Kampanj
Så uppmärksammar varumärken internationella kvinnodagen
Publicerad: 8 mars 2022, 14:13
Den 8 mars är internationella kvinnodagen och varumärken världen över uppmärksammar det på olika sätt.
Ämnen i artikeln:
NyheterLinkedinDesenioPlan InternationalInterfloraSpotifyFörsvarsmaktenGoogleHondaSplay OnePeak PerformanceKampanjPR-kampanjReklamkampanjInternationella Kvinnodagen
Peak Performance och Lunette
Peak Performance har sedan förra året ett kreativt samarbete med Abby Priest. I dag släpps kampanjen ”Trailblazer Edition”, som bland annat innehåller en menskoppshållare för kvinnliga äventyrare. Även bolaget Lunette medverkar i samarbetet.
– Det är viktigt att ge alla samma förutsättningar att vara aktiva året om. Som ett kvinnolett företag är vi om några medvetna om hur mens i relation till fysiska utomhusaktiviteter kan vara begränsande, säger Hanna Lenz, global marknadschef på Peak Performance.
– Det har varit fantastiskt att få lansera en kampanj där två visionära, kvinnoledda företag samarbetar utanför sin ordinarie bransch för att tillsammans hitta lösningar som gör skillnad, kommenterar Louise Ljungberg, kundansvarig på Abby Priest.
Linkedin sponsrar damernas fotbolls-em 2022
Linkedin tillkännagav sponsorskapet redan i februari, inför internationella kvinnodagen. Plattformen är också partner till organisationen International Women's Day.
– På Linkedin strävar vi mot en jämställd värld med mångfald och inkludering - och det är ett privilegium att stödja två organisationer som aktivt delar och hyllar dessa värderingar. Vårt partnerskap med Internationella kvinnodagen kommer att engagera LinkedIns community med över 810 miljoner medlemmar för att dela erfarenheter som hjälper till att göra arbetsplatsen mer rättvis för kvinnor, säger Ngaire Moyes, VP varumärke och kommunikation på Linkedin. Läs mer på The Drum.
Desenio och Plan International
Desenio uppmärksammar internationella kvinnodagen genom att släppa Women's Week Collection, som innehåller tio motiv av fem kvinnliga konstnärer. 20 procent av intäkterna skänks till Plan Internationals arbete för att stärka barns rättigheter.
Interflora
Interflora klär kvinnliga statyer med blommor och blågula band, för att visa kvinnors samhällsbärande insatser i krig. Det är femte året som Interflora firar internationella kvinnodagen genom att iklä kvinnliga statyer i blommor. I år är det dessutom extra fokus i och med kriget i Ukraina.
Bild 1/4 ASTRID LINDGREN – JUNIBACKEN, STOCKHOLM. Florister: Sarah Angelsiöö med personal, Interflora Gullvivan. Konstnär: Hertha Hillfon.
Honda
Honda har gjort en reklamfilm som följer Melanie Morimoto, tekniker, och syftar uppmuntra flickor och kvinnor att våga ge sig in i STEAM. Det står för science, technology, engineering, arts, mathematics, eller på svenska vetenskap, teknik, ingenjörskap, konst och matematik.
– Kvinnor lyfts mer sällan än man upp som förebilder i dessa industrier, och på grund av det har flickor inte tillräckligt många kvinnliga förebilder. Genom vår nya kampanj vill vi uppmana unga kvinnor att följa sina drömmar, säger Honda till The Drum.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Spotify
På internationella kvinnodagen lyfter Spotify fram Equal-hubben, en plattform där musik av kvinnliga artister lyfts upp genom olika spellistor, som fått namnet ”KvinnoAmp”.
– Spotify har i flera år arbetat för att utbilda och stärka kvinnliga musikskapare genom Equalizer Project, bland annat genom nätverksträffar, producentutbildningar, seminarier och en podcast. Nu vänder vi blicken mot fansen för att uppmuntra dem att i högre grad upptäcka och faktiskt lyssna på mer musik skapad av kvinnor, säger Jenny Hermanson, Nordenchef på Spotify.
