Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Röda korset kapar Triss manér i kriskampanj: ”En hommage till Triss”

Publicerad: 9 juli 2021, 08:23

Plötsligt kommer krisen – det är budskapet som Röda korset vill lyfta fram i sin senaste kampanj. Och till hjälp tar man en annan känd reklam.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstTrissRöda Korset

– En kris slår till plötsligt. I filmerna har vi hittat på varumärken, och i radiospotarna också. I printlösningen tyckte vi att det här blev slagkraftigt, säger Rickard Beskow som är copywriter och partner på byrån Åkestam Holst NoA, som står bakom reklamen.

Att man i kampanjen väljer att anspela på Svenska spel och Triss reklam är något av en hyllning till deras varumärke, förklarar Rickard Beskow.

– Triss har gjort det så bra. Det här maneret är välkänt och det är lite av en hommage till dem, att man kan avkoda det så fort, säger han.

LÄS MER: Röda korset låter krisen slå till mitt i reklampausen 

Enligt Rickard Beskow är det inte fråga om renommésnyltning, eftersom Röda korset är en hjälporganisation. Han framhåller också att annonsen är en hyllning, och för en god sak.

– Vi leker med det formatet för att få fram vårat budskap. Förhoppningsvis ser Triss att det är för en god sak.

Responsen på annonsen har enligt Rickard Beskow varit positiv. 

– Många tycker att det är ett slagkraftigt sätt att lyfta fram budskapet. Det känns igen snabbt och väcker en reaktion, som ju behövs i print. 

Annonsen gick bara i Dagens Nyheter under gårdagen, den 8 juli, och är också Röda korsets bidrag i DN:s tävling Reklamcupen. 

Från Dagens Nyheter 8/7.

Resumé har sökt Svenska Spel, som avböjer att kommentera.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.