Kampanj
Så ska Teknikföretagen få unga tjejer att intressera sig för teknik
Publicerad: 16 februari 2023, 14:11
Så ska tjejer lockas till att vilja gå tekniskt.
Borg Owilli har fått i uppdrag av arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen att få fler tjejer att bli intresserade av teknik och i slutändan se över sitt gymnasieval.
Borg Owilli och Teknikföretagen har tagit fram webbserien Praktikanten där Tiktok och Youtube-kändisar besöker Teknikföretagens olika medlemmar. Webbserien lanseras i Teknikföretagens egna kanaler och marknadsföras i sociala medier.
Allt färre söker sig till Teknikprogrammet på gymnasiet, inte minst tjejer som i dag är underrepresenterade i de flesta gymnasieskolorna.
I webbserien Praktikanten, framtagen tillsammans med Borg Owilli, vill Teknikföretagen bredda bilden av teknikområdet. Det genom att stärka kopplingen mellan teknik och andra områden som till exempel hållbarhet och kreativt skapande.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
– För att Sverige ska förbli världsledande inom innovation och nya teknikområden behöver fler personer upptäcka intresset för teknik. Ofta tänker man inte på hur mycket teknik som finns runt oss. Vi ser att tjejer är underrepresenterade på gymnasiets teknikprogram och på många av ingenjörsutbildningarna. Men teknikföretag behöver fler tekniker, ingenjörer och andra kreativa medarbetare både i dag och i framtiden. För att det ska bli möjligt kan inte tekniska utbildningar väljs bort av nästan halva befolkningen, säger Frida Andersson, chef inom kompetensförsörjning på Teknikföretagen.
Tjejer är en prioriterad målgrupp inom Teknikföretagens ungdomskommunikation. I ett tidigare samarbete mellan Teknikföretagen och Borg Owilli lanserades chattforumet ”Linjestödet” där ambassadörer som redan gått, eller går teknikprogrammet fick svara på frågor i syftet att bredda den snäva bilden av teknik för att få fler tjejer att söka sig till tekniskt inriktade program.
– Det har varit ett så roligt projekt och samtidigt väldigt komplicerat, jag är 23 år och just gymnasievalet minns jag som ett väldigt ångestfyllt beslut. Den här webbserien är absolut något som mitt 15-åriga jag hade behövt, säger Emelie Åslev, kreatör på Borg Owilli
Webbserien innehåller tre avsnitt som berör områdena mat, hållbart smink och cybersäkerhet och lanseras i Teknikföretagens egna kanaler och marknadsförs av de medverkade kreatörerna på sociala medier.
Arbetsgrupp
Projektledare: Bill Hall
Creative Director: Erik Reimers
Art Director: Linda Fornbrandt
Copywriter: Emelie Åslev
Kreatör: Isak Gidlund
Kund:
Frida Andersson, Kommunikationsansvarig för kompetensförsörjning
Elin Östblom, Ungdomsansvarig
Julia Levén, Tekniksprångare
Serkan Aslan Celebi, Tekniksprångare