Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Så lyckades OLW göra chipskampanjen viral: ”Journalisters frågor var en nyckelfaktor”

Publicerad: 13 april 2022, 12:54

Karl Händel, vd för Smartson.

Foto: Pressbild/Ludwig Saari

Med hjälp av mikroinfluencers, paketering och tajming blev OLW:s chipskampanj så viral att den togs upp av TV4 och Aftonbladet. Här avslöjar Karl Händel, vd för Smartson, som låg bakom kampanjen hur de lyckades.


Ämnen i artikeln:

OLWKampanjViralt

Över 40 000 unika besök på kampanjsidan, 10 000 ville bli chipstestare, 1 000 mikroinfluencers och massiv medieuppmärksamhet med artiklar och inslag i Aftonbladet, TV4, Elle, MSN och Nyheter24. När OLW lanserade kampanjen maximerade de räckvidden och intresset. I kampanjen rekryterade de 1 000 mikro- och nanoinfluencers med en samlad följarskara på knappt 100 000 och skickade ett paket med sex produktnyheter.

Dessa ”testpiloter” skulle sedan utföra uppdrag med utgångspunkten att toppa ”livet med en nypa salt” och ”dela sin upplevelse via sina sociala medier ”via kreativa video stories”. 

LÄS OCKSÅ: 73 762 bidrag – storsuccé för Estrellas smaktävling 

Enligt Karl Händel, vd för Smartson, som utformade kampanjen tillsammans med OLW, söker de ständigt nya sätt att nå ut till konsumenter.

– Här såg vi kraften i att 1 000 familjer fick en paketerad upplevelse serverad till fredagsmyset och gavs möjligheten att dela sin personliga upplevelse via word-of-mouth och sociala medie plattformar såsom Tiktok och Instagram. Konceptet blev ännu mer relevant då butiksdemo och eventmarknadsföring inte var möjliga på grund av pandemin, säger han.

Varför använde ni mikro- eller nanoinfluencers? Vilka fördelar finns det att jobba med dem istället för stora influencers?

- Vi genomför löpande nordiska studier kring hur vi använder olika källor i köpbeslut. Där ser vi ett ett tydligt samband mellan tilliten och hur nära relation konsumenten har till källan. Högst trovärdighet har vänner, 92 procent, och familj, 85 procent. Rekommendationer från den närmsta kretsen saknar oftast egen vinning, de bidrar med sin erfarenhet på ett ärligt och transparent sätt. Mikro- och nanoinfluencers är dessutom mycket närmre slutkonsumenten, både rent faktiskt via deras egna nätverk men också den upplevda autenticiteten, säger Karl Händel.

LÄS OCKSÅ: Livet efter ”fredagsmys” – så ska OLW hitta tillbaka till rötterna 

”Fredagsmyset är centralt i folksjälen”

Att stora medier som Aftonbladet och TV4 hakade på skadade knappast räckvidden i kampanjen. TV4 sände ett nästan 4 minuter långt inslag om testet och Aftonbladets artikel skapade över 17 000 kommentarer på ett dygn. Även MSN, Elle och Nyheter24 hoppade på tåget.

Hur lyckades ni få bevakning i TV4 och Aftonbladet? Fanns det några ”knep” för att få medierna att snappa upp det?

– Fredagsmyset är centralt i den svenska folksjälen och engagerar mycket! Vår kampanj skapade snabbt en snöbollseffekt då ämnets lekfulla twist bröt av övrigt nyhetsflöde – engagemanget från läsare och tittare var högt från dag ett vilket syntes i besök, kommentarer och delningar. Att vara snabb på att svara på journalisters frågor var också en nyckelfaktor, säger han.

Vilka lärdomar har ni dragit av kampanjen?

– Vikten av tajming och bekräftelsen i kraften av att jobba med testimonial videos skapar högt engagemang i olika plattformar. Men också att arbeta direkt med målgruppen genom mikro- och nanoinfluencers.

Har det blivit en svensk tradition att svenska chipsproducenter alltid gör något form av chipstest varje år? Hur kommer det sig?

- Bra fråga, produkttester skapar ett starkt engagemang och konsumenter är ofta nyfikna att uppleva nya smaker. Vi ser även att feedbacken blir väldigt värdefull för produktutveckling och paketering, säger Karl Händel.

LÄS OCKSÅ: Tiktok-profiler hjälper Estrella lansera kampanj och ny ljudidentitet

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

OLWKampanjViralt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.