Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 10 December 2020, 12:43
Från Röda Korsets julkampanj.
Foto: Press
Årets julkampanj för Röda Korset har tagits fram tillsammans med Åkestam Holst och produktionsbolaget Giants & Toys.
Med årets julkampanj vill organisationen Röda Korset få svenskarna att tänka om kring de slentrianmässa ursäkter som framförs som argument mot att skänka pengar.
– Vi vet att människor ofta vill engagera sig, men ibland är det lätt att hitta ursäkter. De flesta har säkert någon gång stressat förbi någon från en välgörenhetsorganisation, eller tänkt att man borde skänka pengar men av någon anledning inte gjort det. Vi vill med glimten i ögat fånga upp de som känner igen sig, säger Lisa Johansson, kampanjledare på Röda Korset, i ett pressmeddelande.
Med en humoristisk kampanjfilm skildras vardagen på det fiktiva Ursäktsarkivet, som tar emot, sorterar, diarieför och digitaliserar alla ursäkter som yttras i landet.
– Vi hoppas kunna ge människor en tankeställare genom att visa hur det faktiskt hade varit om alla ens ursäkter hade sparats någonstans. Att blanda känslan av en statlig myndighet med ett anrikt arkiv, och sedan dra upp stresskänslan 300%, har varit en rolig uppgift. Jag kommer personligen aldrig att slänga ur mig en dålig ursäkt igen, säger Linus Bronge, kreatör på Åkestam Holst NoA.
Filmerna är regisserade av Sara Haag och producerade av Giants & Toys.
Röda Korset:
Per Westberg – Kommunikations- och insamlingschef
Malin Barnö – Marknadschef
Lisa Johansson – Kampanjledare
Åkestam Holst NoA:
Magnus Jakobsson – Creative Director
Linus Bronge – Art Director
Oskar Pernefeldt – Art Director
Jenny Näslund – Projektledare
Lotta Linde – Produktionsledare
Frida Norén – Strateg
Henrik Sjödin – Strateg
Giants & Toys:
Sara Haag – Regissör
Tilde Franzén – Exekutiv Producent
Carl Sander – Producent