Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ritter sport skapar skräpvaluta: ”Som familjeföretag tänker vi i generationer”

Publicerad: 29 april 2022, 09:01

Chokladtillverkaren Ritter Sport vill uppmana fler att gå ut och plocka skräp. Samtidigt är kryptovalutor ett hett ämne. Lösningen? Skapa en skräpvaluta, Rittercoins, som belönar de som plockar skräp.


Ämnen i artikeln:

NyheterMiljö

Ritter Sport kom tillbaka till den svenska marknaden i fjol och har fokuserat på att positionera sig som ett hållbart och medvetet varumärke. Med naturen i åtanke lanserar man nu en ny kampanj i Sverige, där belöningarna kan bli bland annat choklad, kläder, eller en Playstation-konsol.

– För oss är det självklart att vi ska ta hand om naturen. Som ett familjeföretag tänker vi i generationer och därför är hållbarhet och att ha naturen i åtanke viktigt för oss. För att vi ska kunna göra ”nature friendly chocolate” behöver vi värna om vår omgivning. Detta är ett sätt att visa det för svenska folket, säger Asmus Behn, project manager på Ritter Sport.

Upplägget är enkelt: genom att plocka upp skräp och skicka in bilder så belönas konsumenten med ”Rittercoins”. Mängden av valutan beror på mängden skräp. 

– Rittercoins kan man använda i vår egen e-handel. Där kan man köpa choklad, kläder eller elektronik. Man kan även skänka sina coins till välgörenhet, säger Asmus Behn.

Kampanjen kommer också synas på Tiktok med hjälp av influencers och olika utmaningar. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterMiljö

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.