Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Röda korset vill minska oro och ångest i kristider

Publicerad: 3 Juli 2020, 10:07

Coronakrisen har varit en hård smäll för många. Tusentals människor sörjer anhöriga som gått bort och många är sjuka eller isolerade i rädsla för att drabbas. Röda Korsets senaste kampanj ”När allt inte är som vanligt” syftar till att minska vår tids oro, stress och ångest.


Ämnen i artikeln:

Röda KorsetOTW

Röda Korsets kampanj, framtagen av OTW, bygger på insikten att psykologiskt stöd kan vara minst lika viktigt som annan hjälp i en krissituation.

– Vi behöver prata mer om psykisk ohälsa och utmana de tabun som fortfarande finns kring att må dåligt. Både i Sverige och globalt ökar den psykiska ohälsan. I den här krisen påverkas vi alla på ett eller annat sätt, och tillsammans kan vi hjälpa varandra att må bättre, säger Sara Hedrenius, krisexpert på Röda Korset i en kommentar.

Med en omfattande digital satsning, framtagen tillsammans med OTW, vill Röda nu nå många fler med den kunskap som ger stöd och hopp just nu. Organisationen har lång erfarenhet av att hjälpa människor genom kris och katastrof.

– Kunskap om hur det är att må dåligt och vad man kan göra för att ta hand om sig eller en nära kan lugna och avdramatisera, men framför allt hjälpa och förebygga ohälsa. Ju tidigare människor får hjälp, desto mindre är risken att problemen växer. Särskilt viktigt är det här för människor som redan lider av psykisk ohälsa i någon form, säger Sara Hedrenius i en kommentar. 

I marknadsföringen lyfts en film som fångar ett samtal i Facetime mellan en flicka och hennes farfar.

– Vi ville porträttera Sverige precis som det är just nu och valde samtalet mellan barnbarn och farfar som första trigger-exempel. Det finns så mycket bakom det lilla samtalet som nu inte är som vanligt och därför sätter igång våra känslor. Ett helt vanligt videosamtal kan idag fyllas med en mycket större historia, säger Paul Jerndal, creative director på OTW.


Kampanjen ”När allt inte är som vanligt” rullar under juli månad i sociala kanaler och via content display, innehållet ska därefter leva vidare och fortsätta utvecklas som en permanent del av Röda Korsets webbplats. På samlingssidan finns gott om fakta, animationer som förklarar svåra begrepp som oro och stress, personliga berättelser och intervjuer där Röda Korsets experter berättar om hur man kan ta hand om sig själv, hantera sorg, prata med barn eller klara av vardagen. En del av innehållet riktar sig specifikt till grupper som är extra drabbade just nu, till exempel personal inom vården.  

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Röda KorsetOTW

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.