Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Säkerhetsapp vill skapa feelgood-känsla – lyfter fram väktare i ny reklamfilm

Publicerad: 29 april 2022, 07:39

Vakta vill modernisera bilden av väktare, och släpper nu sin första kampanj tillsammans med den nya byråpartnern Season5. ”Vi ville hitta en tydlig och enkel konkretisering av namnet”, säger Season5:s creative director.


Ämnen i artikeln:

KampanjReklamfilmNyheter

Nyligen valde Vakta Season5 som ny byråpartner, och nu har den första gemensamma kampanjen lanserats. Filmerna visar situationer som kan upplevas som otrygga, med budskapet ”6000 väktare redo att hjälpa dig”.

– Vi är fortfarande i en position där det primära är att öka kännedomen om tjänsten - men vi ser också att kampanjen genererat nya användare och affärer, säger Rosen Guggenheimer-Lindow, marknadschef på Vakta. 

– Med Season5 har vi hittat ett nytt anslag, där vi trycker på att väktaren är hjälten och att denna resurs finns redo att rycka ut även på initiativ från enskilda individer utan stora ekonomiska muskler.

I reklamfilmerna har man försökt smyga in feelgood-stämning, för att förpacka tjänsten på ett mjukare sätt och föra fram appens centrala tillgång, nämligen väktarna. Man vill också modernisera bilden av väktare, som en tillgång inte bara för företag utan också för privatpersoner. Som genom deras app, till exempel.

 – Vi ville hitta en tydlig och enkel konkretisering av just namnet Vakta och då kändes väktare som det givna alternativet. Det är väktaren som kommer om det händer något, säger Petrus Kukulski, creative director på Season5.

– Att visa en massa väktare är också visuellt tacksamt som gör att det blir lättare att bygga reklamkapital, tillägger Martin Marklund, även han creative director på Season5.

Vakta-appen delägs bland annat av Petra Tungården, som medverkade i företagets första reklamfilm med Redgert Comms. Den reklamfilmen kritiserades för att försöka sälja in appen med rädsla, bland annat av Expressens krönikör Irena Požar

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

KampanjReklamfilmNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.