Kampanj
Röhnisch vill utmana bilden av kvinnligt svett
Publicerad: 7 mars 2023, 09:15
Foto: Emilia Bergmark-Jiménez / Skarp Agent
Med kampanjen Sweat Like a Woman vill det svenska sportvarumärket Röhnisch utmana normen för kvinnor, igen. Målet är att visa upp kvinnors svettande som något naturligt, ett tecken på styrka och något att vara stolt över.
Röhnisch har tidigare tagit fram PMS-kollektionen Infinite Flex, justerbara tights och sport-BH som kan anpassas utifrån kroppens månadscykel. I kampanjen My Shape, porträtterade varumärket en stark kvinnlig kropp på ett sätt som man sällan ser i sportindustrin.
Med Sweat Like a Woman, som lanseras lagom till kvinnodagen vill varumärket uppmana till att bryta det för kvinnor ofta inbyggda mönstret att dölja sin svett vid träning och i stället visa upp det som något naturligt, kraftfullt och hälsosamt.
Sweat Like a Woman frontas av fyra kvinnor som alla utgör fysiska exempel på hur styrka och svett tar sig uttryck - artisten Seinabo Sey, den personliga tränaren Louise Sondlo, dansaren Johanna Larsson samt profilen Kajsa Schuterman.
Bakgrunden till initiativet är Röhnisch ofta får frågan om svetten syns på plaggen. Det finns en form av omedveten och inbyggd skam för kvinnor att visa sin svett.