Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Röda korset låter krisen slå till mitt i reklampausen

Publicerad: 7 juli 2021, 06:47

Filmerna ser initialt ut att vara helt vanliga reklamfilmer för pasta eller bilar, men efter en stund slår krisen till.

Det kan vara svårt att förutspå när, var eller hur en kris slår till. Därför behöver Röda korsets volontärer alltid vara är förberedda. Det är något som Röda korset vill lyfta fram i sin senaste kampanj.


Ämnen i artikeln:

Röda KorsetÅkestam HolstGiants & ToysReklamfilmKampanj

I den nya kampanjen får tittarna se filmer som initialt ser ut att vara helt vanliga reklamfilmer för pasta eller bilar. Men efter en stund kommer krisen på besök och sätter karaktärerna i en utsatt situation. Allt för att visa hur krisen kan komma helt utan förvarning och att det därför är viktigt att Röda korsets volontärer är redo att rycka in när hjälp behövs.

– Röda Korset finns på plats i 192 länder, med miljoner volontärer. Det gör att vi snabbt kan dra i gång hjälpinsatser när en kris slår till. Genom kampanjen vill vi lyfta fram att en kris kan inträffa helt plötsligt, men att Röda korset som världens största humanitära nätverk är beredda på det mesta, säger Lisa Johansson, kampanjledare på Röda korset, i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: Åkestam Holst lanserar nytt koncept för 7-Eleven – här är första kampanjen

– Vi ville låta krisen slå till helt utan förvarning, precis som det kan vara i verkligheten. Därför har vi jobbat med både ljud, musik och det visuella uttrycket för att efterlikna reklamfilmer för pasta och bilar. Allt för att överraska tittarna när de sitter hemma i TV-soffan och kollar på reklamfilmerna mellan programmen, säger Rickard Beskow, kreatör på Åkestam Holst NoA. 

Kampanjen är framtagen av Åkestam Holst NoA och regisserad av Måns Månsson på Giants&Toys. Förutom filmerna innehåller kampanjen även radiospotar och annonser som kommer gå under sommaren.

 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.