Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Så kommunicerar varumärkena i coronakrisen

Publicerad: 17 Mars 2020, 10:55

Weber ber följarna om råd, olika budskap från livsmedelskedjorna och få varumärken som använder humor. Resumé har samlat en rad varumärkens coronakommunikation.


Weber ber följarna om råd

Precis som många andra uttrycker grillfabrikören Weber en undran om vad de ska göra nu. I en Facebookpost från gårdagen frågar de sina följare om de vill att de på Facebooksidan tar en paus från att posta eller om de ska fortsätta med ”business as usual”. Responsen är i allmänhet positiv och de flesta följare tycks vilja se fortsatt grillinspiration.

Livsmedelskedjor uppmanar kunderna att inte bunkra

Världen över ringlar köerna till dagligvaruhandeln långa. Många enskilda butiker har gått ut i sociala medier och uppmanat sina kunder att inte bunkra mer än nödvändigt, något som tycks ha fått begränsad effekt. En rad dagligvarubutiker har nu gått samman för ett internationellt meddelande där kunderna uppmanas att inte handla mer än vad de för tillfället behöver. 

Ica: ”Kunderna ska kunna handla precis de varor de vill”

Till skillnad från tidigare nämnda dagligvarukedjor går Ica ut och berättar att det jobbar för att kunderna ska kunna handla så mycket de behöver. Den centrala kommunikationen till trots har flera enskilda Ica-handlare gått ut på sina egna Facebook-sidor och uppmanat kunderna att undvika bunkring.

Katrin Zytomierska marknadsför omega 3-olja – följarna rasar

Influencern Katrin Zytomierska, som i helgen var med i Svenska dagbladets granskning av kreditbolagens marknadsföring i sociala medier, går ut och berättar om att hennes nylanserade omega 3-olja kan stärka immunförsvaret vilket i sin tur kan leda till bättre skydd mot coronaviruset covid-19. Följarna verkar dock ha reagerat negativt och menar att det inte finns några bevis för att omega 3 skulle hjälpa mot viruset.

Resumé söker Katrin Zytomierska för en kommentar.

Pornhub erbjuder gratis premiuminnehåll till italienare

Pornhub är sällan sena att hoppa på dagsaktuella händelser med glimten i ögat. Även om de flesta annonsörer just nu håller en låg profil gick porrsajten i helgen ut och berättade att man öppnade upp sin betalsajt för alla italienare. Pr-tricket har fått globalt genomslag.

Paddy power sammanfattar fotbollsfansens känslor

Precis som Pornhub brukar det brittiska spelbolaget Paddy power sällan vara rädda för att i sociala medier hoppa på de senaste nyhetshändelserna. I ett par tweets har de sammanfattat den tomma känsla fotbollsfans känner när matcherna ställs in och talat till de som inte riktigt klarar av att hålla uppe samma arbetsmoral när de tvingas jobba hemma.

Reddit-grundare köper utomhusannonser – uppmanar folk att stanna hemma

I flera länder har det i dagarna utfärdats olika typer av utegångsförbud. I går kväll uppmanade president Donald Trump amerikanerna att inte samlas i grupper på fler än tio. För att få ytterligare spridning på budskapet uppmanar nu Alexis Ohanian, en av Reddits medgrundare, folk att stanna hemma. Utomhusannonserna är även prydda med den i sociala medier spridda hashtaggen #flattenthecurve.

Ford styr om reklamfilmerna

Som Resumé rapporterade om i Morgonsvepet har biltillverkaren Ford ställt in två större kampanjer och ersatt dem med enheter inriktade på hur de hjälper till i tider av kriser. 

Ikea skänker 50 000 ansiktsmasker

På Ikea i Kållered upptäckte de att de hade 50 000 ansiktsmasker liggandes på lagret. Efter upptäcken valde de att donera alla masker till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, det rapporterar Expressen.

– Vi pratade om det i ledningsgruppen och sa att ansiktsmaskerna inte är något som vi hade behov av och att vi kunde skänka dem till våra riktiga hjältar i sjukvården. Att visa solidaritet är jätteviktigt i sådana här tider, säger Johan Andersson.

Chipotle mexican grill erbjuder digitala lunchdejter med kändisar

Restaurangkedjan Chipotle mexican grill försöker sprida lite glädje i tuffa tider. I veckan kommer kedjans kunder att kunna tävla om att käka lunch med en kändis via det digitala mötesverktyget Zoom.

Flera matkedjor erbjuder gratis hemleverans

I både Sverige och internationellt har flera matkedjor börjat erbjuda gratis hemleveranser. I Sverige var Max det första varumärket att införa initiativet och internationellt var KFC tidiga på bollen. Även CDON har agerat liknande och halverar priserna på hemleverans.

– Vi vill nu försäkra oss om att vi gör det vi kan för att minska smittspridning i samband med Coronaviruset. Att vi halverar priset på hemleverans gör att fler av våra slutkunder har möjlighet att välja leveranser direkt hem till dörren istället för att behöva lämna hemmet. Vi har redan sett att hemleveranser har ökat med nästan 100 procent på varor från vårt eget lager jämfört med föregående vecka. Parallellt säkerställer vi att CDON förblir en effektiv säljkanal för våra externa handlare och stöttar dem att upprätthålla verksamheten trots virusoron.

Prime startar nyhetsbrev om coronavirusets spridning

Kommunikationsbyrån Prime, som precis som många andra byråer jobbar uteslutande med coronarelaterade frågor, släpper ett dagligt nyhetsbrev med information om coronautvecklingen.

”Rapporterna syftar till att ge en övergripande bild av läget och innehåller de största händelserna i Europa och Sverige, de viktigaste besluten som kommunicerats från myndigheter och de senaste nyheterna från större verksamheter och företag.” skriver byrån i ett mejl.

KFC drar tillbaka kampanj

KFC har länge följt taglinen ”Finger lickin good”. Den senaste veckan har varumärket kört en utomhuskampanj på just det temat men där de låtit människorna i enheterna stå för budskapet. I en period då människor uppmanas att vara extra försiktiga med sin handhygien drar de nu tillbaka kampanjen.

Solidsport ska lyfta positiva initiativ från idrottens värld

Vanligtvis sänder streamingtjänsten Solidsport tusentals matcher varje vecka, en gång som under förra veckan fick en abrupt och osäker paus. Istället för att pausa hela verksamheten väljer streamingtjänsten nu att satsa på Solidsport news, ett initiativ som dagligen ska bevaka hur coronakrisen påverkar sportvärlden men också lyfta fram positiva exempel på hur klubbar, medlemmar eller eldsjälar handskas med krisen.

– Vi vet redan att miljontals människor i Sverige påverkas i stor utsträckning. Särskilt idrottsrörelsen när gym stänger, matcher ställs in och hela föreningar stänger sin verksamhet i syfte att minska smittspridningen i samhället, säger Tobias Thalbäck, VD på Solidsport, i ett pressmeddelande.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.