Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Så bygger Snabbgross upp sin kundklubb – kampanjen fortsätter i Stockholm

Publicerad: 9 juni 2022, 09:15

Snabbgross Club och vd Eva Pettersson har offensiva planer för konceptet. Tredje butiken i kedjan öppnades förra veckan. Nu är ytterligare minst två klara.

Foto: Axfood

Stureplan, Katarinahissen och en tunnelbanevagn på röda linjen är målade i Snabbgross Clubs orangea färger. Dessutom investerar kedjan bland annat i annonser, direktreklam och radioreklam i de privata stationerna.


Ämnen i artikeln:

Axfood

Snabbgross Club kom till Skövde i torsdags förra veckan men Axfoods ett och ett halvt år gamla koncept som vänder sig till privat- och företagskunder ska rullas ut på nya marknader.

Nu är alltså minst två butiker till klara.

– Vi gör om Snabbgross i Jönköping och Sundsvall till Snabbgross Club i slutet av året, säger Eva Pettersson till Dagligvarunytt om kedjans fjärde och femte butik.

Läs gärna: Haus gör sommarkampanj för Axfoods nya klubbkoncept 

Axfoods plan är att Snabbgross Club successivt ska finnas på ytterligare platser i landet.

– Det finns en stark efterfrågan hos privatpersoner att kunna ta del av Snabbgross Clubs unika erbjudande. Många vill kunna köpa stora förpackningar som är mer prisvärda än i traditionella handeln. Snabbgross Club har dessutom ett restaurangsortiment som inte finns någon annanstans.

Alternativen för Snabbgross Club är etableringar av butiker – eller konverteringar från just Snabbgross.

– Men det måste givetvis vara rätt läge och förutsättningar för butiken. Snabbgross Club behöver livsmedelstillstånd för att sälja till konsument, säger Eva Pettersson.

Snabbgross Club har drygt 25 000 medlemmar och genomför just nu en stor reklamkampanj i centrala Stockholm för att locka nå fler hushåll i regionen

Foto: Axfood

Snabbgross Club invigde första butiken på Enebyängens handelsplats i Danderyd norr om Stockholm i slutet av 2020 och andra på området Weda i Södertälje i augusti 2021.

Båda etablerades alltså under pågående pandemi.

– Det var inte optimalt att öppna då men vi har ändå nått en försäljning som följer planen vi hade innan corona. Många har ätit lunch och middag hemma och det kan förklara att det gått så bra. Kunderna kommer inte lika ofta som till en vanlig matbutik men snittköpen ligger på betydligt högre nivåer.

Starten på handelsområdet Stallsiken i Skövde är den främsta hittills.

– Nu är alla restriktioner borta och man vill göra stora inköp till studenten, bröllop och andra sommarfester, säger Eva Pettersson.

I dag har Snabbgross Club drygt 25 000 medlemmar i databasen och inflödet har varit ungefär 1 000 i månaden.

Senaste tiden är takten uppe 2 000 och kan bero på en omfattande kampanj i centrala Stockholm.

– Många närboende känner till Snabbgross Club och är jättenöjda. Nu är ambitionen självklart att fler i Storstockholm ska upptäcka oss.

 

 

Thomas Ohlén

Reporter på tidningen Dagligvarunytt

thomas.ohlén@bonniernews.se

Artikeln har också publicerats hos tidningen Dagligvarunytt. Resumé och dagligvarunytt ingår båda i Di-gruppen, Bonnier News.

Ämnen i artikeln:

Axfood

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.