Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Så empatisk uppfattades partiernas reklam i valrörelsen

Publicerad: 16 september 2022, 11:58

Centerpartiets reklam uppfattades som mest empatisk visar en färsk undersökning.


Ämnen i artikeln:

NyheterCenterpartiet

Både före och efter riksdagsvalet har tonaliteten i partiernas kommunikation varit ett föremål för diskussion. Den 25 augusti skrev Håkan Olofsson en lång text i Resumé om hur partierna har flyttat sina positioner under mandatperioden. Valrörelsen har i högre utsträckning än tidigare präglats av negative campaigning och attackannonser och forskare som Resumé har talat med vittnar om en smutsigare valrörelse pådrivet av partiernas retorik på sociala medier.

PFM Research har låtit sin webbpanel svara på frågor kring i vilken utsträckning de uppfattar de olika partierna som empatiska, bland annat med specifika frågor om partiernas reklam. Mellan 2-7 september genomfördes undersökningen med svar från 1000 respondenter. Dessa fick först svara på i fall de hade sätt partiernas reklam eller inte.

I mätsningen svarar 48 procent att de upplever Centerpartiets reklam som ”ganska” eller ”mycket” empatisk, det är störst andel positiva av alla partier. Sverigedemokraterna uppvisar de lägsta empatibetygen inom reklam och mediebild, men höga betyg inom att sätta sig in i väljarnas situation, behov, upplevelse och känsla, där Miljöpartiet upplevs i särklass sämst tillsammans med hur de upplevs i debatter. Bara Sverigedemokraternas reklam uppfattas som mindre empatisk än Miljöpartiet. 

Undersökningen visar att bara i snitt 38 procent har upplevt partiernas reklam som empatisk, vilket vi kan ställa mot resultaten för PFM Research mätning av konsumentvarumärken, Kundempati Index, där i snitt omkring 48 procent av konsumenterna upplever reklamen från handelns företag som empatisk.

Utmärkande för Centerpartiet och Socialdemokraterna i topp är att endast en av fem har upplevt deras reklam som oempatisk, i motsats till Sverigedemokraterna vars reklam upplevts som oempatisk av 47 procent.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

Om undersökningen

PFM Research’s webbpanel Åsiktsgruppen (som används i Empati Index) är slumpmässigt telefonrekryterad. Den är rikstäckande och består av ett representativt antal medlemmar av den svenska allmänheten.

Undersökningen Empati Index har genomförts 2-7 september med svar från totalt 1000 respondenter. Empati Index är en del av Empatiinitiativet, som driver området empati som en viktig samhällsfråga, och där

även undersökningen Kundempati Index och tävlingen Empati Grand Prix ingår.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterCenterpartiet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.