Kampanj
S nya kampanjfilm: Söker konfliktyta med högerblocket
Publicerad: 4 maj 2022, 14:07
I går presenterade Socialdemokraterna sin valfilm och valslogan – Vårt Sverige kan bättre. Partiets kommunikationschef Helena Salomonsson menar att S inte viker för att prata om de utmaningar Sverige har.
I går presenterade partisekreterare Tobias Baudin Socialdemokraternas valkampanj och tillhörande reklamenheter. Valsloganen lyder ”Vårt Sverige kan bättre” och i kampanjen tar Socialdemokraterna sikte på tre områden – segregation och brottslighet, vinster i välfärden samt klimatomställningen.
I filmen, som precis som tidigare är framtagen av Acne, tar partiet avstamp i Magdalena Anderssons karriär som simmare. Redan från start slår man an en nostalgisk ton där statsministern minns tillbaka på sin ungdom: ”Sverige var tryggt. Jag hade simningen, den lärde mig att kämpa och göra det som krävs. Vi pushade varandra och gjorde varandra bättre”. Inledningen följs av ett montage med bilder på Olof Palme och svensk basindustri i mitten av 1900-talet. Därefter presenterar Magdalena Andersson löften om att lösa de problem partiet ser som avgörande. I slutet hårdnar tonen något och vi förflyttas tillbaka till simhallen där hon konstaterar att det kommer ”krävas mer, av både dig och av mig. Tillsammans kan vi göra vårt Sverige bättre”.
Kampanjbudgeten för partiet ligger på cirka 100 miljoner kronor.
LÄS MER: Här är Miljöpartiets nya grafiska profil
LÄS MER: Stor intervju med SD om Youtube-strategin inför valet: ”Vi trumfar reklambyråerna”
Socialdemokraternas kommunikationschef Helena Salomonsson berättar att sloganen ”Vårt Sverige kan bättre” hämtats från Magdalena Andersson själv. Statsministern använde sig av begreppet redan i sitt installationstal och enligt Salomonsson resonerade uttrycket med väljarna.
– Det här är ett arbete vi gör gemensamt. Magdalena Andersson är tydlig med att Sverige har utmaningar men också att Socialdemokraterna har lösningar. Det blir dessutom en konfliktyta mot det högerkonservativa blocket som inte vill ha de gemensamma lösningar vi vill se.
LÄS MER: Socialdemokraternas plan inför riksdagsvalet: inhouse och digitalt
LÄS MER: Centerpartiet skrotar ”Närodlad politik” – här är nya loggan och grafiska profilen
Socialdemokraterna har styrt i åtta år och att då säga att ”Sverige kan bättre”, öppnar inte det upp för en del kritik?
– Jag tycker inte vi ska vara rädda för att prata om utmaningarna. Vi har en ny partiledning med nya analyser och lösningar om hur vi tar Sverige framåt. I filmen försöker vi prata om de övergripande frågorna och har en tonalitet som är mer resonerande än bombastisk.
Vid sidan av den film som nu presenteras släppte partiet i höstas en film och ytterligare en till kommer i slutet mot sommaren. Helena Salomonsson säger att de numera har ett mer aktivt kommunikationsarbete under mellanvalsperioden än tidigare. Kommunikationen har i huvudsak skett i digitala kanaler och via företrädarnas personliga konton.
Två frågor som inte fick plats i kampanjfilmen är pensioner och a-kassa, två områden där Socialdemokraterna lagt fram förslag om höjningar.
– I filmen valde vi att prata mer om de övergripande frågorna. Ämnen som pensioner och a-kassa är något vi pratat mycket om i mötet med väljarna, oavsett om det skett via dörrknackning eller i digitala forum.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.