– Det finns betydligt fler kvinnliga artister och musikskapare än vad statistiken ger sken av, de behöver bara få synlighet och rätt support för att nå fler lyssnare. Med Equal vill vi stötta dem och inspirera till ett mer jämställt musiklyssnande.
KvinnoAmp-spellistorna kommer dessutom synas både digitalt och utomhus närmaste veckorna.
Bild 1/6
Splay One
Även på Youtube kan det klinga tomt bland kvinnor på topplistorna. Det vill Splay One uppmärksamma med projektet Female Voices. Några av de profiler som Splay One arbetar med inom Female Voices-satsningen är Penny Parnevik, Sanna Jörnvik och Sofia Henriksson.
Målet med projektet är att lära kvinnliga kreatörer mer om hur man kan optimera sina sociala plattformar, affärsutveckla och varumärkespositionera sig.
Försvarsmakten
Försvarsmakten har satt in annonser i tidningar som DN, SvD och DI med budskapet ”Rätt man på rätt plats”. I annonsen står det: ”I en osäker tid är vi säkra på en sak. Ett jämställt försvar är ett starkt försvar. För hur du bidrar till Sverige har inte med kön att göra, utan med kompetens.”
Foto: Johanna Kassel/Försvarsmakten
Uppmärksammar dagen med en traditionsenlig Google Doodle, illustrerad av Thoka Maer som är art director för Google Doodle. Internationella kvinnodagen uppmärksammades första gången av Google Doodle år 2005, och har sedan 2009 synts varje år.
Bild 1/3
Roccamore
Skomärket Roccamore i Danmark uppmärksammar ojämlikheten i danska styrelser med kampanjen #RespectHighHeels. Bolaget släpper fyra nya modeller i begränsad upplaga, som kan beställas i storlekar upp till 46.
Deltar i kampanjen gör fem danska profiler, som poserar i skorna i ett Linkedin-inlägg. Bjarne Corydon, chefredaktör för affärstidningen Dagbladet Børsen, Morten Strunge, vd och grundare för ljudplattformen Podimo, Brian Mikkelsen, vd för den danska handelskammaren, Morten Albæk, vd på Voluntas, och Mia Wagner, medgrundare till Nordic Female Founders.
Bild 1/5 Foto: Roccamores Linkedin.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Initiativet har dock kritiserats på sociala medier, eftersom företagen som männen representerar inte har särskilt många kvinnor i sina styrelser.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.
C/O Agency – ”Arvet”
Influencer marketingbyrån C/O Agency ligger bakom produktionen Arvet för den internationella kvinnodagen. I filmen får investerar- och techprofilerna Nora Bavey och Heaven Bereket svara på vad för slags arv de önskar att föra vidare till nästa generations flickor och kvinnor. Syftet är att inspirera och motivera ”att nå sin fulla potential under resterande dagar av året”.
Initiativtagare till produktionen är Mariama Jobe, författare, talare och social entreprenör till produktionen. I samtalet diskuterar hon med Nora Bavey och Heaven Bereket om vad de fått ärva av äldre kvinnor i deras liv, vad de önskar sig av framtiden för flickor och kvinnor samt vad för arv de önskar föra vidare.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
C/O Agency
Regi/Produktionsledare: Mariama Jobe
Projektledare/Strateg: Selma Mujic
Founder: Muntaga Sowe
Produktionsbolag: Michael Korsgren Media
DoP: Michael Korsgren
Produktionsassistent: Andreas Gustafsson, Primedia
Gaffer: David Lebna
Post production: Nohemy Streaksa Enough
Gäster
Nora Bavey, General Partner, Unvonventional Ventures
Heaven Bereket, Senior Project Leader, Pangea Trust
Tillägg?
Har vi missat ett initiativ, projekt eller kampanj? Mejla red@resume.se.