Kampanj
Saco lanserar kampanjsajt – lyfter akademikernas viktigaste frågor inför valet
Publicerad: 10 juni 2022, 07:30
Saco slår ett slags för akademiker.
Saco lanserar kampanjsajt för att lyfta de viktigaste frågorna för medlemmarna inför valet. Saco som har närmare en miljon anslutna akademiker, kommer också att annonsera digitalt och kontakta politiker.
I går lanserade Saco kampanjsajten faktiskt.nu. Syftet är att stärka Saco som påverkans- och opinionsbildningsorganisation och lyfta Sacos viktigaste frågor inför valet. Dessutom vill Saco att varumärket stärks och att akademikerna uppmärksammas som en viktig väljargrupp.
– Under valrörelsen lyfter man ofta fram andra väljargrupper, men med den här kampanjen vill vi rikta fokus på alla Sveriges akademiker. Saco växer och i dag organiserar Sacoförbunden nära en miljon medlemmar, en stor och viktig väljargrupp om man vill vinna val. Valåret 2022 är helt enkelt ett bra tillfälle för Saco att stärka varumärket – och samtidigt använda valet som en fond för att ytterligare positionera oss i våra prioriterade frågor, säger Emma Nilsson, kommunikationschef på Saco.
Saco är en partipolitiskt obunden facklig centralorganisation som består av 22 fackförbund som tillsammans har 940 000 akademiker som medlemmar. Kampanjsajten kommer att ligga ute samtidigt som digital annonsering och ett skräddarsytt mejlutskick till politiker. Kampanjen pågår fram till valet.
Det är byrån Reform society som tagit fram kampanjen tillsammans med Saco.