertilitet och barnlängtan. Genom olika kvinnors berättelser om deras erfarenheter hoppas man på att öka kunskapen om fertilitet.
Under en högtid som alla hjärtans dag där mycket är centraliserat kring kärlek finns det många som känner stress kring att skaffa barn och är oroade i fall de inte kommer att bli gravida, är man redo att få barn och liknande. I kampanjen ”Barnlängtan - att längta utan att gå sönder” berättar sex kvinnor om deras erfarenheter med att skaffa barn och hur det påverkat deras liv och får följa med på deras egna fertilitetsresor.
– Vi vill hitta nya sätt att engagera i frågor som är viktiga för att stärka kvinnors hälsa. Förhoppningen är att kampanjen ska stödja alla kvinnor som känner, eller någon gång har känt, stress inför att skaffa barn och bidra till att fler får koll och planerar i tid, säger Niklas Årenberg, affärsenhetschef fertilitet, Gedeon Richter Nordics, som står bakom fertilitetskollen.com.
Kampanjen, som är framtagen av Rippler Communications, riktar in sig på kvinnor mellan 20-35 år oavsett om de är i förhållande eller är singel och kommer bestå av bland annat annonser på sociala medier och PR-uttag under året 2023. Kärnan i kampanjen är en längre video där kvinnorna möter bland annat en gynekolog och psykolog samt sex andra videos där man följer de sex kvinnornas egna resor.
Arbetsgrupp
Rippler Communications
Lina Ekros, rådgivare och projektledare
Robin Bratt, digital strategi och copy
Benjamin Tesfazion, innehållsproducent
Emy Sjöblom, innehållsproducent
Maria Kans, mediastrateg
Lova Gahlin, juniorkonsult